Ruch w Europie coraz większy, a lotniska z rekordowymi wynikami. W czołówce przyszły hitowy kierunek LOT-u
Jak przekazało stowarzyszenie europejskich portów lotniczych (ACI Europe), w trzecim kwartale tego roku ruch pasażerski w całej Europie był zaledwie 3,1 proc. mniejszy niż w 2019 roku, za co szczególnie odpowiadały udane letnie miesiące. To dobry prognostyk odnośnie do dalszego ożywiania sektora, ponieważ w pierwszej połowie tego roku wynik był o 7,7 proc. niższy względem stanu sprzed pandemii. Przyczynił się do tego głównie fakt, że niemal połowa (48 proc.) europejskich lotnisk wróciła do stanu z 2019 roku, a najlepsze wyniki osiąga rzecz jasna najbardziej ruchliwy port, czyli Londyn-Heathrow.
Jeśli chodzi o wszystkie lotniska w UE+ (UE, EOG, Szwajcaria i Wielka Brytania), największe ożywienie ruchu pasażerskiego odnotowano w Luksemburgu (+13,3 proc.), Grecji (+12,9 proc.), Portugalii (+11,0 proc.), na Malcie (+6,5 proc.) i w Chorwacji (+6,4 proc.). Na drugim końcu skali, z wyraźną stratą w porównaniu do 2019 roku, znalazły się Finlandia (-32,8 proc.), Słowenia (-26,1 proc.), Szwecja (-21,1 proc.), Bułgaria (-19,6 proc.) i Niemcy (-18,3 proc.).
Kreta Wschodnia od 1849 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Costa Dorada od 1755 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Kreta Wschodnia od 1958 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Potwierdziło się również to, o czym pisaliśmy przed dwoma dniami. Uzbekistan powoli staje się hitem podróżniczym tego roku, a najlepszym na to dowodem jest fakt, że w trzecim kwartale tamtejsze lotniska osiągnęły wzrost ruchu w porównaniu do stanu sprzed pandemii aż o 99,9 proc. Przypominamy – od 2 kwietnia 2023 roku LOT, dostrzegając potencjał tego kierunku, zwiększy liczbę połączeń do Taszkentu z 3 do 4 lotów tygodniowo. Co ciekawe, narodowy przewoźnik ogłosił to jeszcze przed startem tej trasy (23 lutego).
Pięć największych europejskich portów lotniczych (Londyn-Heathrow, Stambuł, Paryż-CDG, Amsterdam i Frankfurt) osiągnęło ruch o 4,7 proc. niższy od poziomu z trzeciego kwartału 2019 roku. Znacznie lepiej pod tym względem radziły sobie regionalne i mniejsze lotniska – w ich przypadku wzrost osiągnął 4 proc. Wiele z nich pobiło absolutne rekordy, tak jak na przykład Trapani (+378 proc.), Perugia (+194 proc.), Zadar (+155,7 proc.), Tirana (+114,9 proc.), Kutaisi (+107,4 proc.) czy Samarkanda (+99,9 proc.).
ACI Europe tradycyjnie podaje listę portów lotniczych i ich kwartalnych wyników w podziale na ich rozmiar. Do grupy 1 należą lotniska obsługujące ponad 25 mln pasażerów, do grupy 2 – od 10 do 25 mln, do grupy 3 – od 5 do 10 mln, do grupy 4 – od 1 do 5 mln, a do grupy 5 – od 100 tys. do 1 mln podróżnych.
Najwyższe wzrosty ruchu pasażerskiego na europejskich portach lotniczych – III kwartał 2023
Grupa 1: Stambuł (+14,1 proc.), Ateny (+10,2 proc.), Paryż-Orly (+8,7 proc.), Stambuł-SAW (+8,2 proc.), Lizbona (+5,6 proc.)
Grupa 2: Neapol (+21,4 proc.), Porto (+18,4 proc.), Bergamo (+11,6 proc.), Marsylia (+10,4 proc.), Malaga (+10,2 proc.)
Grupa 3: Soczi (+115,8 proc.), Ałmaty (+51,8 proc.), Astana (+39,8 proc.), Belgrad (+24,6 proc.), Walencja (+20,6 proc.)
Grupa 4: Tirana (+114,9 proc.), Memmingen (+89,6 proc.), Erywań (+70,9 proc.), Beauvais (+44,5 proc.), Funchal (+42,3 proc.)
Grupa 5: Trapani (+378,0 proc.), Perugia (+194,0 proc.), Zadar (+155,7 proc.), Kutaisi (+107,4 proc.), Samarkanda (+99,9 proc.)