Fly4free.pl

Czy to koniec bardzo taniego latania do Norwegii? Wkrótce wprowadzą nowy podatek lotniczy

Foto: Olena Tur / Shutterstock
Norweskie władze pracują nad wprowadzeniem nowego lotniczego podatku pasażerskiego – informuje portal Simple Flying. Szczegóły poznamy jesienią. Na razie wiemy tylko tyle, że zamiast stałej stawki ma to być bardziej dynamiczna taryfa, która ma mocniej uwzględniać kwestię zrównoważonego rozwoju oraz szereg dodatkowych kryteriów, m.in. geograficznych. Wszystko wskazuje na to, że przyczyni się to do wzrostu cen biletów lotniczych.

Dla zwiedzających Europę podróżników Norwegia jest jednym z najbardziej paradoksalnych celów podróży – z jednej strony jest to jeden z najdroższych krajów w Europie pod kątem kosztów życia. Z drugiej – dzięki dużej ekspansji tanich linii lotniczych bilety do tego kraju są niezwykle tanie. Standardem są więc ceny na poziomie 39 PLN za bilet lotniczy, ale bardzo często można upolować znacznie lepsze okazje – sami od czasu do czasu wynajdujemy takie „kwiatki” jak np. promocyjne przeloty Wizz Aira za 4 PLN. Prowadzi to zresztą do dość ciekawych sytuacji, gdy bilet lotniczy w obie stronyokazuje się być znacznie tańszy niż np. cena autobusu z lotniska do centrum miasta.

Czy już wkrótce te niezwykle atrakcyjne ceny przejdą do historii? Czas pokaże, jednak wiele na to wskazuje, bo Norwegowie przygotowują się do wprowadzenia nowego podatku pasażerskiego.

Jak informuje Simple Flying, obecne stawki podatku to jedna stawka dla wszystkich podróżujących na europejskich trasach (wynosi 80 NOK, czyli nieco ponad 38 PLN), w przypadku zaś połączeń na inne kontynenty opłata wynosi 214 NOK (niecałe 103 PLN). Aktualnie z uwagi na pandemię koronawirusa i chęć odbudowy popytu opłaty pasażerskie są zawieszone – pierwotnie miały wrócić od 1 stycznia, ale niedawno rząd ogłosił, że przedłuża ich zawieszenie do 1 lipca.

Jednocześnie jednak Norwegowie ogłosili, że pracują nad nowym systemem podatków pasażerskich, które mają być bardziej zróżnicowane i brać pod uwagę szereg czynników. Przy ustalaniu stawek kluczowa ma być kwestia zrównoważonego rozwoju, a podstawowe kryteria mają być podzielone na 4 kategorie: klimat i ochrona środowiska, kryteria społeczne, geograficzne oraz ekonomiczne. Co to dokładnie oznacza? Ministerstwo transportu, które przygotowuje założenia nowego planu, ma podać szczegóły jesienią.
Wszystko wskazuje jednak na to, że Norwegia będzie chciała „zachęcać” stawkami przewoźników, by w miarę możliwości na trasach do tego kraju latały jak najmniej „emisyjne” i jak najnowsze samoloty.

W krótkim komunikacie czytamy, że w nowej strategii znajdą się zalecenia, w jaki sposób branża lotnicza może efektywnie redukować emisje szkodliwych substancji przy jednoczesnym utrzymaniu cen biletów na obecnym poziomie i zwiększeniu liczby połączeń. To zdanie budzi nadzieję, choć oczywiście trudno sobie wyobrazić, że nowe opłaty nie wpłyną na politykę cenową przewoźników (zwłaszcza przy obecnych cenach ropy).

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »