Francuzi i Australijczycy wyłożą do 8 mld zł na budowę CPK! To nowy inwestor strategiczny lotniska
Jak czytamy w komunikacie spółki, decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji, w którym uczestniczył szereg zainteresowanych inwestorów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku. CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 r. Procedura zakończyła się 13 października tego roku podjęciem przez CPK decyzji o wyborze oferty Vinci Airports i IFM GIF jako najkorzystniejszej w konkursie na inwestora strategicznego w CPK.
Alanya od 2246 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Sharm El Sheikh od 2245 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Pafos od 2953 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
„Do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży” – czytamy w komunikacie.
Jak twierdzi Horała, zainteresowani inwestor chce wyłożyć do 8 mld zł na budowę lotniska w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotnikiem – w ramach tej transakcji Skarb Państwa w dalszym ciągu będzie dysponował przynajmniej 51 procentami udziałów w lotniskowej spółce.
Vinci Airports (część Vinci Group) to wiodący prywatny operator lotnisk na świecie. firma zarządza w rożnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. IFM Global Infrastructure Fund to zaś fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie.
Ogłoszenie tej decyzji jest ważne, choć musimy pamiętać, że żyjemy w dwóch równoległych światach. O ile bowiem obecny rząd wciąż kontynuuje prace związane z budową CPK i trzyma się umiarkowanie realnego oddania inwestycji w 2028 roku, o tyle nowy rząd (który prawdopodobnie utworzą Koalicja Obywatelska, Nowa Lewica i Trzecia Droga) zapowiadają wstrzymanie inwestycji i jej audyt, jednocześnie dodając, że lotnisko najpewniej nie powstanie, a z projektu pozostawiony zostanie jedynie komponent szybkiej kolei.
Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń CPK w pierwszym etapie po otwarciu miałoby mieć zdolność do obsłużenia 40 mln pasażerów rocznie.