Fly4free.pl

Lufthansa łudząco podobna do LOT-u. Rozgorzał konflikt przewoźników

lufthansa lot
Foto: Markus Mainka, Karol Ciesluk / Shutterstock

W ubiegłym roku Lufthansa, największy niemiecki przewoźnik, zdecydował się na odświeżenie logotypu i nowe malowanie swoich samolotów. Teraz okazuje się, że decyzja, a raczej jej skutki bardzo nie spodobały się LOT-owi. Polska linia zauważa, że nowa identyfikacja jest łudząco podobna do tej, którą sama się posługuje.

Jeszcze niedawno samoloty Lufthansy miały charakterystyczne granatowe ogony, które zdobił żuraw w tym samym kolorze, wyeksponowany na pomarańczowo-żółtym tle. Żurawia w swoim logotypie mają także polskie linie lotnicze, ale u nas symbol ptaka jest biały, a ogon maluje się w całości na granatowo – bez żadnych dodatkowych akcentów kolorystycznych. Dlatego przez wiele lat obie identyfikacje funkcjonowały obok siebie bez większych problemów, a linie lotnicze nie miały obaw, że pasażerowie je pomylą.

***

10 lat Fly4free.pl! Wygraj iPhona 11 lub hulajnogi Xiaomi. Odbierz kod rabatowy od Qatar Airways >>

***

Sytuacja jednak zmieniła się w ubiegłym roku, gdy Lufthansa odświeżyła swoje logo i na nowo pomalowała samoloty. Z ogona zniknął pomarańczowo-żółty kolor i obecnie możecie tam zobaczyć białego żurawia na… granatowym tle. Obrót spraw zaniepokoił polskiego przewoźnika, który uważa, że obie identyfikacje są do siebie łudząco podobne. A takie podobieństwo może prowadzić do „nieuczciwej przewagi” Lufthansy i szeregu pomyłek wśród pasażerów.

W efekcie polskie linie lotnicze zdecydowały się złożyć sprzeciw w sprawie prawnej ochrony i rejestracji nowego znaku niemieckiego przewoźnika, powołując się na naruszenie prawa ochronnego obejmującego znak towarowy LOT-u, o czym poinformował niemiecki portal Aerotelegraph. Okazuje się więc, że mimo bezproblemowej rejestracji nowego znaku w Niemczech, w Europie sytuacja może być już nieco bardziej skomplikowana. A na pewno wydłuży się do czasu zażegnania konfliktu.

Na razie LOT jedynie potwierdza, że faktycznie podjął odpowiednie kroki prawne. Nie chce jednak komentować sprawy. Spór prawny w imieniu linii lotniczej toczy kancelaria z Lublina. Lufthansa również pozostawia sprawę bez komentarza, chociaż przyznaje, że jest w tej sprawie w kontakcie z LOT-em.

Warto wspomnieć, że żuraw stał się symbolem polskiego przewoźnika za sprawą Tadeusza Lucjana Gronowskiego, który zaprojektował obecne logo na przełomie 1929 i 1930 roku. Symbol Lufthansy jest jednak starszy – Otto Firle wymyślił i stworzył je w 1918 roku. Ale w przeciwieństwie do LOT-u, niemiecki przewoźnik wielokrotnie odświeżał i modyfikował swój logotyp.

Spór póki co pozostaje nierozstrzygnięty. Na pewno będziemy na bieżąco monitorować sprawę.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Żona Lennona Yoko Ono wmusiła na firmie zmiana nazwy napoju z Jack lLemmon na On Lemon i jeszcze na tym zarobiłaJarosław Maciej Drożdżowski 
J.M.Drożdżowski, 20 grudnia 2019, 8:30 | odpowiedz
To się nazywa refleks... rozumiem, że pewnie do podjęcia kroków potrzebowali różnego rodzaju ekspertyz, ale o ile pamiętam to jeszcze przed oficjalną premierą nowego logo Lufthansy w sieci wrzało...
amon34, 20 grudnia 2019, 9:44 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Proszę spojrzeć na rumuńskie linie TAROM, które od dekad mają logo jeszcze bardziej przypominające to LOTu :)https://www.tarom.ro/en
jonsoul, 20 grudnia 2019, 11:53 | odpowiedz
Znamy, znamy :) Ciekawe jest to, że LOT nie ma z nimi żadnego problemu, bo oficjalnie w ich logo jest... jaskółka, a nie żuraw :)  
jonsoul Proszę spojrzeć na rumuńskie linie TAROM, które od dekad mają logo jeszcze bardziej przypominające to LOTu :)https://www.tarom.ro/en
Aneta Zając, 20 grudnia 2019, 12:43 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »