REKLAMA

Duoport jednak powstanie? Lotnisko Chopina chce przejąć Modlin za 150 mln zł

Zarządzające lotniskiem Chopina PPL nie rezygnuje z planów przejęcia kontroli nad portem w Modlinie. Najnowsza propozycja to 150 mln zł dokapitalizowania podwarszawskiego portu. - Duoport i tak powstanie prędzej czy później. To nie jest pytanie czy, tylko kiedy będzie on gotowy – mówi w rozmowie z Fly4Free.pl Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

O stworzeniu duoportu mówi się przynajmniej od roku, gdy ostatecznie upadły plany budowy nowego Centralnego Portu Lotniczego pod Warszawą. W ramach tej koncepcji lotniskiem w Modlinie miałby zarządzać PPL, który już kieruje lotniskiem Chopina w Warszawie i ma udziały w kilku mniejszych lotniskach w Polsce. Z większości z nich chce się jednak wycofać i skupić tylko na największych portach – w Warszawie, Modlinie, Krakowie i Gdańsku.
PPL przekonuje, że stworzenie duoportu rozwiąże problem stale rosnącej liczby pasażerów na wiele lat, a wspólne zarządzanie oboma lotniskami da wiele oszczędności. Jednak od pomysłu do realizacji daleka droga, bo na połączenie Chopina z Modlinem niechętnie patrzą pozostali udziałowcy lotniska: PPL ma w Modlinie 30,39 proc. udziałów, podobne pakiety mają marszałek Mazowsza i Agencja Mienia Wojskowego, a małym pakietem dysponuje jeszcze gmina Nowy Dwór Mazowiecki.

modlin2
– Rozmowy są w impasie, ale nie mam wątpliwości, że ten temat wkrótce powróci. Na razie jesteśmy na etapie akumulacji gotówki, by pociągnąć ten projekt – mówi Kaczmarzyk. Możliwości są dwie: wykup udziałów lub dokapitalizowanie spółki. – Z naszej perspektywy lepsze byłoby podwyższenie kapitału. Dzięki temu spółka zyska pieniądze na inwestycje, a my zwiększymy liczbę udziałów. Ale jesteśmy otwarci na każde rozwiązanie, które da nam pełną kontrolę korporacyjną – deklaruje dyrektor PPL.
Porty Lotnicze są gotowe zainwestować w Modlin 150 mln zł. – Na dobry początek. Ta kwota naszym zdaniem w pełni zabezpieczy rozwój portu na najbliższe 10 lat. Za te pieniądze można rozbudować terminal i płytę postojową, a także dokonać niezbędnych modernizacji, np. dróg kołowania – mówi Kaczmarzyk.

slajd1
Co na to inni?
Na odpowiedź z urzędu marszałkowskiego w sprawie Modlina czekaliśmy prawie tydzień i nie doczekaliśmy się. Wypowiedziała się za to Agencja Mienia Wojskowego. – Propozycja związana z utworzenie duoportu jest aktualnie analizowana równolegle z propozycją PPL polegającą na odkupie udziałów od pozostałych udziałowców – mówi Małgorzata Weber, rzeczniczka AMW. I dodaje, że Agencja jest zainteresowana sprzedażą udziałów, jednak zapisy w statucie wymagają, by w tej sprawie wyrazili zgodę wszyscy wspólnicy. Oprócz tego AMW poinformowała PPL, że „w przypadku przystąpienia do realizacji transakcji udziałów oczekuje zwrotu z zyskiem nakładów wniesionych na kapitał zakładowy nieruchomości”. Co kryje się pod tym zwrotem? Że 150 mln zł to prawdopodobnie trochę za mało.
Czy to ma sens?
Taki duoport to nic nowego w Europie – na podobnej zasadzie działają lotniska w Rzymie, Mediolanie czy Paryżu.

Oba lotniska dynamicznie się rozwijają – największe w Polsce lotnisko Chopina obsłuży w tym roku 11,2 mln pasażerów, a Modlin zanotuje największy wzrost i obsłuży 2,5 mln ludzi.. Tu jednak pojawiają się problemy. Po pierwsze Modlin jest już praktycznie zapchany (jego maksymalna przepustowość to ok. 3 mln rocznie) i potrzebuje rozbudowy, by przyjąć więcej pasażerów. Po drugie: jedyną linią latającą z Modlina jest Ryanair, który zwiększa co prawda stopniowo liczbę tras, ale jest linią kapryśną, która potrafi równie szybko wejść jak i wyjść z danego lotniska.

