Pociągi w Europie zastąpią samoloty? Do 2030 roku kilka tysięcy lotów ma zostać zastąpionych szybką koleją
Z opublikowanego w ubiegłym tygodniu raportu wynika, że w 2030 roku podróże z udziałem około 850 tys. pasażerów rocznie – co odpowiada 5600 lotom – między Amsterdamem a 13 miastami europejskimi mogłoby zostać zastąpionych pociągami. Szacuje się, że w kolejnym 10-leciu, czyli do 2040 roku liczba ta może dwukrotnie wzrosnąć i wynieść około 1,6 mln. Chodzi o trasy ze stolicy Holandii do Londynu, Bristolu, Birmingham, Paryża, Bazylei, Brukseli, Berlina, Hanoweru, Hamburga, Düsseldorfu, Frankfurtu, Monachium i Kopenhagi.
KiM przekazał również, że 6 proc. przesiadek lotniczych na trasach między powyższymi miastami zostanie zastąpionych pociągami, a do 2040 roku odsetek ten wzrośnie do 10 proc. Za dwie trzecie zastąpienia połączeń lotniczych przez kolej odpowiadać będą trasy kolejowe z Amsterdamu do Londynu, Frankfurtu, Paryża i Berlina.
Rodos od 1931 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
Ateny od 2633 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2871 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Holenderski instytut stwierdził, że jego prognoza opiera się „w jak największym stopniu na opublikowanych planach rządów, zarządców infrastruktury i operatorów przewoźników, obejmujących różne zmiany w dostawach kolei i oczekiwany wzrost liczby codziennych połączeń kolejowych na niektórych trasach”. Najświeższymi czynnikami wpływającymi na te prognozy są szybsze połączenia kolejowego na linii Amsterdam-Berlin (koniec 2023 roku) czy planowane zwiększenie liczby szybkich pociągów międzymiastowych do Brukseli (2025 rok).
KiM dodał, że odsetek pasażerów przesiadających się z transportu lotniczego na kolejowy może potencjalnie jeszcze wzrosnąć – do około 2,4 mln w 2030 roku i 3,4 mln w 2040 roku. Aby jednak tak się stało, ceny biletów kolejowych powinny zostać obniżone o 20 proc. i zniknąć bariery dla pasażerów transferowych na lotnisku Amsterdam Schiphol, takie jak brak łączonych biletów lotniczo-kolejowych i brak multimodalnej obsługi bagażu.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?