Lufthansa łudząco podobna do LOT-u. Rozgorzał konflikt przewoźników
W ubiegłym roku Lufthansa, największy niemiecki przewoźnik, zdecydował się na odświeżenie logotypu i nowe malowanie swoich samolotów. Teraz okazuje się, że decyzja, a raczej jej skutki bardzo nie spodobały się LOT-owi. Polska linia zauważa, że nowa identyfikacja jest łudząco podobna do tej, którą sama się posługuje.
Jeszcze niedawno samoloty Lufthansy miały charakterystyczne granatowe ogony, które zdobił żuraw w tym samym kolorze, wyeksponowany na pomarańczowo-żółtym tle. Żurawia w swoim logotypie mają także polskie linie lotnicze, ale u nas symbol ptaka jest biały, a ogon maluje się w całości na granatowo – bez żadnych dodatkowych akcentów kolorystycznych. Dlatego przez wiele lat obie identyfikacje funkcjonowały obok siebie bez większych problemów, a linie lotnicze nie miały obaw, że pasażerowie je pomylą.
***
10 lat Fly4free.pl! Wygraj iPhona 11 lub hulajnogi Xiaomi. Odbierz kod rabatowy od Qatar Airways >>
Sytuacja jednak zmieniła się w ubiegłym roku, gdy Lufthansa odświeżyła swoje logo i na nowo pomalowała samoloty. Z ogona zniknął pomarańczowo-żółty kolor i obecnie możecie tam zobaczyć białego żurawia na… granatowym tle. Obrót spraw zaniepokoił polskiego przewoźnika, który uważa, że obie identyfikacje są do siebie łudząco podobne. A takie podobieństwo może prowadzić do „nieuczciwej przewagi” Lufthansy i szeregu pomyłek wśród pasażerów.
W efekcie polskie linie lotnicze zdecydowały się złożyć sprzeciw w sprawie prawnej ochrony i rejestracji nowego znaku niemieckiego przewoźnika, powołując się na naruszenie prawa ochronnego obejmującego znak towarowy LOT-u, o czym poinformował niemiecki portal Aerotelegraph. Okazuje się więc, że mimo bezproblemowej rejestracji nowego znaku w Niemczech, w Europie sytuacja może być już nieco bardziej skomplikowana. A na pewno wydłuży się do czasu zażegnania konfliktu.
Na razie LOT jedynie potwierdza, że faktycznie podjął odpowiednie kroki prawne. Nie chce jednak komentować sprawy. Spór prawny w imieniu linii lotniczej toczy kancelaria z Lublina. Lufthansa również pozostawia sprawę bez komentarza, chociaż przyznaje, że jest w tej sprawie w kontakcie z LOT-em.
Warto wspomnieć, że żuraw stał się symbolem polskiego przewoźnika za sprawą Tadeusza Lucjana Gronowskiego, który zaprojektował obecne logo na przełomie 1929 i 1930 roku. Symbol Lufthansy jest jednak starszy – Otto Firle wymyślił i stworzył je w 1918 roku. Ale w przeciwieństwie do LOT-u, niemiecki przewoźnik wielokrotnie odświeżał i modyfikował swój logotyp.
Spór póki co pozostaje nierozstrzygnięty. Na pewno będziemy na bieżąco monitorować sprawę.