więcej okazji z Fly4free.pl

Duży podręczny za darmo i koniec irytujących dodatkowych opłat. Duże zmiany dla pasażerów w UE coraz bliżej!

Foto: Shutterstock
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła w poniedziałek wytyczne dotyczące reformy praw pasażerów linii lotniczych. Są one znacznie bardziej korzystne dla podróżnych niż wstępne porozumienie wynegocjowane przez Radę Unii Europejskiej kilka miesięcy temu, gdy przewodniczyła jej Polska. Co się zmieni?

Jakie zmiany w prawach pasażerów zaproponowała Rada Unii Europejskiej?

Reforma praw pasażerów linii lotniczych była jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Ostatecznie 4 miesiące temu wynegocjowała ona kompromisowe stanowisko, ale nie było ono zbyt przychylne dla pasażerów. Rada UE postulowała m.in. wydłużenie czasu opóźnienia, od którego podróżnym przysługuje odszkodowanie. W przypadku lotów wewnątrz UE i innych połączeń poniżej 3,5 tysiąca kilometrów czas opóźnienia uprawniającego do odszkodowania chciano wydłużyć z 3 do 4 godzin, a przy lotach powyżej 3,5 tysiąca km nawet do 6 godzin, jednocześnie zmniejszając kwotę odszkodowania. Inne negatywne propozycje zmian to m.in.  określenie maksymalnego czasu na wysłanie wniosku o odszkodowanie czy zgoda na to, by bez dodatkowych opłat pasażer mógł zabrać ze sobą tylko „przedmiot osobisty”, czyli mały plecak o wymiarach 40x30x15 cm. Ta ostatnia kwestia otwierała drzwi do tego, że inni przewoźnicy pójdą śladami Ryanair i zaczną pobierać opłaty za większe bagaże podręczne.

Jak nietrudno się domyślić, ze zmian zadowolone były linie lotnicze, a pasażerowie zdecydowanie mniej. Wygląda jednak na to, że przepisy w zaproponowanej przez Radę UE formie nie wejdą w życie. W poniedziałek odbyło się bowiem posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, która zgłosiła swoje uwagi do propozycji Rady UE. Jest ich całe mnóstwo. Jakie to zmiany?

Jakie zmiany praw pasażera proponuje Parlament Europejski?

Najważniejsza zmiana to przywrócenie obowiązującego limitu czasu opóźnienia, od którego można ubiegać się o odszkodowanie – według Parlamentu Europejskiego w dalszym ciągu powinny to być 3 godziny. Pasażer powinien mieć więc prawo do odszkodowania zarówno w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu (wyłączając przyczyny niezależne od przewoźnika), ale też overbookingu, czyli odmowy wejścia pasażera na pokład z ważną kartą pokładową. Podróżni odwołanych lotów oraz tych, którzy nie dostali się na pokład z powodu overbookingu, otrzymają takie samo odszkodowanie (w wysokości od 300 do 600 euro, w zależności od dystansu podróży).

Parlament Europejski chce jednocześnie ujednolicenia i wprowadzenia wspólnych procedur dotyczących wniosków o odszkodowanie dla wszystkich linii lotniczych w UE. Według tej propozycji przewoźnicy mieliby wysyłać do pasażerów opóźnionych lub odwołanych rejsów wypełnione formularze z wnioskiem o odszkodowanie w ciągu 48 godzin od zdarzenia.

Foto: Olena Yakobchuk / Shutterstock

Jak wygląda kwestia limitów darmowego bagażu podręcznego?

W kwestii darmowego bagażu podręcznego Komisja Transportu i Turystyki stoi na stanowisku, że w cenie biletu pasażer będzie mógł zabrać ze sobą przedmiot osobisty (a więc torebkę czy torbę na laptopa) i jedną sztukę bagażu podręcznego o sumie wymiarów 100 centymetrów i wadze do 7 kilogramów. Dla porównania: propozycja Rady UE zakładała sumę wymiarów wynoszącą 85 cm (40x30x15 cm), a obecny maksymalny dostęp bezpłatnego bagażu podręcznego w Ryanairze to to 40x30x20 cm.

Foto: Smit / Shutterstock

Koniec dodatkowych opłat. Które opłaty chce znieść Parlament Europejski?

Komisja Transportu i Turystyki PE zajęła się też kwestią dodatkowych opłat. Rekomenduje ona m.in. zniesienie opłat za check-in, czyli odprawę – zarówno online jak i na lotnisku. Europosłowie chcą też zniesienia opłat za poprawianie literówek w nazwisku na karcie pokładowej, a także – co szczególnie cieszy – zagwarantować, by dzieci do 14 roku życia mogły bezpłatnie siedzieć w samolocie obok swoich rodziców lub opiekunów.