Przeczytaj też: Wyzwiska, szantaże i straszenie sądem. Tak Ryanair negocjuje z lotniskami w Europie.

Szybkie wzrosty Modlina nie przekładają się tęż na wyniki finansowe: PPL po przejściu restrukturyzacji zarobi w tym roku na czysto ok. 120-130 mln zł. Tymczasem lotnisko w Modlinie przynosi spore straty: w 2014 r. było to 18,6 mln zł. Byt Modlina zabezpieczają tylko dotacje od marszałka Mazowsza. Z drugiej strony: władze Modlina przekonują, że od 2017 r. lotnisko zacznie na siebie zarabiać.
Czy będzie drożej?
To chyba największa obawa pasażerów, bo wszelkiego rodzaju opłaty lotniskowe na Chopinie są znacznie droższe niż w Modlinie. Przy przejęciu kontroli przez PPL może się to przełożyć na droższe ceny biletów z Modlina.

To dlatego przeciwko stworzeniu duoportu ostro wypowiada się szef Ryanaira Michael O’Leary. – Łączenie lotniska tradycyjnego z portem dla tanich linii to jakiś absurd, który ma na celu większe drenowanie linii lotniczych! Mieliśmy taki przykład w Londynie, gdy 3 lotniska były zarządzane przez jeden podmiot. Oba lotniska w Warszawie powinny się rozwijać w oparciu o zdrową konkurencję – mówił O’Leary w lutym.
A pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że Ryanair negocjuje z lotniskiem Chopina w sprawie powrotu na główne stołeczne lotnisko.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Pan O'Leary ma rację!!!
Wlodek, 26 listopada 2015, 17:11 | odpowiedz
Opłaty mogą być wyższe, nie droższe. :)
ps, 26 listopada 2015, 17:45 | odpowiedz
Nie ma co się O'Learym sugerować bo myśli o swoim interesie głównie. Fajnie mieć tanie loty ale trzeba wziąć pod uwagę ile się do tego interesu dokłada. A kto dokłada do stale deficytowych portów? Albo płaci Ryanowi za "usługi reklamowe"? Pan dokłada, Pani dokłada...
Maro, 26 listopada 2015, 17:50 | odpowiedz
WlodekPan O’Leary ma rację!!!
Pan O'Leary ma w glebokim powazaniu Modlin. Jedyne na czym mu zalezy to utrzymanie dyktatu linii nad lotniskiem i powstrzymanie jego rozwoju. Latwiej jest kontrolowac i wymuszac znizki na slabym podmiocie.
pepe, 26 listopada 2015, 18:11 | odpowiedz
pepe
WlodekPan O’Leary ma rację!!!
Pan O’Leary ma w glebokim powazaniu Modlin. Jedyne na czym mu zalezy to utrzymanie dyktatu linii nad lotniskiem i powstrzymanie jego rozwoju. Latwiej jest kontrolowac i wymuszac znizki na slabym podmiocie.
Oczywiście masz rację. Rozwój Modlina powinien iść dwutorowo. Po pierwsze dywersyfikacja przewoźników, by nie być zdanym na Ranaira. Po drugie dokapitalizowanie poprzez wejście inwestora instytucjonalnego a nie PPL. Oba te kierunki spowodują większą konkurencyjność portu. Dodam, że należy wreszcie rozliczyć tych dupków co pozwolili na przewał z budową wadliwego pasa startowego.Bo to przez nich nie ma tutaj Wizzaira który na starcie również tutaj bazował. Gdyby nie to Okęcie inaczej by dzisiaj śpiewało. Pozdrawiam.
balajanek, 26 listopada 2015, 19:14 | odpowiedz
Drogi Panie O'Leary, Mam nadzieję, że Modlin pod panowaniem PPL szybko się z Panem pokłóci i wówczas wypnie się Pan na to lotnisko i przeniesie do Łodzi. Będę miał znacznie bliżej. Trzymam kciuki :))
sidorowski, 26 listopada 2015, 19:30 | odpowiedz
balajanek
pepe
WlodekPan O’Leary ma rację!!!
Pan O’Leary ma w glebokim powazaniu Modlin. Jedyne na czym mu zalezy to utrzymanie dyktatu linii nad lotniskiem i powstrzymanie jego rozwoju. Latwiej jest kontrolowac i wymuszac znizki na slabym podmiocie.
Oczywiście masz rację. Rozwój Modlina powinien iść dwutorowo. Po pierwsze dywersyfikacja przewoźników, by nie być zdanym na Ranaira. Po drugie dokapitalizowanie poprzez wejście inwestora instytucjonalnego a nie PPL. Oba te kierunki spowodują większą konkurencyjność portu. Dodam, że należy wreszcie rozliczyć tych dupków co pozwolili na przewał z budową wadliwego pasa startowego.Bo to przez nich nie ma tutaj Wizzaira który na starcie również tutaj bazował. Gdyby nie to Okęcie inaczej by dzisiaj śpiewało.Pozdrawiam.
O matkoooo wlasnie sobie wyobrazilem co by sie dzialo jakby jeszcze tam wizzair teraz byl... Modlin powinien dziekowac Bozi ze wizza tam nie ma bo by tego nie przerobilil. Strefa odlotow nie jest z gumy :)
Jac, 26 listopada 2015, 19:33 | odpowiedz
Modlin to porażka. To nie lotnisko a pastwisko. Kilkakrotnie miałem okazję stamtąd lecieć. Pasażerów wypuścili z terminala żeby postali na zewnątrz w zacinajacym deszczu. Potem przyszedł pan i rozpial lancuch żeby bydło mogło pobiec do samolotu. Aż dziw że łańcuch nie był pod napięciem - taki elektryczny pastuch. Póki była konkurencja w postaci Wizza to była szansa na rozwój Modlina w stronę profesjonalnego lotniska. Niestety teraz jest prywatne wewnętrzne lotnisko Ryanaira ze standardami tej linii. Szkoda.
Marek, 26 listopada 2015, 20:04 | odpowiedz
balajanek
pepe
WlodekPan O’Leary ma rację!!!
Pan O’Leary ma w glebokim powazaniu Modlin. Jedyne na czym mu zalezy to utrzymanie dyktatu linii nad lotniskiem i powstrzymanie jego rozwoju. Latwiej jest kontrolowac i wymuszac znizki na slabym podmiocie.
Oczywiście masz rację. Rozwój Modlina powinien iść dwutorowo. Po pierwsze dywersyfikacja przewoźników, by nie być zdanym na Ranaira. Po drugie dokapitalizowanie poprzez wejście inwestora instytucjonalnego a nie PPL. Oba te kierunki spowodują większą konkurencyjność portu. Dodam, że należy wreszcie rozliczyć tych dupków co pozwolili na przewał z budową wadliwego pasa startowego.Bo to przez nich nie ma tutaj Wizzaira który na starcie również tutaj bazował. Gdyby nie to Okęcie inaczej by dzisiaj śpiewało.Pozdrawiam.
pilot, 26 listopada 2015, 20:05 | odpowiedz
Jac
balajanek
pepe
WlodekPan O’Leary ma rację!!!
Pan O’Leary ma w glebokim powazaniu Modlin. Jedyne na czym mu zalezy to utrzymanie dyktatu linii nad lotniskiem i powstrzymanie jego rozwoju. Latwiej jest kontrolowac i wymuszac znizki na slabym podmiocie.
Oczywiście masz rację. Rozwój Modlina powinien iść dwutorowo. Po pierwsze dywersyfikacja przewoźników, by nie być zdanym na Ranaira. Po drugie dokapitalizowanie poprzez wejście inwestora instytucjonalnego a nie PPL. Oba te kierunki spowodują większą konkurencyjność portu. Dodam, że należy wreszcie rozliczyć tych dupków co pozwolili na przewał z budową wadliwego pasa startowego.Bo to przez nich nie ma tutaj Wizzaira który na starcie również tutaj bazował. Gdyby nie to Okęcie inaczej by dzisiaj śpiewało.Pozdrawiam.
O matkoooo wlasnie sobie wyobrazilem co by sie dzialo jakby jeszcze tam wizzair teraz byl… Modlin powinien dziekowac Bozi ze wizza tam nie ma bo by tego nie przerobilil. Strefa odlotow nie jest z gumy
Nie Okęcie tylko Lotnisko Chopina. I zupełnie nie rozumiem dlaczego Okęcie ma inaczej śpiewać? Niech sobie Okęcie inaczej śpiewa, tylko co z tym wspólnego ma lotinisko???
pilot, 26 listopada 2015, 20:10 | odpowiedz
Mazowszu niepotrzebny jest duoport (zwlaszcza zarzadzany przez nieefektywny PPL), zlozony z dwoch malych i nieefektywnych lotnisk (jak Chopin i Modlin), a jedno duze, ktore pozwoli rozwijac LOTowi hub bez ograniczen. Nowe lotnisko powinno sie znalezc na przecieciu dwoch linii kolei wielkich predkosci Y i CMK (tak by w 30 minut po wyjsciu z pociagu na poziomie -2 pasazer mogl znalezc sie w gejcie po drodze robiac jeszcze dobre zakupy). Takie lotnisko nie powinno miec zadnych ograniczen dla rejsow nocnych czy tez dalszej rozbudowy. Taka lokalizacja (w Baranowie - 35 km od Warszawy, 85 - od Lodzi) pozwolilaby mieszkancom Warszawy, Lodzi, Plocka czy Bydgoszczy dojechac szybkim pociagiem w 20-35 minut. Dzieki temu nie musielibysmy wiecej dosypywac pieniedzy do trwale nierentownych lotnisk w Lodzi czy Bydgoszczy (jak i Radomiu), bo moznaby je zamknac, zaorac i zbudowac cos duzo bardziej dochodowego. Nowe lotnisko stanowiloby okno na swiat i moglo stac sie najwazniejszym lotniskiem w tej czesci Europy!;-)
LOTnik, 26 listopada 2015, 20:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Kto wie może to szansa dla Radomia
noyle, 26 listopada 2015, 23:41 | odpowiedz
A może jeszcze Radom do kompletu?
Ciosu, 27 listopada 2015, 7:07 | odpowiedz
Duopol to koniec lotów Ryanaira z okolic Warszawy. Ale do tego nie dojdzie, bo województwo nie dopuści do sprzedaży udziałów.
Masovian, 27 listopada 2015, 7:48 | odpowiedz
Podziwiam upór - latać z lotniska, które ci nie odpowiada, kiedy masz WAW pod ręką... Jesteś jakimś lokalnym patriotą, czy po prostu było taniej?
MarekModlin to porażka. To nie lotnisko a pastwisko. Kilkakrotnie miałem okazję stamtąd lecieć. Pasażerów wypuścili z terminala żeby postali na zewnątrz w zacinajacym deszczu. Potem przyszedł pan i rozpial lancuch żeby bydło mogło pobiec do samolotu. Aż dziw że łańcuch nie był pod napięciem – taki elektryczny pastuch.Póki była konkurencja w postaci Wizza to była szansa na rozwój Modlina w stronę profesjonalnego lotniska. Niestety teraz jest prywatne wewnętrzne lotnisko Ryanaira ze standardami tej linii. Szkoda.
Witold, 27 listopada 2015, 9:48 | odpowiedz
Avatar użytkownika
noyleKto wie może to szansa dla Radomia
Lotnisko w Radomiu przerobić na tor F1 :)) halę - na pit lane!
AnTek1, 27 listopada 2015, 10:04 | odpowiedz
LOTnikMazowszu niepotrzebny jest duoport (zwlaszcza zarzadzany przez nieefektywny PPL), zlozony z dwoch malych i nieefektywnych lotnisk (jak Chopin i Modlin), a jedno duze, ktore pozwoli rozwijac LOTowi hub bez ograniczen. Nowe lotnisko powinno sie znalezc na przecieciu dwoch linii kolei wielkich predkosci Y i CMK (tak by w 30 minut po wyjsciu z pociagu na poziomie -2 pasazer mogl znalezc sie w gejcie po drodze robiac jeszcze dobre zakupy). Takie lotnisko nie powinno miec zadnych ograniczen dla rejsow nocnych czy tez dalszej rozbudowy. Taka lokalizacja (w Baranowie – 35 km od Warszawy, 85 – od Lodzi) pozwolilaby mieszkancom Warszawy, Lodzi, Plocka czy Bydgoszczy dojechac szybkim pociagiem w 20-35 minut. Dzieki temu nie musielibysmy wiecej dosypywac pieniedzy do trwale nierentownych lotnisk w Lodzi czy Bydgoszczy (jak i Radomiu), bo moznaby je zamknac, zaorac i zbudowac cos duzo bardziej dochodowego. Nowe lotnisko stanowiloby okno na swiat i moglo stac sie najwazniejszym lotniskiem w tej czesci Europy!;-)
Zanim zbudują Y minie kolejne 30-40 lat. Nie wierz w takie cuda... Linię Warszawa - Gdańsk modernizowali od 2001 - 2015 roku i jeszcze nie jest gotowa (w przyszłym roku montaż GSMR). A Y to jeszcze projekt, wybór wariantu, ekolodzy i wykup gruntów. 40 lat jak nic.
jacek29, 27 listopada 2015, 23:30 | odpowiedz
LOTnik -masz rację !!!!!
asd, 2 grudnia 2015, 11:35 | odpowiedz

REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.