Agencja Bloomberg informuje, że sytuacja Maleva gwałtownie się pogorszyła, po tym jak 9 stycznia Komisja Europejska wezwała spółkę do zwrotu 130 milionów euro rządowej pomocy „otrzymanej bezprawnie” w latach 2007-2010.
Na stronie internetowej Maleva możemy przeczytać oświadczenie:
W ostatnich dniach okazało się, że firmy partnerskie świadczące usługi i dostawy na rzecz Maleva straciły zaufanie do spółki, i masowo zaczęły prosić o wypłatę zaliczki na poczet świadczonych usług i dostaw (a także zwrot należności – przyp. red). To przyspieszyło odpływ gotówki z firmy do tego stopnia, że znaleźliśmy się w sytuacji bez wyjścia. Wiadomo też, że właściciel (większościowym udziałowcem jest skarb państwa – przyp.red) mimo najlepszych intencji nie może dofinansować spółki ze względu na decyzję UE. W tym kontekście Rada postanowiła o zawieszeniu działalności
Rząd węgierski zobowiązał się do sfinansowania kosztów zwrotów biletów lub przebukowania biletów pasażerom, którzy mieli wykupioną podróż Malevem na rejsach do poniedziałku włącznie, jak również tym, którzy w ramach biletu powrotnego rozpoczęli pierwszy etap podróży, a powrót mają zaplanowany przed końcem lutego.
Pozostali pasażerowie nie mają co liczyć na pomoc i pozostaje im tylko „chargeback” u operatora karty płatniczej lub sprawdzenie, czy ich polisa ubezpieczeniowa obejmuje taki przypadek.
„Puls Biznesu” cytuje wypowiedź premiera Węgier Viktora Orbana, który na antenie radiowej powiedział, że z powodu długów linii dwie maszyny znajdujące się poza granicami kraju zostały zajęte na poczet zabezpieczenie wierzytelności Malevu – jeden w Tel Awiwie i jeden w Irlandii.
Pozostałe samoloty przewoźnika znajdują się na terenie Węgier, jednak nie mogą wykonywać rejsów zagranicznych, ponieważ również mogłyby zostać zajęte na zagranicznych lotniskach – informuje „Puls Biznesu” powołując się na agencję MTI.
Aktualizacja:
Na reakcję konkurencji nie musieliśmy długo czekać. Węgierski serwis Portfolio.hu informuje o konferencji prasowej węgierskiej linii Wizz Air, która odbyła się dziś rano. Na konferencji prezes Wizz Air József Váradi zapowiedział zwiększenie obsługiwanego ruchu z budapesztańskiego lotniska o 66% w 2012 roku.
Zostanie zwiększona częstotliwość rejsów na dotychczasowych trasach Wizz Air z Budapesztu jak również uruchomiona nowa trasa do Bukaresztu. Mało tego, Váradi deklaruje zainteresowanie Wizz Air lotami z Budapesztu do Moskwy, Stambułu i Tel-Awiwu.
Do końca marca Wizz Air zbazuje 2 dodatkowe samoloty w Budapeszcie zwiększając liczbe maszyn w bazie do 5.
Aktualizacja 2:
Ryanair podczas konferencji w Budapeszcie ogłosił dziś otwarcie bazy w stolicy Węgier. Irlandzki przewoźnik zbazuje tam 4 samoloty Boeing 737-800. Zostanie uruchomionych 31 rejsów w tym do Warszawy (Modlin) i do Krakowa.
HIT: Ryanair w Modlinie? Jest pierwsza trasa >>
Pozostałe trasy Ryanaira z Budapesztu:
Alicante, Baden/Baden Karlsruhe, Barcelona, Birmingham, Bolonia, Bristol, Bruksela Charleroi, Chania, Dublin,
Eindhoven, Goteborg, Hamburg Lubeka, Kraków, Londyn Stansted, Madryt, Malaga, Manchester, Modlin/Warszawa, Memmingen, Mediolan Bergamo, Oslo Rygge, Palma de Mallorca, Pafos, Paryż Beauvais, Piza, Rodos, Rzym Ciampino, Sztokholm Skavsta, Saloniki, Trapani, Wenecja Treviso.





