Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
Offline
#1 PostWysłany: 29 Cze 2021 14:18 

Rejestracja: 16 Cze 2021
Posty: 40
Jak wiadomo, po Malcie nie ma możliwości poruszania się pociągiem. Owszem, w 2015 r. rząd maltański informował, że istnieją plany budowy kolei naziemnej, aby ograniczyć korki na drogach, ale raczej skończyło się jedynie na obietnicach.

Jednak nie zawsze tak było, w latach 1883-1931 po Malcie kursowały pociągi (z Valletty do Rabatu; później połączenie kolejowe zostało wydłużone do Mtarfy, znajdującej się w okolicach Mdiny). Podróż do Rabatu trwała ok. 35 minut (w drugą stronę było 5 minut krócej, gdyż trasa była głównie "z górki"). Stacja kolejowa w Valletcie znajdowała się pod ziemią (pod dzisiejszym budynkiem Parlamentu), z kolei kasy biletowe były naprzeciwko Opery Królewskiej (dworzec kolejowy został zburzony w latach 60. na rzec Placu Wolności).

Gdyby kogoś interesowała historia kolei maltańskich, poniżej kilka ważnych informacji. W miejscowości Birkirkara w ciągu kilku lat ma powstać muzeum kolei maltańskich, jednak osoby zainteresowane w różnych częściach Malty mogą obecnie znaleźć różne pozostałości po maltańskich kolejach. Najważniejsze z nich to:

1) Budynek dworca kolejowego w Birkirkara (zwanym w czasach użytkowania Dworcem Centralnym, ze względu na jego strategiczne położenie).
2) Przed dworcem w Birkirkara znajduje się odrestaurowany jedyny zachowany oryginalny wagon kolejowy trzeciej klasy kolei maltańskich (był jednym z 33 wagonów pasażerskich, jakie posiadała Malta).
3) Największa stacja kolejowa znajdowała się w miejscowości Hamrun (budynek po dworcu istnieje do dziś, korzystają z niego harcerze).
4) W kolei w budynku po dworcu kolejowym w miejscowości Mtarfa (nieopodal Mdiny) znajdowała się restauracja. Budynek ciągle istnieje, niedawno został odrestaurowany (od 2016 r. znajduje się tam restauracja L-Istazzjon Bar and kitchen).
5) Na terenie dawnej stacji kolejowej w mieście Attard obechnie znajduje się plac zabaw (dworzec kolejowy nie istnieje, do 2003 r. znajdowało się w nim niewielkie muzeum). W Attard zachowały się nasypy po dawnej trasie kolejowej.
6) Stacja Notabile pod wzgórzem Saqqajja nadal istnieje.
7) Ciągle istnieje tunel z Valletty do Portes des Bombes we Fliorianie, który w czasie II wojny światowej był wykorzystywany jako schron (w 2011 r. od strony Floriany został on po raz pierwszy udostępniony zwiedzającym, co jakiś czas jest on udostępniany do zwiedzania).
8) Tunel pod Rabatem również istnieje, lecz jest używany do uprawiania ... grzybów.
9) We Florianie również ciągle znajduje się budynek byłego dworca kolejowego.

Przykładowe zdjęcia/ilustracje:

1) Mapa z planem trasy kolejowej
Załącznik:
malta_dawna_kolej_mapa.jpg
malta_dawna_kolej_mapa.jpg [ 89.3 KiB | Obejrzany 3602 razy ]

2) Wjazd do tunelu kolejowego
Załącznik:
malta_pociagi_dawniej.jpg
malta_pociagi_dawniej.jpg [ 274.33 KiB | Obejrzany 3602 razy ]

3) Birkirkara obecnie (dworzec kolejowy i jedyny zachowany wagon)
Załącznik:
birkirkara_dworzec_kolejowy_i_lokomotywa.jpg
birkirkara_dworzec_kolejowy_i_lokomotywa.jpg [ 287.09 KiB | Obejrzany 3602 razy ]

4) Dawny dworzec kolejowy w Valletcie (koniec XIX w.)
Załącznik:
valletta_dawny_dworzec_kolejowy.jpg
valletta_dawny_dworzec_kolejowy.jpg [ 234.17 KiB | Obejrzany 3602 razy ]

5) Mtarfa (dworzec kolejowy wtedy i dziś)
Załącznik:
mtarfa_dworzec_kolejowy_dwaniej.jpg
mtarfa_dworzec_kolejowy_dwaniej.jpg [ 157.86 KiB | Obejrzany 3602 razy ]

Załącznik:
mtarfa_restauracja_w-budynku_po_dworcu_kolejowym.jpg
mtarfa_restauracja_w-budynku_po_dworcu_kolejowym.jpg [ 223.46 KiB | Obejrzany 3602 razy ]


© Źródło zdjęć: https://pl.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway, licencja: [CC BY-SA 3.0 Deed] (link do: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)


Ostatnio edytowany przez puhacz, 22 Wrz 2021 08:08, edytowano w sumie 1 raz
Źródło
Góra
 Profil Relacje PM off
18 ludzi lubi ten post.
5 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
Malta okołoweekendowo za 519 PLN 🏝️🌞 Loty z Warszawy + ⭐⭐⭐⭐ hotel spa 🔥👙 Malta okołoweekendowo za 519 PLN 🏝️🌞 Loty z Warszawy + ⭐⭐⭐⭐ hotel spa 🔥👙
Grecka wyspa Leukada first minute za 2146 PLN 🏝️ Loty + ⭐⭐⭐ hotel ze śniadaniami i widokiem na morze 🌊 Grecka wyspa Leukada first minute za 2146 PLN 🏝️ Loty + ⭐⭐⭐ hotel ze śniadaniami i widokiem na morze 🌊
Offline
#2 PostWysłany: 29 Cze 2021 19:27 

Rejestracja: 31 Maj 2016
Posty: 396
niebieski
Bardzo ciekawe. To była kolej normalnotorowa czy raczej wąskotorówka?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Offline
#3 PostWysłany: 29 Cze 2021 20:37 

Rejestracja: 16 Cze 2021
Posty: 40
@pietia - w zasadzie "wąskotorówka" (rozstaw metrowy, wg. niektórych klasyfikacji to kolej średniotorowa). Stosunkowo rzadko wykorzystywany na świecie dla połączeń kolejowych, ale mimo wszystko można go spotkać przy niektórych połączeniach dalekobieżnych w Indiach czy Tunezji oraz jako jedyny standard np. w Kenii. W Polsce z rozstawu metrowego korzystają tramwaje w niektórych miastach (np. w Bydgoszczy, Toruniu czy Łodzi).
Góra
 Profil Relacje PM off
Grzegorz40 lubi ten post.
 
      
Offline
#4 PostWysłany: 28 Sty 2022 13:00 

Rejestracja: 02 Mar 2016
Posty: 1176
złoty
cudnamalta napisał(a):
Stosunkowo rzadko wykorzystywany na świecie dla połączeń kolejowych
Tytułem OT jako ciekawostka. 1000mm w rozstawie szyn na kolei można spotkać całkiem blisko Polski w regularnej eksploatacji:
- Tatranské elektrické železnice na Słowacji,
- Rhätische Bahn w Szwajcarii.
W Polsce taki rozstaw szyn został zastosowany na kolejach wąskotorowych:
- Grójeckiej,
- Gryfickiej,
- Stargardzkiej (zlikwidowana całkowicie).
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group