Kolejne nowe trasy LOT. Z Warszawy polecimy do Koszyc i Charkowa
Połączenia znalazły się już w systemie rezerwacyjnym LOT (rezerwacje) – pierwsze połączenie do Charkowa wystartuje 2 marca, a loty do Koszyc – od 29 marca. Do Charkowa loty mają się odbywać Embraerami 170 pięć razy w tygodniu, do Koszyc zaś 6 razy w tygodniu (z wyłączeniem sobót) będą latały Bombardiery Q400.
Lot do Charkowa ma potrwać 1 godz. 55 min, a do Koszyc – 1 godz. 10 minut. Połączenie ze Słowacją jest typowo ”hubowe” – samoloty mają wylatywać z Warszawy o 22.35, a połączenia ze Słowacji – o 5.35 rano.
W piątek informowaliśmy, że w systemie rezerwacyjnym LOT znalazła się nowa trasa do litewskiej Połągi.
Koszyce to drugie największe lotnisko w kraju po Bratysławie – w 2014 r. obsłużyło ono 356,7 tys. pasażerów. Od czerwca swoją bazę na lotnisku ma węgierski Wizz Air, który lata stąd m.in. na lotniska Londyn Luton, Doncaster Sheffield, Milan Bergamo i do Bristolu. Operują tam też Austrian i CSA. Co ciekawe, LOT prawdopodobnie będzie rywalizował w Koszycach z Lufthansą – kilka dni temu burmistrz miasta Richard Rasi przyznał, że od przyszłego roku z Koszyc będzie można bezpośrednio dolecieć do jednego z większych niemieckich hubów, np. Dusseldorfu, Monachium czy Frankfurtu. Nie podał nazwy przewoźnika, ale przyznał, że rozmowy są zaawansowane.
Co ciekawe, LOT latał już do Bratysławy, jednak połączenie przetrwało tylko rok – od maja 2010 do połowy maja 2011 r., gdy zostało zawieszone z powodu kiepskiego obłożenia lotów.
Z kolei Charków to drugie największe miasto na Ukrainie (1,44 mln mieszkańców), jednak tamtejsze lotnisko obsługuje stosunkowo niewielu pasażerów – w 2014 r. przewinęło się przez niego tylko 437,5 tys. pasażerów, czyli znacznie mniej niż lotniska we Lwowie, Odessie czy Dniepropietrowsku, o Kijowie nie wspominając. W 2014 r. liczba pasażerów spadła o prawie 1/3 – w 2013 r. Charków obsłużył 605 tys. ludzi.
Na kiepskie wyniki lotniska wpłynęły przede wszystkim napięta sytuacja na Ukrainie i dewaluacja hrywny, które przełożyły się na gorsze wyniki. Z tego powodu w marcu 2015 r. swoją ukraińską spółkę zamknął węgierski Wizz Air, likwidując część lotów z Kijowa, Lwowa i wcześniej z Charkowa. Węgierska tania linia latała na lotnisko z Warszawy od października 2013 do czerwca 2014 r. Wcześniej Wizz Air zrezygnał m.in. z trasy z Charkowa do gruzińskiego Kutaisi.
Jak nieoficjalnie się dowiadujemy, przewoźnik finalizuje jeszcze rozmowy w sprawie kilku kolejnych kierunków, które może ogłosić w ciągu kilku dni.