REKLAMA

Megalotnisko i uziemione samoloty staną się szpitalami? Branża pomaga zwalczyć koronawirusa

pasażer w maseczce
Foto: TeamDAF / Shutterstock

Uziemione samoloty mogą przydać się do ratowania ludzi zakażonych koronawirusem, wciąż nieotwarte lotnisko można zamienić na szpital, a stewardesy i stewardzi ochoczo ruszyli do pracy w szpitalach. Przemysł lotniczy, który został niemal całkowicie sparaliżowany przez koronawirusa, teraz może skutecznie pomóc go zwalczyć.

Zaledwie kilka dni temu pisaliśmy o tysiącach pracowników personelu pokładowego, którzy zgłosili się do pomocy w szpitalach na całym świecie. Ze względu na przeszkolenie medyczne, jakie odbyli jeszcze przed rozpoczęciem pracy, są idealnymi wolontariuszami, których łatwo i szybko można wdrożyć do pracy w szpitalach. A gdy brakuje personelu, każda taka osoba jest na wagę złota. Do włączenia się w pomoc zachęcały m.in. linie easyJet, Lufthansa, SAS czy Virgin Atlantic.

Wielu przewoźników zamieniło swoje pasażerskie rejsy w loty cargo i pomagają rządom zwozić do poszczególnych krajów sprzęt ochronny – taki jak maseczki, gogle, rękawiczki czy środki dezynfekujące.

Teraz okazuje się jednak, że w walce z koronawirusem mogą wziąć udział kolejne elementy branży lotniczej, w tym uziemione samoloty, a nawet nieczynne jeszcze lotnisko.

Berlin Brandenburg zamieni się w szpital?

Nowoczesne i gigantyczne lotnisko, które powstaje w Berlinie, miało być jednym z lepszych na świecie. Stało się jednak symbolem niepowodzeń, korupcji i źle przemyślanej inwestycji, której otwarcie przekładane jest niemal w nieskończoność.

Niemieckie biuro architektoniczne Opposite Office zaproponowało, by w obecnej sytuacji przekształcić niewykorzystany port lotniczy w szpital. W tej sprawie założyciel firmy wysłał list otwarty do ministra zdrowia.

Projekt, który miałby nosić nazwę Covid-19 Superhospital BER zakłada przekształcenie 220 tys. mkw lotniska w innowacyjny szpital zakaźny, który pomieści tysiące pacjentów. Architekci zaproponowali, żeby do jego tymczasowej przebudowy wykorzystać rozwiązania, które były stosowane w Wuhan, czyli zrobić coś w rodzaju jednoosobowych kabin modułowych – nieco podobnych do tych znanych z biznes klasy w samolotach – które zazębiają się ze sobą i nie zajmują miejsca, ale dają pełną prywatność.

W każdej z takich sal ma się znajdować łóżko, stolik, umywalkę i odpowiednią aparaturę medyczną. Całość mogłaby powstać zaledwie w kilka dni, przekonują architekci.

Pasy startowe mogłyby natomiast posłużyć za miejsce szybkich testów. Mieszkańcy mieliby podjeżdżać samochodami do specjalnie stworzonych w tym miejscu centrów diagnostycznych. Architekci tłumaczą jednocześnie, że takie wykorzystanie lotnisk mogłoby mieć miejsce w portach lotniczych na całym świecie – zwłaszcza tam, gdzie ruch został już całkowicie wstrzymany.

Na razie jednak Ministerstwo Zdrowia nie odniosło się do propozycji biura architektonicznego, więc nie wiadomo, czy ich prosty acz skuteczny pomysł zostanie wcielony w życie.

berlin brandenburg
Foto: Opposite Office
berlin brandenburg szpital
Foto: Opposite Office

Samoloty British Airways też mogą pomóc

Pomysł wykorzystania uziemionych samolotów British Airways zyskał kryptonim Projekt Caircraft. Ponieważ brytyjska linia zawiesiła większość lotów, a setki szerokokadłubowych samolotów stoją bezczynnie na lotniskach, eksperci z branży lotniczej, medycznej i technologicznej zamierzają naciskać na brytyjski rząd o zmianę ich przeznaczenia. Ich zdaniem maszyny mogłyby stać się oddziałami intensywnej opieki medycznej.

W efekcie mogłoby powstać tysiące dodatkowych łóżek umieszczonych w Boeingach 747 i Airbusów A380. „The Times”, który upublicznił pomysł ekspertów informuje, że zgodnie z ich szacunkami, w każdym z tych samolotów mogłoby znaleźć się od 100 do 150 miejsc na chorych. Metamorfoza maszyn ma być też bardzo szybka i trwać zaledwie kilka dni.

Samoloty mają też dwie ogromne zalety – po pierwsze są wyposażone w urządzenia tlenowe, a po drugie są uziemione na lotniskach, co gwarantuje zarówno dobry dojazd jak i znaczną izolację od przypadkowych ludzi.

Jednak podobnie jak w przypadku wykorzystania lotniska w Berlinie, tak i w tym przypadku rząd jeszcze nie odniósł się do tych pomysłów. Myślicie, że któryś z nich mógłby się sprawdzić?

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.