Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
#1 PostWysłany: 02 Sty 2013 22:51 

Rejestracja: 11 Mar 2011
Posty: 160
witam!
Ponizej wklejam odpowiedz na skarge.... czy dostaliscie cos podobnego?????

Sygnatura sprawy ECK/132074/12/PL/ES

Szanowna Pani,

do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęła skarga dotycząca
anulowania rezerwacji przez linię lotniczą Alitalia. Pani sprawa została

zarejestrowana pod podaną wyżej sygnaturą. Zachęcam do posługiwania
się
nią w kontaktach z ECK, co znacznie ułatwi identyfikację sprawy.
Wyjaśnić należy, że z uwagi na ogromną ilość spraw wpływających do
ECK,
skargi są rozpatrywane według kolejności zgłoszeń. Niniejsza sprawa
wymagała również konsultacji z ECK Włochy w celu ustalenia stanu
faktycznego oraz stanu prawnego.

Wyjaśnić należy, że linia lotnicza ma możliwość anulowania
rezerwacji,
nawet jeśli została ona potwierdzona. Swoboda prowadzenia działalności
gospodarczej uprawnia strony do swobodnego kształtowania zasad stosunku
prawnego. Nie można tym samym zmusić żadnej ze stron do trwania w
stosunku prawnym, w którym trwać nie chce. Art. 353 [1] Kodeksu
cywilnego stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek
prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały

się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia
społecznego. W odniesieniu do powyższego podkreślić należy, że
treść czy
cel stosunku prawnego nie mogą się sprzeciwiać zasadom współżycia
społecznego czy ustawie. Oznacza to, że nie można czynić ze swego prawa

użytku w taki sposób, który mógłby być rozumiany jako niezgodny z
prawem
czy dobrymi zwyczajami.

Linia lotnicza poinformowała o błędzie, który wkradł się na stronę
internetową. I takie sytuacje mogą mieć miejsce. Przewoźnik
poinformował
o błędzie na stronie niezwłocznie. Zmiana regulaminu nie musiała mieć
charakteru bezprawnego, a jedynie naprawienia błędu, który zaistniał.
Nie jest naturalnym, spodziewanym działaniem konsumenta kupowanie
biletów na loty europejskie poprzez japońską stronę przewoźnika we
współpracy z portalem linii lotniczych saudyjskich.

Linia lotnicza niezwłocznie zareagowała na zaistniałą sytuację,
informując o błędzie na stronie oraz o anulowaniu zarezerwowanych
biletów. Fakt rozróżnienia pasażerów w zależności od wysokości
dokonanej
opłaty spowodowany jest faktem, iż umowa przewozu ma charakter umowy
wzajemnej. Do umów wzajemnych zalicza się te umowy, których /essentialia

negotii/ obejmują wzajemne sprzężenie świadczeń. Wówczas określone
umowy
już /ex definitione/ należą do grupy umów wzajemnych. Przede wszystkim
do tej kategorii należą umowy mające na celu odpłatną wymianę dóbr i

usług – np. umowa sprzedaży, umowa najmu, dostawy, dzierżawy, o
dzieło,
o roboty budowlane, czy właśnie umowa przewozu.

Istotą umowy wzajemnej jest relacja, jaka zachodzi pomiędzy wzajemnymi
świadczeniami stron. Bowiem świadczenie jednej ze stron ma być
odpowiednikiem (ekwiwalentem, równoważnikiem) świadczenia drugiej
strony; innymi słowy świadczenia mają być względem siebie
równowartościowe, równoważne. Jednakże o ekwiwalentności rozstrzyga
subiektywna ocena i uznanie stron (ekwiwalentność w znaczeniu
subiektywnym), a nie obiektywna, rzeczywista wartość świadczenia w
obrocie. Świadczenia nie muszą być zatem równoważne i mieć ten sam
walor
ekonomiczny ustalany według kryteriów obiektywnych.
Z kolei jeśli dojdzie do naruszenia obiektywnej ekwiwalentności, nie
zmieni to kwalifikacji prawnej umowy jako wzajemnej, lecz może zostać
zakwalifikowane jako wyzysk lub jako naruszenie zasad współżycia
społecznego. Strony same wprowadzają ekwiwalentność pojmowaną jako
funkcjonalne sprzężenie dwóch świadczeń, z których jedno ma
nastąpić w
zamian za otrzymanie drugiego. Przesłankę owego sprzężenia stanowi
ocena
przez strony świadczeń, poprzez odniesienie wartości jednego do
wartości
świadczenia wzajemnego.

Wobec powyższego zasadnym jest wprowadzenie przez linię lotniczą
rozróżnienia pomiędzy biletami, których wystawienie wiązało się z
pobraniem opłaty od pasażera (choćby symbolicznej), a biletami, które
zostały przez system wystawione bez pobierania opłaty. W zaistniałej
sytuacji Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich nie widzi podstaw
prawnych do domagania się wystawienia biletów prze linię lotniczą
Alitalia.

Jeśli nie zgadza się Pani ze stanowiskiem Sieci Europejskich Centrów
Konsumenckich, ma Pani możliwość skierowania sprawy na drogę sądową.
Europejskie Centrum Konsumenckie jest członkiem Sieci ECC-Net,
obejmującej całą UNIĘ EUROPEJSKĄ, NORWEGIĘ i ISLANDIĘ, powołaną,
aby
asystować obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich i ułatwiać
dostęp
do procedur odszkodowawczych, w sprawach ponadgranicznych na terenie
obejmującym Unię Europejska, Norwegię i Islandię. W momencie, gdy
konsumenci poszkodowani przez przedsiębiorców zagranicznych wyczerpią
procedurę reklamacyjną, mogą zwrócić się do ECK ze skargą
konsumencką i
wówczas możemy podjąć kroki w celu wsparcia w polubownym rozwiązaniu
sporu. Porady i pomoc prawna świadczona przez Sieć ECK jest BEZPŁATNA.
Nie posiadamy jednak instrumentów prawnych takich jak sądy powszechne
czy organa administracji publicznej, dlatego też pozytywne
rozstrzygnięcie sporu zależy od dobrej woli obu stron umowy. Gdy tej
woli po którejkolwiek ze stron zabraknie, pozostaje ewentualne
skierowanie sprawy na drogę sądową. Jednocześnie dodać należy, że do

kompetencji Sieci ECK nie należy prowadzenie doradztwa w zakresie
prowadzenia postępowań sądowych ani też reprezentowanie konsumentów
przez sądami powszechnymi.

--
Postępowanie prowadzone przez ECK Polska nie wstrzymuje biegu
przedawnienia możliwości dochodzenia roszczenia przed sądem powszechnym.


Proszę o zapoznanie się z informacją nt. przetwarzania danych osobowych
przez Sieć ECK http://www.konsument.gov.pl/files/Oswia ... tnosci.pdf


W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt.

Z poważaniem
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Prawnik/Koordynator obsługi spraw

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

Tel.: +48/22/ 55 60 126
Faks: +48/22/ 55 60 359
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
M-E-G-A❗ Japonia z wylotem z Polski od 1612 PLN 😲🚅🎎🍙 M-E-G-A❗ Japonia z wylotem z Polski od 1612 PLN 😲🚅🎎🍙
City break we Włoszech 🍝 Loty do Bari i hotel za 609 PLN 🇮🇹 City break we Włoszech 🍝 Loty do Bari i hotel za 609 PLN 🇮🇹
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group