Fly4free.pl

IATA i linie lotnicze idą do sądu z holenderskim rządem! W roli głównej znów lotnisko Schiphol i ograniczenia

Amsterdam Schiphol
Foto: Nigel Wiggins / ShutterStock
Planowane przez lotnisko Schiphol w Amsterdamie zmniejszenie liczby lotów z 500 do 460 tys. rocznie może mieć poważne konsekwencje, nie tylko ekonomiczne. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), a także kilka linii lotniczych planują pozwać holenderski rząd za "wprowadzenie bezprawnych ograniczeń".

IATA wspólnie z globalną społecznością linii lotniczych ogłosiły przygotowanie działań prawnych przeciwko tej decyzji. Ogłoszono, że decyzja holenderskiego rządu jest niezgodna z rozporządzeniem UE 598/2014 w sprawie ograniczeń operacyjnych związanych z hałasem na lotniskach Unii Europejskiej, a także lekceważy Konwencję Chicagowską, która stanowi, że ograniczenie lotów powinno być stosowane tylko jako środek ostateczny.

W argumentacji wskazano, że decyzja o zmniejszeniu przepustowości na lotnisku Schiphol nie spełnia ponadto wymogów stawianych przez UE i Konwencję Chicagowską. Chodzi o fakt, iż podjęto taką decyzję bez uprzednich konsultacji z przedstawicielami branży, w tym między innymi z przewoźnikami.

Dyrektor generalny IATA, Willie Walsh oskarżył holenderski rząd o „upośledzenie swojej gospodarki poprzez niszczenie łączności i wrogie podejście do lotnictwa„. Bez ogródek przyznał też, że „niebezpieczny precedens, jaki tworzy to nielegalne podejście, nie pozostawił nam wyboru, jak tylko skierować sprawę do sądu„.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2024-05-19T17:57:00.706Z przez Wakacje.pl

W drugiej połowie lotnisko przedstawiciele lotniska w Amsterdamie ostrzegli, że zgodnie z decyzją holenderskiego rządu zmniejszy liczbę lotów z 500 tys. do 460 tys. rocznie ze względu na nadmierny hałas i negatywny wpływ na środowisko. Jako pierwsze krytycznie na temat tej decyzji wypowiedziały się linie KLM, Easyjet, Delta Air Lines, TUI i Corendon, które stwierdziły, że ograniczenia te naruszają unijne prawo. Planują także złożyć wspólny pozew przeciwko holenderskiemu rządowi.

Jeśli decyzja ta wejdzie w życie, będzie to kontynuacja negatywnej passy lotniska Schiphol. W ubiegłym roku było kilkukrotnie zmuszone do zmniejszenia liczby lotów z powodu braku personelu zapewniającego bezpieczeństwa. Niedobór pracowników był efektem masowych zwolnień z początku pandemii. Pomimo ożywienia w ruchu pasażerskim, Royal Schiphol Group, która jest właścicielem i operatorem portów lotniczych w Amsterdamie, Rotterdamie i Lelystad, odnotowała w ubiegłym roku stratę w wysokości 28 milionów euro.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »