Duży podręczny za darmo i koniec irytujących dodatkowych opłat. Duże zmiany dla pasażerów w UE coraz bliżej!
- Jakie zmiany w prawach pasażerów zaproponowała Rada Unii Europejskiej?
- Jakie zmiany praw pasażera proponuje Parlament Europejski?
- Jak wygląda kwestia limitów darmowego bagażu podręcznego?
- Koniec dodatkowych opłat. Które opłaty chce znieść Parlament Europejski?
- Która propozycja zmian w prawie pasażerów szczególnie rozwścieczy Ryanaira?
- Czy te przepisy wejdą w życie i jaka jest ich dalsza ścieżka legislacyjna?
Jakie zmiany w prawach pasażerów zaproponowała Rada Unii Europejskiej?
Reforma praw pasażerów linii lotniczych była jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Ostatecznie 4 miesiące temu wynegocjowała ona kompromisowe stanowisko, ale nie było ono zbyt przychylne dla pasażerów. Rada UE postulowała m.in. wydłużenie czasu opóźnienia, od którego podróżnym przysługuje odszkodowanie. W przypadku lotów wewnątrz UE i innych połączeń poniżej 3,5 tysiąca kilometrów czas opóźnienia uprawniającego do odszkodowania chciano wydłużyć z 3 do 4 godzin, a przy lotach powyżej 3,5 tysiąca km nawet do 6 godzin, jednocześnie zmniejszając kwotę odszkodowania. Inne negatywne propozycje zmian to m.in. określenie maksymalnego czasu na wysłanie wniosku o odszkodowanie czy zgoda na to, by bez dodatkowych opłat pasażer mógł zabrać ze sobą tylko „przedmiot osobisty”, czyli mały plecak o wymiarach 40x30x15 cm. Ta ostatnia kwestia otwierała drzwi do tego, że inni przewoźnicy pójdą śladami Ryanair i zaczną pobierać opłaty za większe bagaże podręczne.
Jak nietrudno się domyślić, ze zmian zadowolone były linie lotnicze, a pasażerowie zdecydowanie mniej. Wygląda jednak na to, że przepisy w zaproponowanej przez Radę UE formie nie wejdą w życie. W poniedziałek odbyło się bowiem posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, która zgłosiła swoje uwagi do propozycji Rady UE. Jest ich całe mnóstwo. Jakie to zmiany?
Hurghada od 1760 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Djerba od 2362 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Teneryfa od 2450 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Jakie zmiany praw pasażera proponuje Parlament Europejski?
Najważniejsza zmiana to przywrócenie obowiązującego limitu czasu opóźnienia, od którego można ubiegać się o odszkodowanie – według Parlamentu Europejskiego w dalszym ciągu powinny to być 3 godziny. Pasażer powinien mieć więc prawo do odszkodowania zarówno w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu (wyłączając przyczyny niezależne od przewoźnika), ale też overbookingu, czyli odmowy wejścia pasażera na pokład z ważną kartą pokładową. Podróżni odwołanych lotów oraz tych, którzy nie dostali się na pokład z powodu overbookingu, otrzymają takie samo odszkodowanie (w wysokości od 300 do 600 euro, w zależności od dystansu podróży).
Parlament Europejski chce jednocześnie ujednolicenia i wprowadzenia wspólnych procedur dotyczących wniosków o odszkodowanie dla wszystkich linii lotniczych w UE. Według tej propozycji przewoźnicy mieliby wysyłać do pasażerów opóźnionych lub odwołanych rejsów wypełnione formularze z wnioskiem o odszkodowanie w ciągu 48 godzin od zdarzenia.
Jak wygląda kwestia limitów darmowego bagażu podręcznego?
W kwestii darmowego bagażu podręcznego Komisja Transportu i Turystyki stoi na stanowisku, że w cenie biletu pasażer będzie mógł zabrać ze sobą przedmiot osobisty (a więc torebkę czy torbę na laptopa) i jedną sztukę bagażu podręcznego o sumie wymiarów 100 centymetrów i wadze do 7 kilogramów. Dla porównania: propozycja Rady UE zakładała sumę wymiarów wynoszącą 85 cm (40x30x15 cm), a obecny maksymalny dostęp bezpłatnego bagażu podręcznego w Ryanairze to to 40x30x20 cm.
Koniec dodatkowych opłat. Które opłaty chce znieść Parlament Europejski?
Komisja Transportu i Turystyki PE zajęła się też kwestią dodatkowych opłat. Rekomenduje ona m.in. zniesienie opłat za check-in, czyli odprawę – zarówno online jak i na lotnisku. Europosłowie chcą też zniesienia opłat za poprawianie literówek w nazwisku na karcie pokładowej, a także – co szczególnie cieszy – zagwarantować, by dzieci do 14 roku życia mogły bezpłatnie siedzieć w samolocie obok swoich rodziców lub opiekunów.
Która propozycja zmian w prawie pasażerów szczególnie rozwścieczy Ryanaira?
Europosłowie chcą też zagwarantować pasażerom prawo wyboru między papierową i cyfrową kartą pokładową. Z tej propozycji z pewnością nie będzie zadowolony Ryanair, który od połowy listopada chce zakazać korzystania z papierowych kart pokładowych – odprawa na loty i wejście do samolotu ma być możliwe tylko na podstawie karty w aplikacji irlandzkiego przewoźnika.
„Parlament Europejski jest gotowy, by walczyć o prawa europejskich pasażerów. Za każdym odwołanym lub opóźnionym lotem stoją prawdziwi ludzie, opuszczone urodziny, pogrzeby, śluby czy rozmowy o pracę (…). Stoimy twardo za utrzymaniem trzygodzinnego limitu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania i nie odejdziemy od tego stanowiska” – mówi cytowany w komunikacie prasowym Andrej Novakov, europoseł z Bułgarii.
Propozycje zmian zostały przegłosowane na komisji: 36 osób było za, 2 wstrzymały się od głosu.
Czy te przepisy wejdą w życie i jaka jest ich dalsza ścieżka legislacyjna?
Przyjęcie tzw. stanowiska negocjacyjnego stanowi wstęp do rozmów PE z Radą UE (obecnie pod przewodnictwem Danii), mających na celu ustanowienie wspólnego stanowiska. Negocjacje rozpoczną się 15 października i potrwają 3 miesiące (z możliwością wydłużenia ich o dodatkowy miesiąc). Przypomnijmy też, że próby nowelizacji praw pasażerów trwają z przerwami co najmniej od 2013 roku.
👉 W cenie biletu ma być darmowy bagaż podręczny o sumie wymiarów do 100 cm i wadze do 7 kg oraz przedmiot osobisty (np. torba na laptopa).
👉 Europosłowie chcą znieść opłaty za check-in, poprawki w nazwisku i zagwarantować, że dzieci do 14 lat będą mogły siedzieć bezpłatnie obok rodziców.
👉 Pasażerowie mają mieć prawo wyboru między papierową a cyfrową kartą pokładową, co może być ciosem dla polityki Ryanaira.





