Fly4free.pl

Szykuje się jeszcze lepszy dojazd do lotniska w Katowicach. Co z innymi portami?

katowice airport
Foto: Katowice Airport

Na lotnisku w Katowicach widać już pierwsze efekty pracy nad stacją kolejową, która dowiezie pasażerów do samego portu. Stoi już przejście podziemne i ściany peronów. Kiedy więc możemy spodziewać się zakończenia prac?

Na początku tego roku ruszyła długo wyczekiwana rozbudowa linii kolejowej, na tamtejsze lotnisko. W ramach inwestycji trzeba było m.in. zdemontować stare, nieużywane tory, zbudować stację, wybudować wiadukt kolejowy nad autostradą, położyć nowe tory i wykonać szereg innych prac. Teraz widać już pierwsze naoczne efekty.

Koniec prac zaplanowano na drugi kwartał 2023 roku. Już teraz widać ściany peronów i przejście podziemne, które pozwoli pasażerom przejść bezpośrednio ze stacji na lotnisko. Całość pochłonie 660 mln PLN, z czego aż 500 mln pochodzi ze środków unijnych.

Pociąg ma pokonywać trasę z centrum Katowic do lotniska w 63 minuty – z przystankiem w Tarnowskich Górach lub 68 minut – w przypadku przystanku w Zawierciu.

Przeboje z dojazdem do Katowic to cała epopeja

Przypomnijmy, że przez lata lotnisko w Katowicach uchodziło za jedno z najgorzej skomunikowanych w Polsce. Mimo szerokiej siatki połączeń i wielu promocyjnych cen biletów, część osób rezygnowała z takiej opcji wiedząc, że dojazd zajmie im sporo czasu i pochłonie niemałe środki.

Przypomnijmy, że przykładowy dojazd z Krakowa regularnym transportem publicznym wymagał przynajmniej kilku przesiadek. W wersji prywatnej – gdy korzystaliśmy z dedykowanych przewozów oferowanych przez lokalne firmy – odstraszała cena. Za zaledwie 100 km przejażdżki busem trzeba było zapłacić 50 PLN od osoby w jedną stronę. Nadzieja skupiała się w Bla Bla Carze lub własnym samochodzie (i parkingu długoterminowym). Z samych Katowic też nie było łatwiej, bo brakowało bezpośredniego połączenia, a pasażerowie musieli kombinować z przesiadkami w Bytomiu, a taka podróż trwała nawet 2 h (!). A gdy w końcu się pojawiło pierwsze bezpośrednie połączenie bilet kosztował aż 27 PLN w jedną stronę.

Gdy w końcu lotnisko w Pyrzowicach doczekało się sensownego i tańszego połączenia autobusowego z samych Katowic – sytuacja znacząco się odmieniła. Dziś taki bilet to wydatek zaledwie 6 PLN lub 5,40 PLN (jeśli kupicie go w aplikacji). Przejazd trwa ok. 50-60 minut (czyli podobnie jak planowana trasa kolejowa). W przeciwieństwie do pociągu jest jednak uzależniony od korków.

Co z innymi lotniskami?

Nie można zapominać, że Katowice to nie jedyne lotnisko, które chce (lub chciało) postawić na linię kolejową. Od lat swoją własną stację kolejową zapowiadał port w Modlinie. Dziś co prawda można dojechać do stacji „Modlin”, ale później i tak trzeba przesiąść się na autobus, który dowozi pasażerów na lotnisko. Bezpośrednie połączenie kolejowe skróciłoby podróż na lotnisko aż o 30 minut.

Termin budowy tego krótkiego odcinka (to zaledwie 5 km) wielokrotnie przekładano, a obecnie mówi się o tym, że najwcześniej uda się to zrobić najwcześniej po 2023 roku. Marszałek Mazowsza, Adam Struzik już w ubiegłym roku powiedział, że środki przeznaczone na ten cel zostały przesunięte na walkę z koronawirusem. Biorąc jednak pod uwagę wszelkie próby blokowania portu w Modlinie, także co do tej daty jesteśmy mocno sceptyczni.

Jeszcze w tym roku ma się natomiast rozpocząć budowa połączenia kolejowego do lotniska w Rzeszowie. Tu również rozchodzi się o zaledwie 5 km torów, jedną nową stację (na lotnisku) i jeden przystanek po drodze (Park Technologiczny). Dzięki tej inwestycji podróż z centrum Rzeszowa na lotnisko potrwa zaledwie kwadrans. Połączenie ma ruszyć w 2023 roku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »