Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 145 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna
Autor Wiadomość
#101 PostWysłany: 03 Lut 2025 15:50 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 747
Loty: 201
Kilometry: 688 190
niebieski
Ale czy kluczowe znaczenie ma, czy Lot cos obiecywał? Czy raczej do czego jest obowiązany w przypadku zmiany planu podróży? Pomoc - opieka w postaci noclegu (art. 9 ust. 1 lit. b) ) należy się w przypadku zarówno opóźnienia jak i odwołania, wg zasad opisanych w rozporządzeniu. Rozporządzenie nie stawia warunku "jeśli linia się zgodzi w swej łaskawości" czy "jeśli uda się wydębić obietnicę'"
Ale z drugiej strony, co by się stało, gdyby linia nie zaproponowała innych lotów? Zwrócili by pieniądze i napisali co najwyżej, że życzą szczęścia w życiu osobistym, czyż nie?
A hotele i samochody można zarezerwować z możliwością odwołania a więc i zmiany ale to na ogół droższa oferta - niemniej jak widać może się opłacać.
Góra
 Profil Relacje PM off
rob_sad lubi ten post.
 
      
Podróż do w Brazylii za 3642 PLN 🇧🇷 Loty do Rio de Janeiro, noclegi ze śniadaniami w hotelu + auto 😍 Podróż do w Brazylii za 3642 PLN 🇧🇷 Loty do Rio de Janeiro, noclegi ze śniadaniami w hotelu + auto 😍
Luksusowy city break w Abu Zabi 🕌💎 Loty i pobyt w 5⭐ hotelu Sofitel za 1859 PLN Luksusowy city break w Abu Zabi 🕌💎 Loty i pobyt w 5⭐ hotelu Sofitel za 1859 PLN
#102 PostWysłany: 03 Lut 2025 16:07 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 Sty 2013
Posty: 698
Loty: 37
Kilometry: 86 397
srebrny
oskiboski napisał(a):
Pozostał Ci tylko FlyerTalk jako ostatnia instancja.

Ewentualnie ubezpieczyciel @Darek M. :lol: o którego dwukrotnie bezskutecznie dopytywał na razie @boots
_________________
Image Ibiza 2013
Góra
 Profil Relacje PM off
rob_sad lubi ten post.
 
      
#103 PostWysłany: 03 Lut 2025 16:17 

Rejestracja: 16 Sty 2011
Posty: 9605
HON fly4free
rob_sad napisał(a):
Poza drwinami macie coś do dodania?
Jeśli wszystko źle to pytałem o prawidłowe Waszym zdaniem podejście do tematu i cisza...


Ale myśmy już po raz n w tym temacie wyłuskali Ci wszystkie możliwe opcje dalszego działania od odpuszczenia sprawy po pozwanie PLL LOT.
Zdaje się jednak, że nie jesteś tak na serio zainteresowany ich realizacją, tylko oczekujesz ciągłego afirmowania na forum twoich racji w tym sporze.
Góra
 Profil Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
 
      
#104 PostWysłany: 03 Lut 2025 16:20 
Moderator forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 Sie 2013
Posty: 2418
Drodzy, od teraz proszę zaprzestać polemik na temat sytuacji @rob_sad. Jeżeli ktoś nie wie jak / nie chce pomóc, niech nie ocenia.

Bez odbioru
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
rob_sad uważa post za pomocny.
 
      
#105 PostWysłany: 03 Lut 2025 16:31 

Rejestracja: 21 Lut 2011
Posty: 1138
Loty: 341
Kilometry: 691 144
złoty
Przemm napisał(a):
Ale czy kluczowe znaczenie ma, czy Lot cos obiecywał? Czy raczej do czego jest obowiązany w przypadku zmiany planu podróży? Pomoc - opieka w postaci noclegu (art. 9 ust. 1 lit. b) ) należy się w przypadku zarówno opóźnienia jak i odwołania, wg zasad opisanych w rozporządzeniu. Rozporządzenie nie stawia warunku "jeśli linia się zgodzi w swej łaskawości" czy "jeśli uda się wydębić obietnicę'"

Dokładnie. O tym dziwnie wszyscy komentujący tutaj zapominają.
Przemm napisał(a):
Ale z drugiej strony, co by się stało, gdyby linia nie zaproponowała innych lotów? Zwrócili by pieniądze i napisali co najwyżej, że życzą szczęścia w życiu osobistym, czyż nie?

Prawdopodobnie tak by było. A tego nie chciałem. Samochody i noclegi miałem zwrotne. Cześć lotów za mile. Prawdopodobnie pozostałe koszty rezygnacji mogłyby podejść pod ubezpieczenie.
Ale tego wariantu nie brałem pod uwagę. Szkoda byłoby mi czasu włożonego w planowanie i musiałbym szukać alternatywy na ferie.
_________________
Image
http://robertsadlowski.com <- zdjęcia i relacje z podróży
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#106 PostWysłany: 04 Lut 2025 21:42 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 2430
Loty: 129
Kilometry: 292 570
niebieski
rob_sad napisał(a):
To nie jest odpowiedź. I te odpowiedzi nie padły.
Jasne, że mogłem się bardziej uprzeć i nie akceptować tych lotów i co dalej? Na 99% bym się nowej oferty nie doczekał.
Przypominam, że byłem już z zaplanowaną prawie w całości podróżą, z innymi już kupionymi biletami, hotelami, samochodami itp.
Dostałem przebookowanie które przez 7h rozmów było nieosiągalne i słowa, że nie powinno być problemów ze zwrotem za nocleg.
Poważnie dzwoniąc do linii powinienem mieć prawnika do asysty?


Uważam, że masz absolutną rację.

Art. 5 ust. 1 lit b

W przypadku odwołania lotu, pasażerowie, których to odwołanie dotyczy:

b) otrzymują pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego, zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 2, jak również, w przypadku zmiany trasy, gdy racjonalnie spodziewany czas startu nowego lotu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowym starcie odwołanego lotu, pomoc określoną w art. 9 ust. 1 lit. b) i c); oraz

Artykuł 9

1. W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasażerowie otrzymują bezpłatnie:

a) posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;

b) zakwaterowanie w hotelu w przypadku:

- gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub

- gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

Rozporządzenie nie zawiera definicji lotu łączonego, dlatego pod tym względem jest ułomne, ale według mnie prawa do opieki nie jest limitowane czasowo. Skoro lot zostaje odwołany, a przewoźnik oferuje zmianę planu podróży, to jego obowiązkiem jest zapewnienie noclegu. Wprawdzie dt. to noclegu w locie łączonym, a nie wylocie z miejsca wylotu, to zgodnie z celem Rozporządzenia wykładnia powinna być propasażerska. Przy tak niskim WPS nie zastanawiałbym sie ani chwili.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
      
#107 PostWysłany: 05 Lut 2025 08:20 

Rejestracja: 21 Lut 2011
Posty: 1138
Loty: 341
Kilometry: 691 144
złoty
Dokładnie. Kwestie odszkodowań są podobnie zapisane bez uwzględnienia niuansów przesiadek i zostało to doprecyzowane przez orzecznictwo w sposób który pozwala na analogiczną interpretację dla prawa do opieki (które z całą pewnością nie dotyczy tylko przypadków ad-hoc jest akurat jest napisane jasno i bezdyskusyjnie).
_________________
Image
http://robertsadlowski.com <- zdjęcia i relacje z podróży
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#108 PostWysłany: 12 Lut 2025 15:22 

Rejestracja: 21 Lut 2011
Posty: 1138
Loty: 341
Kilometry: 691 144
złoty
Okazuje się, że wytyczne interpretacyjne Eu261 z września 2024 (C/2024/5687) sporo wnoszą do mojej sprawy, ale z naciskiem na inne podejście niż pierwotnie myślałem:

1. Jeśli lot dał mi propozcję przebookowania nie mogłem jej nie przyjąć.
Cytuj:
Jeżeli jednak przewoźnik lotniczy może wykazać, że skontaktował się z pasażerami, którzy zgodzili się na podanie swoich danych kontaktowych, i próbował udzielić im pomocy zgodnie z art. 8, ale pasażerowie powzięli własne działania w zakresie pomocy lub zmiany planu podróży, wtedy przewoźnik lotniczy może stwierdzić, że nie jest odpowiedzialny za wszelkie dodatkowe koszty poniesione przez pasażerów, i może zdecydować o niedokonaniu zwrotu kosztów.


2. LOT miał obowiązek poinformowania mnie JEDNOZNACZNIE o wszystkich kosztach
Cytuj:
Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy musi zapewnić wybór między zwrotem kosztów a zmianą planu podróży, przewoźnik ten musi przedstawić zainteresowanym pasażerom pełne informacje na temat wszystkich opcji zwrotu kosztów i zmiany planu podróży. Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w przypadku otrzymania informacji o odwołaniu lotu pasażerowie muszą otrzymać od obsługującego przewoźnika lotniczego informacje o zmianie planu podróży. Pasażerowie, których to dotyczy, nie mają żadnego obowiązku aktywnego uczestniczenia w poszukiwaniu odnośnych informacji


3. Prawo do opieki nie kończy się jeśli informacja o dostępnych opcjach została podana w sposób nieprawidłowy (a została, patrz wyżej)
Cytuj:
Co do zasady, jeżeli pasażerowi odmówiono przyjęcia na pokład lub został on poinformowany o odwołaniu lotu, a informacja o dostępnych opcjach została mu podana w sposób prawidłowy, wyboru, o którym mowa w art. 8 ust. 1, dokonuje się tylko raz.


4. Porównywalne warunki oznaczają:
Cytuj:
W zależności od okoliczności zalecane są następujące dobre praktyki:
b) zmiana planu podróży powinna być oferowana bez dodatkowych kosztów dla pasażera, nawet jeżeli przy zmianie planu podróży korzysta się z innego przewoźnika lotniczego lub innego rodzaju transportu lub wyższej klasy lub ceny wyższej niż pierwotna;
c) o ile to możliwe, pasażer nie powinien być zmuszony dodatkowo przesiadać się;

Oczywiście ad b i c było możliwe bez dodatkowych kosztów i bez dodatkowych przesiadek
_________________
Image
http://robertsadlowski.com <- zdjęcia i relacje z podróży


Ostatnio edytowany przez rob_sad, 12 Lut 2025 19:36, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
#109 PostWysłany: 12 Lut 2025 17:16 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 747
Loty: 201
Kilometry: 688 190
niebieski
Wg mnie uwagi i szczegóły, które @rob_sad tu opisuje są ciekawe a opisywane doświadczenia cenne w świetle ewentualnych perypetii każdego z nas w podobnej sytuacji. Linia lotnicza ma określone obowiązki i ma się z nich wywiązywać a pasażer nie jest obowiązany do wyręczania linii z obowiązku informacji czy w szukaniu rozwiązań.
Niemniej, w interesie podróżnego może być zasugerowanie takiego czy innego rozwiązania, które byłoby dla niego najdogodniejsze.
Góra
 Profil Relacje PM off
rob_sad lubi ten post.
rob_sad uważa post za pomocny.
 
      
#110 PostWysłany: 12 Lut 2025 17:31 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 Sty 2011
Posty: 2073
złoty
Gadekk napisał(a):
Drodzy, od teraz proszę zaprzestać polemik na temat sytuacji @rob_sad.

:?:
Góra
 Profil Relacje PM off
marek2011 lubi ten post.
 
      
#111 PostWysłany: 12 Lut 2025 20:53 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 2430
Loty: 129
Kilometry: 292 570
niebieski
Wytyczne nie stanowią źródła prawa.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
marek2011 lubi ten post.
 
      
#112 PostWysłany: 12 Lut 2025 21:31 

Rejestracja: 21 Lut 2011
Posty: 1138
Loty: 341
Kilometry: 691 144
złoty
Te wytyczne są regularnie aktualizowane, powstają na podstawie wyroków i to praktycznie cytaty z orzecznictwa.
Np jeśli chodzi mój pkt 2, czyli obowiązek pełnej informacji to np sprawa C-354/18 Rusu v SC Blue Air.
Jasne, że to "tylko" orzecznictwo i tylko "wytyczne", ale przypominam, że linie wypłacają odszkodowania za utracone przesiadki wyłacznie na podstawie wytycznych i orzecznictwa, analogicznie z wymuszonymi noclegami podczas przesiadek, bo to nie jest bezposrednio opisane w EU261
_________________
Image
http://robertsadlowski.com <- zdjęcia i relacje z podróży
Góra
 Profil Relacje PM off
KL_user lubi ten post.
 
      
#113 PostWysłany: 25 Lut 2025 09:07 

Rejestracja: 11 Gru 2010
Posty: 4240
platynowy
Ja z podobną historią. Lot KTW-WAW-TBS i anulowany drugi odcinek na 5tyg przed lotem. Tego dnia LO nic do TBS nie ma więc proponują lot dzień przed lub dzień po co mi wyjątkowo nie odpowiada. Konsekwentnie odmawiają zmiany na inne linie a są w tym dniu dostępne loty LO+LO+LH, LO+A3+A3, LO+TK+TK itp.

I teraz się zastanawiam czy poprosić ich o usunięcie z rezerwacji tych dwóch pierwszych odcinków i przelecieć tylko powrót TBS-WAW-KTW, kupić osobno dolot i dochodzić zwrotu w trybie reklamacji lub sądownie? Czy jestem skazany z góry na niepowodzenie?
_________________
Life is short and the world is wide.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#114 PostWysłany: 25 Lut 2025 09:31 

Rejestracja: 16 Sty 2011
Posty: 9605
HON fly4free
U mnie niedawno w przypadku odwołania z wielotygodniowym wyprzedzeniem odcinka z rezerwacji i to krajowego nie zrobiłem nic wcześniej, na mniej niż 24 h przed wylotem, system pozwolił na mocno dowolne zmiany planu podróży w oryginalnej dacie, w tym też nieruszonego odcinka LO, na LH/TK itp., co bez problemu uczyniłem i poleciałem do celu kompletnie inną trasą. Bilet wprawdzie z automatu się nie wystawił po zmianie rezerwacji on-line, ale po telefonie agent LO bez problemu ticketował to, na co zmieniłem. Oczywiście trudno przewidzieć czy za każdym razem i w każdej konfiguracji tak to zadziała, ale to jest jakieś rozwiązanie jeśli jesteś wystarczająco flex in case.
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
#115 PostWysłany: 25 Lut 2025 10:16 

