Koniec z maskami w samolotach i testami wewnątrz UE? „Te ograniczenia są nieskuteczne”
Właśnie mijają dwa lata, odkąd WHO określiło sytuację z koronawirusem mianem globalnej pandemii. Choć wtedy nie mogliśmy tego wiedzieć, najbliższe miesiące miały kompletnie zmienić branżę podróżniczą. I choć wielu spodziewało się, że te zmiany zostaną już z nami na zawsze, to… być może wcale tak nie będzie.
Bodrum od 2198 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Korfu od 2089 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Rodos od 1922 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Już teraz wiele krajów Unii Europejskiej i nie tylko zniosło wszystkie restrykcje wjazdowe – niezależnie od statusu szczepienia. IATA chciałaby, żeby tak stało się na terenie całej wspólnoty.
– IATA wzywa do zniesienia wszystkich pozostałych ograniczeń COVID mających zastosowanie do podróży wewnątrz UE i strefy Schengen, w tym wszystkich wymogów dotyczących badań, konieczności przedstawienia dowodu szczepienia lub wypełnić formularz lokalizacji pasażera (PLF) – czytamy w oficjalnym komunikacie.
Na liście propozycji znalazło się też zniesienie obowiązku zasłaniania ust i nosa w samolotach. Przypomnijmy, że i tu niektóre linie już podjęły taką decyzję albo przynajmniej ją zapowiedziały. Zrzeszenie uważa, że skoro zniesiono obostrzenia wewnątrz krajów, to stosowanie ich przy przekraczaniu granicy lub w samolocie, nie ma najmniejszego sensu.
Oczywiście IATA nie wystosowała tego apelu w oparciu o własne pobożne życzenia. Zrzeszenie opiera się na wynikach najnowszych badań opublikowanych przez przez OXERA/Edge Health.
– Nawet w przypadku wykrycia nowego wariantu i natychmiastowego wprowadzenia ograniczeń w podróżowaniu, szczyt infekcji opóźnia się tylko o cztery dni – wyjaśnia IATA. – W rzeczywistości do czasu pojawienia się nowego wariantu, jego identyfikacji i wprowadzenia ograniczeń, wariant ten prawdopodobnie już krąży wśród ludzi na całym świecie. W scenariuszu, w którym ograniczenia są opóźnione o tydzień od identyfikacji, szczyt liczby infekcji jest opóźniony maksymalnie o dwa dni.
Nie bez znaczenia jest też fakt wysoki stopień wyszczepienia społeczeństwa w większości krajów. To wpływa bowiem na odporność populacji Europy.
– Nadszedł czas, aby skoncentrować swoje wysiłki w walce COVID na nadzorze i usunąć pozostałe ograniczenia wewnątrzunijne. Uwolni to podróże i wesprze miejsca pracy w europejskim sektorze transportu lotniczego i branży turystycznej – powiedział Rafael Schvartzman, wiceprezes regionalny IATA na Europę.