Hiszpanie będą mieli swój własny „Radom”. Powstanie wielkie lotnisko dla Ryanaira i spółki
Prywatny inwestor chciałby stworzyć nowe lotnisko dla tanich przewoźników pod Madrytem. Nowy port miałby być przystosowany do obsługi ruchu niskokosztowego, z możliwością obsługi 300 tys. pasażerów rocznie w pierwszym roku jego funkcjonowania.
Za projektem stoi firma Air City Madrid Sur, której planem byłoby przekształcenie istniejącego prywatnego lotniska Cassarrubios, znajdującego się około 47 km od centrum Madrytu. Jeśli plan zostanie zatwierdzony, prace mogłyby się rozpocząć w 2020 roku z planowanym zakończeniem inwestycji w 2023 roku.
Według planów w pierwszym roku nowe lotnisko byłoby w stanie odprawić 300 tys. pasażerów. Następnie w ciągu 10 lat zakłada się obsługę 55 tys. lotów rocznie wraz ze wzrostem odprawianych pasażerów do 7 mln rocznie.
Około 70 proc. infrastruktury projektu będzie zlokalizowane w Madrycie, w miastach Navalcarnero i El Álamo, a 30 proc. w Casarrubios w prowincji Toledo.

Lotnisko w Casarrubios zostało otwarte w 1992 roku i jest obecnie wykorzystywane do lotów szkoleniowych, rekreacyjnych i fotograficznych. Każdego roku port obsługuje około 300 samolotów.
– Projekt powstał z rzeczywistych i realnych uwarunkowań. Lotnisko już istnieje i ma swoją własną przestrzeń powietrzną – mówi Javies Rueadas, dyrektor zarządzający Air City Madrid Sur.
Władze regionalne potwierdzają, że konglomerat ma potencjał ekonomiczny i techniczny do ukończenia projektu, ale musi przejść jeszcze badania środowiskowe. Twórcy projektu są optymistyczni i mają głęboką nadzieje, że plany zostaną zatwierdzone – Jest to jedyny dostępny obszar na inwestycję w regionie Madrytu. W grę nie wchodzą propozycje w Cuatro Vientos i Getafe – dodaje Ruedas.
Według Air City Madrid Sur, nowe lotnisko ma kosztować 148 milionów euro. Pieniądze mają pochodzić z własnych funduszy i innych źródeł inwestycyjnych.
Planowany koszt inwestycji pokryje koszty zakupu działki przy obecnym lotnisku, budowę nowej drogi startowej o długości 3,2 km, przedłużenie obecnie istniejącej drogi startowej, budowę wieży kontroli lotów, budowę terminalu o powierzchni 15 tys. m2, hangarów i dwóch połączeń z autostradą A-5 i R-5.
Air City Madrid Sur twierdzi, że lotnisko przyniesie 1,8 miliarda euro zysku w ciągu 25 lat. Oczekuje się, że nowy port stworzy 5,6 tys. bezpośrednich miejsc pracy i 13,3 tys. pośrednich w 2033 r. Kompleks przemysłowy przy terminalu zostanie przystosowany, aby zatrudniać kolejne 32 tys. osób.