Rejestracja: 11 Gru 2010
Posty: 4240
platynowy
@marek2011 rozważałem to, jednak bilet z OTA, które obawiam się że po kilku dniach może z automatu 'klepnąć' zmianę którą system zaproponował czyli +1 dzień. I wtedy będzie po zawodach. Chyba że tak się nigdy nie dzieje ale mam obawy.
_________________
Life is short and the world is wide.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#116 PostWysłany: 25 Lut 2025 10:27 
Sezonowy Cebulion
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lis 2011
Posty: 25184
Mam sam case co @mucha anulacja lot WAW-LUX i jedyna propozycja dzień po (nie wchodzi w grę bo przylot 4h po ślubie) lub dzień przed (dodatkowy koszt noclegu)

Oczywiście gadanie z lotem to rodzaj masochizmu, kończący się z znanym sloganiem Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?. Zostawienie lotu na 24h trochę ryzyko bo OTA oraz nie wiadomo czy zmieni się na LH.

Wczoraj gadałem z Koordynatorem Zespołu Prawników ECK Polska z sprawie lotu. Nie mógł pomoc bo sprawa dot. Polski, Polaka i etc. Musiałbym to wysłać do Grecji i potem oni by się zajęli.

Co ciekawe o sprawie anulowanego lotu. W EU261 nie ma info ze lot ma się odbyć tylko na pokładzie linii lub ze ma prawo linia przebookować mnie na inną linię. To dość otwarte.

Co do noclegu, powiedział mi ze były przypadki ze po kontakcje z danym ULC, linia musiała zwrócić hajs za nocleg.

Dostałem kontakt do kolesia z Rzecznika Praw Pasażerów i mam tam pogadać.
Oczywiście ze sprawa została skierowana także do miejskiego rzecznika praw konsumentów, ale i tak się skończy lotem dzien przed, i liczenie na nie zdarzenie na przesiadkę w WAW.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
rob_sad uważa post za pomocny.
 
      
#117 PostWysłany: 25 Lut 2025 10:51 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Wrz 2013
Posty: 3000
Loty: 506
Kilometry: 736 023
złoty
Mi kiedyś pracownik ULC powiedział że nie można przymusić do zmiany na innego przewoźnika. Pytałem w kontekście low costów i lecący.

Zresztą, prawo powinno być dla wszystkich jednakowe.

Ja wtedy odpuściłem walkę.

BTW. Czy komuś udało się wygrać podobną sprawę? Z LO, FR, W6?


Ostatnio edytowany przez Darek M., 25 Lut 2025 12:15, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#118 PostWysłany: 25 Lut 2025 11:06 

Rejestracja: 16 Sty 2011
Posty: 9605
HON fly4free
Jeżeli przewoźnik konsekwentnie odmawia zmiany planu w pierwotnej dacie mimo dostępności miejsc na innych połączeniach, także oczywiście innych linii, to pozostaje zakup biletu na własną rękę i dochodzenie (najpewniej finalnie na drodze sądowej) zwrotu kosztów. Sprawa jest do wygrania, ale warto starannie udokumentować próby kontaktu, odmowy, dostępność innych alternatyw itd.

Oczywiście pozostaje zawsze pytanie, czy warto w to się bawić angażując swoją energię, czas i kasę - to już każdy sobie musi sam rozważyć za i przeciw.
Góra
 Profil Relacje PM off
boots lubi ten post.
 
      
#119 PostWysłany: 25 Lut 2025 11:14 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 747
Loty: 201
Kilometry: 688 190
niebieski
Czy wg ULC "najbliższy możliwy" nabiera znaczenia "najbliższy możliwy w ramach danej linii"? Jeśli przepis nie narzuca takiego ograniczenia, to czyż nie jest to samowolna interpretacja ograniczająca prawa pasażera? Przy kierunkach sezonowych, odwołanie ostatniego lotu danej linii w sezonie oznaczałoby w skrajnym przypadku możliwość lotu dopiero w następnym sezonie czyli za ok. pół roku. Nic to, mawiają, że rok to nie wyrok a co dopiero pół roku - szybko zleci i lot będzie jak znalazł.
Góra
 Profil Relacje PM off
Nikt lubi ten post.
 
      
#120 PostWysłany: 25 Lut 2025 11:51 

Rejestracja: 16 Sty 2011
Posty: 9605
HON fly4free
Jakiekolwiek interpretacje ULC nie są źródłem prawa.
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 145 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group