Foto: FREEDOMPIC / Shutterstock

Która propozycja zmian w prawie pasażerów szczególnie rozwścieczy Ryanaira?

Europosłowie chcą też zagwarantować pasażerom prawo wyboru między papierową i cyfrową kartą pokładową. Z tej propozycji z pewnością nie będzie zadowolony Ryanair, który od połowy listopada chce zakazać korzystania z papierowych kart pokładowych – odprawa na loty i wejście do samolotu ma być możliwe tylko na podstawie karty w aplikacji irlandzkiego przewoźnika.

„Parlament Europejski jest gotowy, by walczyć o prawa europejskich pasażerów. Za każdym odwołanym lub opóźnionym lotem stoją prawdziwi ludzie, opuszczone urodziny, pogrzeby, śluby czy rozmowy o pracę (…). Stoimy twardo za utrzymaniem trzygodzinnego limitu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania i nie odejdziemy od tego stanowiska” – mówi cytowany w komunikacie prasowym Andrej Novakov, europoseł z Bułgarii.

Propozycje zmian zostały przegłosowane na komisji: 36 osób było za, 2 wstrzymały się od głosu.

Czy te przepisy wejdą w życie i jaka jest ich dalsza ścieżka legislacyjna?

Przyjęcie tzw. stanowiska negocjacyjnego stanowi wstęp do rozmów PE z Radą UE (obecnie pod przewodnictwem Danii), mających na celu ustanowienie wspólnego stanowiska. Negocjacje rozpoczną się 15 października i potrwają 3 miesiące (z możliwością wydłużenia ich o dodatkowy miesiąc). Przypomnijmy też, że próby nowelizacji praw pasażerów trwają z przerwami co najmniej od 2013 roku.

Co to oznacza dla pasażerów? Podsumowanie
👉 Parlament Europejski odrzucił propozycje Rady UE i chce utrzymania obecnych zasad – odszkodowanie za opóźniony lot od 3 godzin, a nie od 4–6.
👉 W cenie biletu ma być darmowy bagaż podręczny o sumie wymiarów do 100 cm i wadze do 7 kg oraz przedmiot osobisty (np. torba na laptopa).
👉 Europosłowie chcą znieść opłaty za check-in, poprawki w nazwisku i zagwarantować, że dzieci do 14 lat będą mogły siedzieć bezpłatnie obok rodziców.
👉 Pasażerowie mają mieć prawo wyboru między papierową a cyfrową kartą pokładową, co może być ciosem dla polityki Ryanaira.
Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Mi najbardziej brakuje tego by widzieć ceny z bagażem do luku.A nie tak że reklamują bilet za 40zł a potem 320zł za bagaż...Albo obie ceny powinny być zawsze razem albo pasażer powinien mieć wybór którą się mu wyświetla...
jp1, 14 października 2025, 20:36 | odpowiedz
Moim zdaniem te propozycje należy oceniać raczej pozytywnie. Oczywiście część z nich jest dyskusyjna - być może dla kogoś brak karty podkładowej w wersji papierowej albo możliwości odprawy na lotnisku jest problemem, ale myślę, że walka o te kwestie to jednak trochę sztuka dla sztuki. Zdecydowanie większe znaczenie ma limit darmowego bagażu podręcznego - jest to krok w dobrą stronę, realnie oprócz plecaka pozwoli zabrać ze sobą torebkę czy torbę na laptopa. To dość istotne i też skończy z upychaniem torebek po plecakach. A czy sam wymiar bagażu coś zmieni? Myślę, że niekoniecznie, bo nadal nie będzie to mała kabinówka o wymiarach 55x40x23, lecz coś mniejszego jeśli suma wymiarów ma mieścić się w 100 cm. Inna sprawa, że czasem te parę cm może zrobić dużą różnicę. I jeszcze opóźnienia - tu świetnie, że urzędnicy chcą utrzymać dotychczasowe zasady. 3 godziny to jednak całkiem spore opóźnienie, szczególnie na krótkich dystansach i może znacząco rozbić plan podróży, więc wydłużanie tego czasu jeszcze o godzinę przy jednoczesnym zmniejszeniu odszkodowania to jednak był absurdalny pomysł. A samo odszkodowanie - jeśli masz kupiony bilet za stówę czy dwie to pewnie te 250 czy 400 euro robi jakieś wrażenie - zależnie od strat, ale jeśli kupujesz bilet za 600-700 złotych, a dodatkowo poniosłeś jeszcze inne koszty to już te odszkodowanie wcale tak kolorowo nie wygląda i pokryje głównie koszty, zamiast stanowić jakąś wartość dodaną.  A na koniec cena bagażu rejestrowanego - zamiast kart pokładowych w wersji papierowej itp. bardziej pomyślałbym nad zmianami w tym zakresie, bo rzeczywiście lowcosty często mają taką politykę, że bilet kosztuję stówę, ale bagaż to np. 200% wartości samego biletu. To oczywiście biznes, rozumiem to, niemniej jakoś dziwnie to wygląda, że usługa dodatkowa bywa o wiele droższa od usługi podstawowej.
dejw, 15 października 2025, 7:13 | odpowiedz
Nie ogarniam. Ale przecież informacja o cenie bagażu nadawanego jest widoczna podczas rezerwacji biletu? Przecież nie ma tak że najpierw płacisz za bilet a potem dowiadujesz się ile zapłaciłeś!!!!! No chyba że chodzi ci o to, że przy ogłoszeniu na fly4free o tanich biletach, powinna być napisana również informacja o  tym jakia jest cena bagażu?!!!! Naprawde @JP1 chciałbyś prawnie wprowadzic taką regulację?Ja rozumiem ze w Polsce jest aż 40M propozycji jak usprawnić działania Ryanaira i każdy by chciał swoje wprowadzić w formie prawa, no ale bez jaj. A swoja droga obecnie bagaz nadawany z poznania do Malty, przy zamawianiu kosztuje 125PLN, wiec musiałeś swój za 320PLN zamówić albo w okresie wakacyjnym, albo na jakieś popularne emigracyjne kierunki, kilka dni przed odlotem. Widzisz, cena bagażu jest dynamiczna. im wczesniej kupujesz tym masz taniej!!!!   
jp1 Mi najbardziej brakuje tego by widzieć ceny z bagażem do luku.A nie tak że reklamują bilet za 40zł a potem 320zł za bagaż...Albo obie ceny powinny być zawsze razem albo pasażer powinien mieć wybór którą się mu wyświetla...
Alvaro_morales, 15 października 2025, 8:41 | odpowiedz
Ten pomysł o bagazu podrecznym  o sumie wymiarów 100cm to super sprawa. Takie cos mozna wprowadzić odgórnie do całych lini i nie ma klopotu z róznymi wymiarami małego bagazu i koniecznoscią posiadania kilku plecaków do różnych linii lotniczych. Co zas sie tyczy duzego bagazu podrecznego to ja jestem przeciw. Polityka tanich lini jest taka jaka jest i dlatego też są bilety po 60PLN. gdy kazdy bedzie miał duży bagaz w zestawie, to wpłynie to na cene biletu bazowego. Ci co lataja zawsze z duzym bagazem  przyoszczędzą, a ci co z małym, zapłacą wiecej!!!! Dla turystów wakacyjnych to super sprawa, ale dla turystów kórzy czesto laają na kilka dni, i mały bagaz wystarczy, to znaczy wzrost cen. nie ma sensu wprowadzać prawa, które za dowoli jedną grupę pasażerów kosztem drugiej. Tak prawo nie powinno działać. A odnośnie opóznien. Byłbym nawet za obniżeniem kary za opóżnienia do znaczaco mneijszej kwoty, nawet 50€, ale skrócenie czasu do 2h, oraz wziecie odpowiedzialnosci finansowej linii za wszelkie koszty zwiazane z opóżnieniem. Jezeli leciałes ryanairem na przesiadke we frankfurcie i spóżniłeś sie na lot w 1 klasie do Kuala Lumpur po 30K pln i musiałeś spedzic 3 dni w Hotelu po 500€ za dobe, to linia powinna ci zwrócić kompletny koszt i odszkodowanie za stracone 3 dni. Ale jezeli po prostu spóżniłeś się na kawe ze znajomymi, to sory, ale odszkodowanie jak w PKP, takie na obiad i tyle.  To bedzie dużo uczciwsze. Ale jezlei też  linia odwoła ci lot całkowicie i stracisz swój 2 tygodniowy urlop, lub bedziesz musiał zapłącić kilka tysiecy za nowy lot, to linia bedzie musiała zwrócic cały ten koszt, plus koszt niewykorzystanego urlopu. 
Alvaro_morales, 15 października 2025, 8:52 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »