45 mln pasażerów rocznie, dwie drogi startowe i stacja kolejowa, z której przechodzimy prosto do terminala pasażerskiego – tak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach władze spółki po raz pierwszy pokazały tzw. definicję portu lotniczego w ramach Programu CPK.
Definicja części lotniskowej inwestycji to pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Jest to jakby wstępny schemat lotniska, który pokazuje, gdzie będą umiejscowione kolejne jego elementy. W przypadku Portu Solidarność w Baranowie na wstępnym schemacie uwzględniono ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w skład lotniska.
Na schemacie przedstawionym podczas EKG w Katowicach pokazano m.in. zakładany układ dróg startowych. W pierwszym etapie, który ma się zakończyć do 2027 roku budową portu zdolnego do obsługi 45 mln pasażerów, lotnisko będzie miało dwie drogi startowe, a w układzie docelowym, w kolejnych etapach rozbudowy, liczba dróg startowych zwiększy się do czterech.
Projekt prezentuje się następująco.
Widzimy więc na nim zakładany układ m.in. dróg kołowania, płyt postojowych, a także terminali – zarówno tego najważniejszego pasażerskiego, jak i cargo oraz general aviation. Na schemacie widzimy też budynek stacji kolejowej, która będzie połączona z terminalem pasażerskim. Definicja portu lotniczego zawiera też m.in. infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową czy utrzymania pojazdów.
Czy to ostateczny projekt?
Nie, ale zapewne nie zostaną w nim naniesione bardzo rewolucyjne zmiany. Przyjęta definicja to efekt uzgodnień z liniami lotniczymi, firmami handlingowymi, operatorami cargo i innymi partnerami branżowymi, którym przedstawiono założenia koncepcji CPK. W ramach zbierania konsultacji strategicznych wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska.
– Wyszliśmy z założenia, że lotniska nie da się wybudować bez wsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dla niego usługi. Zależy nam na tym, żeby CPK spełniał wymagania przyszłych użytkowników, dostawców i partnerów biznesowych – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Co dalej?
Z informacji CPK wynika, że w tym roku zostanie wskazany tzw. doradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Kto to może być? Na giełdzie nazw padają przede wszystkim podmioty z Azji, m.in. zarządcy lotniska Changi w Singapurze czy Incheon w Seulu.
W tym roku CPK zleci też plan generalny, czyli dokument, w którym przedstawiony będzie prognozowany rozwój portu lotniczego na przestrzeni najbliższych 20 lat.
– Będzie on zawierał m.in. szereg studiów wykonalności i strategii, takich jak: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy, plan organizacji przestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategię zrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska – mówi Majszyk.
***
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.