Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



 [ 253 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#121 PostWysłany: 16 Cze 2020 09:54 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 347
niebieski
warsawreceiver napisał(a):
Modlina, gdzie docelowo miały się przenieść wszystkie lowcosty


Jak się "przenosi" z jednego lotniska na drugie linię lotniczą?
Góra
 Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#122 PostWysłany: 16 Cze 2020 09:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 107
Loty: 8
Kilometry: 10 502
niebieski
Takiego pytania na takim forum raczej się nie zadaje. :P
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#123 PostWysłany: 16 Cze 2020 10:06 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 50
Co do braku zatykania się Okęcia, to była to tylko moja subiektywna ocena na podstawie obserwacji. No ale jeżeli cały proces odprawy przebiega sprawnie i szybko, nie ma kolejek (co najwyżej po kilka osób) na żadnym etapie a w terminalu pustawo, cisza i spokój to jakie inne wrażenie może odnieść przeciętny pasażer? Zatem, jak napisałem, nie stwierdziłem zatykania się (różne pory doby i bez znaczenia czy piątek po południu, czy środek tygodnia rano, lato, zima czy wiosna itp.) w przeciwieństwie do innych zatłoczonych lotnisk, z których w ciągu ostatnich lat korzystałem. Stare lotnisko w Doha było zatłoczone na przykład i tu widać jak wiele dała budowa nowego.

Natomiast co do wypunktowanych ograniczeń, to oczywiście je rozumiem, co nie znaczy, że jestem przekonany do tej argumentacji.

Pytanie zasadnicze, co ma sens długofalowy - czy rozbudowa Okęcia, czy radyklana decyzja o nowym lotnisku. Patrząc w perspektywie 20 i więcej lat, to najprawdopodobniej to drugie, bo przewaga dobrze zaprojektowanego dużego lotniska, które jest rozwojowe i można je rozbudowywać jest niezaprzeczalna nad lotniskiem z wieloma ograniczeniami. Okęcie wygrywa tylko bliskością Warszawy i wygodą dojazdu z miasta a przynajmniej z jego dużej części.

No i na koniec, jak wspomniałem poprzednio - te forumowe dyskusje oraz "za" i "przeciw" Okęciu i CPK są ciekawe, ale jakiekolwiek rzeczowe argumenty pojawiają się co najwyżej u forumowiczów, bo ze strony decydentów słychać tylko, że "Okęcie się zatyka" i "Baranów musi powstać".
Bywa jeszcze głos, że trzeba zamknąć Okęcie po oddaniu CPK, bo nie może być inaczej (czy coś w tym stylu). Francuzi o tym widać nie wiedzieli i Le Bourget zamknięte nie zostało, jakkolwiek regularnego ruchu pasażerskiego nie ma tam od dawna. Za to nadal jest lotnisko, są firmy związane z lotnictwem. Parę ładnych lat temu (w 21 wieku w każdym razie) nawet dział inżynierski Air France tam ciągle funkcjonował, podczas gdy ich duża baza obsługowa była przecież na Roissy-CDG.
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#124 PostWysłany: 16 Cze 2020 10:22 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 252
niebieski
Modlin nie leży nad Pisią Tuczną, jak Baranów i to jest główny problem :lol:
Sądzę, że niewiele osób już pamięta o koncepcji CPK, która powstała za rządów PO-PSL. W którymś wątku wspominałem o tym, ale spróbuję przypomnieć najkrócej. Integralną i zasadniczą częścią lotniska miała być rozbudowa szybkich kolei, żeby z niemal każdego zakątka Polski dowieźć pasażerów na lotnisko w nie więcej niż 2h. PO zawiesiło ten projekt, uważając za nierealny i zbyt kosztowny w tej formie, bez sensu bez rozbudowy infrastruktury kolejowej.
Widzę jeszcze dodatkowe wady tego projektu. Lotnisko w tej formie moim zdaniem postawiłoby pod znakiem zapytania sensowność funkcjonowania nie tylko Okęcia, ale też Modlina, Łodzi ale też Pyrzowic, Poznania, Bydgoszczy, pewnie zahamowało rozwój Balic. Zapewne jeszcze jakieś lotnisko by się znalazło, które straciłoby do końca sens funkcjonowania. Rynek lotów krajowych zostałby okrojony, zyskałaby kolej. To są spore koszty społeczne, tysiące ludzi związanych z obsługą ruchu lotniczego tracą pracę w miejscu zamieszkania, wygoda podróżnych to w sumie ostatnia rzecz, na którą się obecnie patrzy :(
Dziś Okęcia za bardzo nie da się sensownie rozbudować, w sensie pasów, powiększenia. Ale terminale już tak, sądzę, że można sporo ruchu tu wcisnąć, wyrzucić cargo. Widziałbym nowe lotnisko jako ciekawą opcję dla lotów międzykontynentalnych, cargo, czarterów. Ale jeśli biznesowo potrzebuję lecieć gdzieś w Europie i wrócić tego samego dnia (lub lecieć np. na weekend) to Baranów jest świetną opcją, ale ... dla mieszkańców Wiskitek czy Żyrardowa. Nie Warszawy. Nawet autostradę zbudowano za wąską i będzie rozbudowywana, a moim zdaniem trzy pasy to też będzie mało. Kolej? Cóż, dotychczasowe doświadczenia nie pozwalają na optymizm w kwestii sprawnej budowy dojazdów i organizacji ruchu.
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#125 PostWysłany: 16 Cze 2020 10:31 
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 Maj 2011
Posty: 8184
Moim zdaniem w tym całym projekcie bardzo dobrym pomysłem zdecydowanie wartym wykonania by było zrobienie tej sieci KDP wraz ze szprychami nawet bez tego lotniska - stan kolei mogłyby być lepszy, skoro Pendolino z Warszawy do Rzeszowa jedzie przez Kraków.
Kwestia dyskusyjna jest jeszcze jak miałaby przebiegać, ale rzeźbienie i udoskonalanie starych tras nie będzie raczej tak efektywne co budowa infrastruktury od zera, aczkolwiek to będzie sporo droższe... No ale autostrad i dróg szybkiego ruchu kiedyś też w ogóle nie było
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
becek uważa post za pomocny.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#126 PostWysłany: 16 Cze 2020 10:43 

Rejestracja: 18 Wrz 2015
Posty: 840
Loty: 52
Kilometry: 67 634
srebrny
QbaqBA napisał(a):
warsawreceiver napisał(a):
Modlina, gdzie docelowo miały się przenieść wszystkie lowcosty


Jak się "przenosi" z jednego lotniska na drugie linię lotniczą?


O teorię zapytaj rząd Holandii, mają to zdaje się przećwiczone :)
Góra
 Relacje PM off
warsawreceiver lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#127 PostWysłany: 16 Cze 2020 12:27 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Sie 2013
Posty: 2260
Loty: 278
Kilometry: 384 237
złoty
Jeszcze głos w sprawie "zapychania się" Okęcia.

Jedynym wąskim gardłem na Okęciu są bramki bezpieczeństwa - ale tutaj nie trzeba rozbudowywać lotniska, a wystarczy ich uruchomić równocześnie więcej.
Obecnie są dwa zespoły bramek, każdy po ok. 10 przejść.
Tak naprawdę (z punktu widzenia pasażera) praktycznie na każdym lotnisku istotne spowolnienie jest na tym etapie.
Przejście do strefy Non Schengen od czasu uruchomienia automatycznych bramek jest bezproblemowe (albo max. 2-3 minuty)

Podkreślam jeszcze raz - to jest moja opinia jako pasażera - nie jestem fachowcem od projektowania lotnisk.

Załadowanie dużego międzykontynentalnego samolotu nie będzie szybsze jeżeli rękaw prowadzi do jednych drzwi wejściowych.
Ogólnie, paradoksalnie szybciej przebiega boarding lowcosta podwożonego autobusem, bo pasażerowie wchodzą dwojgiem drzwi, a nie jednymi (pomijając sprawnych inaczej, którzy mając miejsce w 4 rzędzie wsiadają tylnymi drzwiami i odwrotnie).

Na Okęciu zauważyłem też bardzo częste straty czasu od finalnego przygotowania do startu do rozpoczęcia odkołowywania - czasami to 5-10 minut, a czasami i 30-50 minut straty na stanie w miejscu.
_________________
Image

"Podróżować to żyć..."
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#128 PostWysłany: 16 Cze 2020 13:04 

Rejestracja: 03 Lis 2012
Posty: 2497
Loty: 154
Kilometry: 151 837
srebrny
Patrzycie na lotnisko z perspektywy pasażera, zapominając o tym czego nie widać, a więc całej infrastrukturze, ograniczeniach środowiskowych czy samej przestrzeni powietrznej. To, że nie ma tłumów w terminalu, nie znaczy, że lotnisko nie dostaje zadyszki pod względem wydajności w innym, niewidocznym dla pasażera miejscu.

A co do Modlina: jednym z udziałowców w modlińskim lotnisku jest Mazowiecki Urząd Marszałkowki, którego to Marszałek ma nie do końca po drodze z obecnie rządzącą partią. Stąd m.in. forsowanie Radomia kosztem Modlina.
Góra
 Relacje PM off
warsawreceiver lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#129 PostWysłany: 16 Cze 2020 13:39 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 50
vincenz napisał(a):
Patrzycie na lotnisko z perspektywy pasażera, zapominając o tym czego nie widać, a więc całej infrastrukturze, ograniczeniach środowiskowych czy samej przestrzeni powietrznej. To, że nie ma tłumów w terminalu, nie znaczy, że lotnisko nie dostaje zadyszki pod względem wydajności w innym, niewidocznym dla pasażera miejscu.


Ależ oczywiście i dlatego wprost napisałem, że patrzę z punktu widzenia pasażera. Tylko czy decydenci powtarzający, że lotnisko się zapycha analizowali lub mieli analizę przepustowości lotniska np. płyty manewrowej, dróg kołowania czy innych kwestii?
Na tym forum wspominano o sortowni bagaży ale znowu - tutaj padły te stwierdzenia a nie z ust decydentów.
Na pewno część Nie-Schengen jest niewielka i kilka dużych samolotów odlatujących równocześnie może spowodować tłum, tym bardziej, że przestrzeń oczekiwania przypisana do poszczególnych gatów nie jest za duża.
Raz doświadczyłem zapychania się Okęcia ale z winy albo zarządzającego, albo niesfornych pasażerów samowolnie wracających z urlopu. Bo jeśli w niedzielny wieczór gdy na lotnisku jest sennie i pusto przylatuje samolot z ponad 300 osobami z daleka, to jedno czynne stanowisko kontroli dokumentów oznacza, że kolejka sięgnie 300 osób. Na szczęście po pewnym czasie leniwie przyszedł drugi funkcjonariusz a potem nawet jeszcze ktoś. Ale lotnisko sprawiało wrażenie zaskoczonego, że jak to - ponad 300 osób ot tak sobie (ale o czasie) przylatuje i skoro z poza Unii, to konrola graniczna ma być w dodatku?!

A swoją drogą, w kwestii rozbudowy Okęcia zastanawiałem się nad możliwością wykorzystania terenów przylotniskowych głównie od strony południowowschodniej i południowej - tam są pola i ogródki działkowe. Co można by zrobić mając te tereny - bo potencjalnie miejsca jest na nowy terminal i nie tylko. Przecież, czy loty czarterowe lub tanie linie musza odlatywać z głównego terminala a nie mogłyby z oddzielnego, nawet gdyby był po drugiej stronie lotniska, jeśli byłby tam dobry dojazd? Wiadomo, że te tereny by trzeba pozyskać, czyli je przejąć od aktualnych użytkowników i właścicieli ale w Baranowie byłoby podobnie.
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#130 PostWysłany: 16 Cze 2020 14:14 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Sie 2012
Posty: 3387
Ostrzeżenia: 1
srebrny
czartery mogą latać z Modlina i tak duza cześć podróżnych przyjeżdża z poza Warszawy
Wizz tez można wyrzucić
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off
Liu lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#131 PostWysłany: 16 Cze 2020 14:22 

Rejestracja: 15 Kwi 2015
Posty: 873
Loty: 580
Kilometry: 740 082
niebieski
Największym problemem Chopin Airport jest tzw. X pas / tak bo to 2 skrzyżowane które się przecinają / i w wypadku dużej ilości operacji lotniczych się zatyka - wymagany jest określony czas separacji zarówno przy startach jak i lądowaniach- widać to np. w wypadku popołudniowej fali wylotów około godziny 16-17...........a gdyby był 2 niezależny :idea:
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#132 PostWysłany: 16 Cze 2020 15:41 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 107
Loty: 8
Kilometry: 10 502
niebieski
vincenz napisał(a):
A co do Modlina: jednym z udziałowców w modlińskim lotnisku jest Mazowiecki Urząd Marszałkowki, którego to Marszałek ma nie do końca po drodze z obecnie rządzącą partią. Stąd m.in. forsowanie Radomia kosztem Modlina.


I tyle na temat gospodarczych argumentów na temat CPK i lotniska w Radomiu. Można się rozejść. ;)
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#133 PostWysłany: 16 Cze 2020 15:41 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 252
niebieski
Wizz nie da się wyrzucić ;) bo,
a. czeka na bankructwo LOT, żeby powtórzyć scenariusz z Węgier i mocniej się rozepchnąć;
b. bierze większą kasę za bilety z Warszawy i nie narzeka na chętnych.
Nie można, przynajmniej póki jesteśmy w Unii, w taki sposób ograniczać konkurencji.

Moim zdaniem, z obserwacji Okęcia, to problemem są wakacje i czartery, wtedy jest faktycznie ciasno (i nie można latać nocą, za co w sumie pasażerowie powinni być wdzięczni). Jest kwestia cargo, myślę, że tu nie uda się zwiększyć ruchu. Oraz kwestie środowiskowe, wspomniane ograniczenia nocne a także limity, które są rzeczą w sumie umowną.
Góra
 Relacje PM off  
 
 Temat postu: Re: CPK
#134 PostWysłany: 16 Cze 2020 16:24 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 Mar 2019
Posty: 107
Loty: 8
Kilometry: 10 502
niebieski
Przemm napisał(a):
A swoją drogą, w kwestii rozbudowy Okęcia zastanawiałem się nad możliwością wykorzystania terenów przylotniskowych głównie od strony południowowschodniej i południowej - tam są pola i ogródki działkowe. Co można by zrobić mając te tereny - bo potencjalnie miejsca jest na nowy terminal i nie tylko. Przecież, czy loty czarterowe lub tanie linie musza odlatywać z głównego terminala a nie mogłyby z oddzielnego, nawet gdyby był po drugiej stronie lotniska, jeśli byłby tam dobry dojazd? Wiadomo, że te tereny by trzeba pozyskać, czyli je przejąć od aktualnych użytkowników i właścicieli ale w Baranowie byłoby podobnie.


Uchwalony plan środowiskowy dla okolic Okęcia nie pozwala na budowę tam trzeciego pasa. Rozważano zostawienie rezerwy przy ulicy Kinetycznej, ale wtedy zdecydowano się na oszczędny, bo krótszy, wariant obwodnicy. Teraz w zasadzie jest już to niemożliwe.

Okęcie więc można rozbudowywać, ale na tym co już jest. A od momentu pojawienia się na tapecie CPK rozbudowa Okęcia jest passe, choć przecież od 2019 trwa, bo się decydenci zorientowali, że niezmodernizowane Okęcie i do zbudowania lotniska w Radomiu się zatknie. Rozbudowują pirs południowy - będzie więcej rękawów. Do terminala A chcą dobudować część non-Schengen. Modernizacja miała trwać do 2022. Nie wiem jak jest teraz, czy postojowe wykorzystali do zwiększenia roboty, czy wręcz przeciwnie. Szybsze zjazdy z dróg kołowania są już zrobione. Na przetarg czeka jeszcze wydłużenie pasa w stronę Ursusa.

Co jeszcze mogą zrobić i o czym się mówi to ograniczenie obszaru bazy wojskowej (nie wiem czy budowa nowego terminalu non-Schengen już tego nie obejmuje), przeniesienie czarterów i cargo do Modlina, ale z cargo jest taki problem, że Okęcie zarosło już całą infrastrukturą firm przetwarzających cargo.
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#135 PostWysłany: 16 Cze 2020 17:04 

Rejestracja: 15 Kwi 2015
Posty: 873
Loty: 580
Kilometry: 740 082
niebieski
Horała kasuje po 32 000 złotych co miesiąc ale ani jedna łopata została wbita :oops: / oprócz tego pensja rządowa :idea: https://next.gazeta.pl/next/7,151003,26 ... =BoxOpImg6
Góra
 Relacje PM off
le_szek lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#136 PostWysłany: 16 Cze 2020 17:09 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 Mar 2020
Posty: 67
Ostrzeżenia: 3
Zbanowany
Ale on nie pobiera tego wynagrodzenia za wbijanie łopaty z ziemię.
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#137 PostWysłany: 16 Cze 2020 17:14 

Rejestracja: 18 Wrz 2015
Posty: 840
Loty: 52
Kilometry: 67 634
srebrny
@Don_Bartoss 2nd ed. Oczywiście, że nie, on bierze kasę za to, że istnieje. Gdyby coś robił, dostawał dwa razy tyle.
Góra
 Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
becek uważa post za pomocny.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#138 PostWysłany: 16 Cze 2020 17:17 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Sie 2012
Posty: 3387
Ostrzeżenia: 1
srebrny
Biko napisał(a):
Horała kasuje po 32 000 złotych co miesiąc ale ani jedna łopata została wbita :oops: / oprócz tego pensja rządowa :idea: https://next.gazeta.pl/next/7,151003,26 ... =BoxOpImg6

najważniejsze ze zarabia mniej niż za poprzedniego rządu
i nie ma tu żadnego znaczenia ze nie było wcześniej tego stanowiska
mógł jeszcze wypomnieć zarobki za komuny :?
uczciwi i skromni


Cytuj:
"Warunki na zgrupowaniach miałyśmy bardzo dobre! Wszystko to zasługa naszego prezesa i nie jest prawdą, że dach przeciekał, szczególnie, że prawie nie padało!"
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off
6 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#139 PostWysłany: 16 Cze 2020 17:20 
Moderator forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Wrz 2011
Posty: 1662
Loty: 157
Kilometry: 168 592
Biko napisał(a):
Największym problemem Chopin Airport jest tzw. X pas / tak bo to 2 skrzyżowane które się przecinają / i w wypadku dużej ilości operacji lotniczych się zatyka - wymagany jest określony czas separacji zarówno przy startach jak i lądowaniach- widać to np. w wypadku popołudniowej fali wylotów około godziny 16-17...........a gdyby był 2 niezależny :idea:

Były kiedyś koncepcje trzeciego pasa ale chyba budowa S2 zaorała ją ostatecznie. A pomysł tworzenia pasa na zasadzie amsterdamskiego Polderbaan to nie jest najlepsze rozwiązanie. Natomiast są lotniska które mają dwa skrzyżowane ze sobą pasy a posiadają znacznie większy ruch lotniczy niż Lotnisko Chopina - np. lotnisko w Mumbaju.
warsawreceiver napisał(a):
Uchwalony plan środowiskowy dla okolic Okęcia nie pozwala na budowę tam trzeciego pasa. Rozważano zostawienie rezerwy przy ulicy Kinetycznej, ale wtedy zdecydowano się na oszczędny, bo krótszy, wariant obwodnicy. Teraz w zasadzie jest już to niemożliwe.

Okęcie więc można rozbudowywać, ale na tym co już jest. A od momentu pojawienia się na tapecie CPK rozbudowa Okęcia jest passe, choć przecież od 2019 trwa, bo się decydenci zorientowali, że niezmodernizowane Okęcie i do zbudowania lotniska w Radomiu się zatknie. Rozbudowują pirs południowy - będzie więcej rękawów. Do terminala A chcą dobudować część non-Schengen. Modernizacja miała trwać do 2022. Nie wiem jak jest teraz, czy postojowe wykorzystali do zwiększenia roboty, czy wręcz przeciwnie. Szybsze zjazdy z dróg kołowania są już zrobione. Na przetarg czeka jeszcze wydłużenie pasa w stronę Ursusa.

Co jeszcze mogą zrobić i o czym się mówi to ograniczenie obszaru bazy wojskowej (nie wiem czy budowa nowego terminalu non-Schengen już tego nie obejmuje), przeniesienie czarterów i cargo do Modlina, ale z cargo jest taki problem, że Okęcie zarosło już całą infrastrukturą firm przetwarzających cargo.

Wydaje mi się, że Okęcie staje się przeładowane nie tyle przez problem dwóch pasów ale właśnie rzeczy o których piszesz. Co do decyzji środowiskowych to one zawsze mogą być zmienione. Technologia idzie do przodu a co za tym idzie, samoloty są coraz mniej uciążliwe dla środowiska. Nie wykluczam możliwości zniesienia lotów w nocy z Lotniska Chopina. Ponadto lotnisko ma wbrew pozorom sporo jeszcze nierozdysponowanych terenów wokół. To nie tylko baza wojskowa o której piszesz ale również rejony przy siedzibie LOTu i schroniska na Paluchu.
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 Temat postu: Re: CPK
#140 PostWysłany: 16 Cze 2020 18:00 

Rejestracja: 15 Kwi 2015
Posty: 873
Loty: 580
Kilometry: 740 082
niebieski
Przecież dziś nawet nie wiadomo gdzie wbić tę przysłowiową łopatę :idea:
https://wyborcza.pl/7,155287,26036469,s ... zlosc.html
Góra
 Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
 
 [ 253 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: CommonCrawl [Bot], metia, volve oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

  
phpBB® Forum Software © phpBB Group