REKLAMA

Chińczycy z Rosjanami budują swojego własnego A380! Kolos robi wrażenie

Foto: COMAC

Do 440 pasażerów na pokładzie i zasięg 12 tysięcy kilometrów – takie osiągi ma mieć samolot CR929, budowany przez chińsko-rosyjskie konsorcjum. Czy nowa maszyna przerwie duopol Boeinga i Dreamlinera?

Zakończenie przez Airbusa produkcji A380 nie oznacza, że na rynku samolotów szerokokadłubowych nic się nie dzieje – Airbus rozwija dalekodystansową wersję swojego A350, Boeing (choć z problemami) pracuje nad 777X. Ale świat nie kończy się tylko na tych dwóch producentach, bo ambitne plany przedstawiła firma CRAIC, czyli konsorcjum dwóch firm: chińskiego COMAC i rosyjskiego UAC.

O projekcie CR929 mówi się już od kilku lat, jednak jak donosi portal Simple Flying, dopiero całkiem niedawno poznaliśmy szczegóły. Twórcy projektu przekonują, że maszyna będzie od 10 do 15 procent bardziej “oszczędna” od flagowych szerokokadłubowych modeli Boeinga i Airbusa i celują w produkcję kilku tysięcy samolotów, głównie na rynek chiński, choć nie tylko.

Bazowa wersja samolotu ma się nazywać CR929-600 – samolot ma mieć zasięg 12 tys. lm (dla porównania – A380 ma zasięg 15,2 tys. lm, a Dreamliner – 14,8 tysiąca kilometrów) i w konfiguracji jednoklasowej zabierać na pokład ponad 400 pasażerów. W przypadku konfiguracji z klasą biznes czy premium economy, liczba foteli może być zmniejszona nawet do 260-290.

Foto: Wikimedia

Wiadomo też, że w planach jest stworzenie dwóch kolejnych modeli – jednego mniejszego CR929-500 i większego CR929-700. Ten ostatni w największym wariancie (czyli tylko z fotelami w klasie ekonomicznej) ma zawierać na pokład do 440 osób.

Projekt jest na razie w bardzo wstępnej fazie realizacji, a jego twórcy szacują, że maszyna będzie w stanie odbyć pierwsze loty w 2025 roku. Eksperci uważają jednak, że to bardzo ambitny i optymistyczny termin.

Foto: Wikimedia
REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Airbus 330NEO (najmniejszy szerokokadłubowiec Airbusa) zabiera do 460 osób we wspomnianej konfiguracjiBoeing 787 - 400później mamy większe modele... i na końcu wspomniany A380 - 853 pasażerów w konfiguracji jednoklasowejJakim cudem CR929 ma niby być w tej samej klasie?!
meeshoo, 22 września 2019, 11:49 | odpowiedz

sylwester w wiedniu
Najlepsza oferta

Sylwester w Wiedniu - loty za 178 PLN

Tomasz Świerczyński | 2019-10-20 18:00
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel