REKLAMA

Kim jest polski podróżnik – dokąd jeździ, na ile i ile wydaje? Zaskakujące wyniki raportu

Foto: RossHelen / Shutterstock

Cena wciąż jest dla nas najważniejsza, ale jednocześnie coraz mocniej liczy się dla nas wygoda. Jednocześnie znacznie częściej podróżują kobiety niż mężczyźni – takie wnioski płyną z pierwszego Ogólnopolskiego Badania Podróżników

Nowe trasy, kolejne linie lotnicze i… coraz więcej pasażerów na polskich lotniskach – nieodmiennie od kilku lat Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków w Europie. To zaś oznacza, że z każdym rokiem zwiększa się liczba podróżników, którzy pakują walizki, plecaki i ruszają w nieznane, by odkrywać świat. Ale kim tak naprawdę jest polski podróżnik?

Jakie ma nawyki, wymagania i ile wydaje na swoje podróże? Próbę odpowiedzi na te inne pytania przynosi pierwsze Ogólnopolskie Badanie Podróżników, zrealizowane przez Klub Podróżników Soliści oraz firmę MANDS. Raport o naszych podróżniczych preferencjach powstał w oparciu o ankiety, które wypełniło 6391 podróżników, a badanie zostało przeprowadzone w oparciu o metodę CAWI, czyli wywiad internetowy.

Jakie są wyniki badania? Dość… ciekawe i zaskakujące.

Foto: Badanie Podróżników

Polski podróżnik to... podróżniczka

Z badania wynika, że wśród Polaków zdecydowanie częściej podróżują kobiety niż mężczyźni (68 procent wypełniających ankietę). Co jeszcze mówi nam statystyka? Że polska podróżniczka ma średnio między 25 a 34 lata i mieszka w dużym mieście. Najczęściej to singielka, chociaż 33 procent podróżujących żyje z partnerem lub partnerką.

Foto: Badanie Podróżników

Dokąd jeździmy?

W tym miejscu nie ma wielkich zaskoczeń – prym wiedzie oczywiście Europa, która była kierunkiem wyjazdowym dla 97 procent badanych podróżników. Na drugim miejscu znalazła się Azja, którą w ubiegłym roku odwiedziło aż 38 procent podróżników, podium zamyka zaś Afryka (wskazało ją 14 procent ankietowanych).

Równie ciekawe jest zestawienie dotyczące krajów, które odwiedzaliśmy w ubiegłym roku. Najbardziej “nudno” jest w sumie w przypadku Europy, gdzie czołowa trójka to Niemcy, Włochy i Czechy, jednak należy pamiętać, że w badaniu przyjęto definicję badania jako wszystkie wyjazdy z przynajmniej jednym noclegiem.

Interesujące są też wyniki dla Azji (Tajlandia na pierwszym miejscu, Izrael na drugim) oraz Afryki (Maroko liderem, wyprzedza Egipt i Tanzanię).

Foto: Badanie Podróżników

Jak często podróżujemy i z kim?

W tym miejscu badania widać jak dużą zmianę w naszym podróżowaniu poczyniły tanie linie lotnicze, dzięki którym możemy za grosze latać na krótsze wyjazdy po całej Europie i nie tylko. I korzystamy z tego jak tylko możemy: najwięcej, bo aż 56 procent respondentów deklaruje, że w podróż wybiera się przynajmniej 5 razy w roku. Najczęściej (44 procent) są to jednak wyjazdy weekendowe lub maksymalnie 7-dniowe. Co trzeci ankietowany wybiera się z kolei na wyjazd 10-dniowy, a na długie podróże – ponad 21 dni – decyduje się jedynie 8 proc. badanych.

Foto: Badanie Podróżników

Jeśli zaś chodzi o towarzyszy wyjazdów, nie ma wielkich zaskoczeń – najczęściej są to nasi partnerzy (wskazało ich 40 procent badanych osób). Z kolei 28 procent podróżuje ze znajomymi, a 13 procent – z rodziną.

Ciekawe jest jednak, że aż 16 procent badanych decyduje się na podróże solo.

Foto: Badanie Podróżników

Jak kupujemy bilety lotnicze?

To chyba najciekawsza część z naszego punktu widzenia, bo latamy przecież coraz więcej – zresztą, w Badaniu Podróżników aż 89 procent respondentów wybrało samolot jako preferowany środek transportu. Co jest dla nas najważniejsze przy kupnie biletu? Wciąż kluczowa jest cena, ale najważniejszą wskazało ją “tylko” 34 procent respondentów. Coraz więcej z nas zwraca jednak uwagę na inne rzeczy – liczbę przesiadek (18 proc. Wskazań), miejsce wylotu blisko domu (16 procent), limit bagażu w cenie (14 procent) czy czas przelotu (12 procent).

– Tu na podstawie naszych doświadczeń widzimy, że polski turysta mocno się zmienia, na co wpływa także zasobność portfela. Jeszcze kilka lat temu dla większości podróżników liczyła się tylko cena, niezależnie od tego, ile godzin będziemy musieli spędzić na lotniskach i z iloma przesiadkami. Dziś coraz częściej o wyborze przewoźnika decydują już inne rzeczy – mówi Łukasz Nowak z Klubu Podróżników Soliści.

Dodaje jednak, że to nie jest tak, że pieniądze wydajemy bez sensu.

– Zawsze będziemy wrażliwi cenowo – na pierwszym miejscu stawiamy stosunek ceny do jakości. Choć z drugiej strony już nie chcemy oszczędzać za wszelką cenę – coraz częściej zdarza się, że dla wielu ludzi wyjazd np. o Berlina, aby zaoszczędzić kilkaset PLN na bilecie, to jest duży problem. Wolimy często dopłacić 500-800 PLN, byle lecieć z Warszawy. Polataliśmy już trochę po świecie i jesteśmy trochę bardziej doświadczeni, co widać też np. po tym, jak wybieramy miejsca noclegowe. To nie ma być tylko proste miejsce do nocowanie, ale nowe i ekscytujące doświadczenie – dodaje Nowak.

Aczkolwiek, jeśli chodzi o linie lotnicze, którymi latamy, to nasze preferencje mniej więcej pokrywają się z listą najpopularniejszych przewoźników w Polsce. Zdecydowanie prowadzą więc Ryanair i Wizz Air, a podium zamyka LOT. Co ciekawe, pod względem liczby wskazań Qatar Airways jest bardziej popularny od linii Emirates, a całkiem wysoką pozycję zajmują linie AirAsia, które są zapewne jednym z najpopularniejszych lotniczych środków transportu, gdy już przylecimy do Azji.

Do lamusa odeszły też czasy kupowania biletów z dużym wyprzedzeniem.

– Z odpowiedzi wynika, że bilety kupujemy spontanicznie – 2-3 miesiące przed wyjazdem lub w ostatniej chwili, czyli na tydzień-dwa przed urlopem – mówi Nowak.

Foto: Badanie Podróżników

Po co jeździmy i za ile?

Kolejne niezwykle ważne pytanie dotyczy głównego celu naszych podróży. Zdecydowana większość ankietowanych wskazuje na piękną naturę (88 proc.), ale też możliwość obcowania z miejscowymi, lokalną kuchnia i kulturą (grubo ponad 70 procent wskazań). Co ciekawe – ledwie dla 45 procent osób najważniejsze jest zwiedzanie zabytków i muzeów, a dla 30 procent – dobre plaże i infrastruktura turystyczna.

Foto: Badanie Podróżników

Badacze starali się też odpowiedzieć na pytanie, ile jesteśmy w stanie wydać na wyjazd turystyczny. Tutaj wskaźniki też są dość ciekawe – z raportu wynika, że statystyczny podróżnik jest gotowy wydać na dłuższy wyjazd zagraniczny ok. 5000 PLN i więcej, na dłuższy wyjazd w Polsce – 1500 PLN, a na wyjazd około weekendowy zagranicą – ok. 1000 PLN. Pamiętajmy jednak, że są to dane deklarowane oraz szacunkowe, które zapewne są mocno uzależnione od sezonowości.

– Patrząc na medianę, ja bardzo mocno się zdziwiłem. Jesteśmy w stanie wydać naprawdę duże pieniądze na wyjazdy, zwłaszcza te dłuższe wypady zagraniczne. W Polsce jesteśmy już bardziej oszczędni – mówi Przemysław Huk z MANDS Badania Rynku i Opinii, partnera merytorycznego badania.

***

Choć z pewnością nie jest to raport doskonały, należy go docenić, bo to pierwsza próba zebrania informacji o polskich podróżnikach. A jeśli chcielibyście wziąć w nim udział, to nic straconego – wiosną ruszy druga edycja badania.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Most w Porto
Najlepsza oferta
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.