Decyzja środowiskowa to kolejny istotny element przygotowania do budowy CPK – w czerwcu zatwierdzony został Plan Generalny dla CPK, a kilka dni temu poznaliśmy koncepcję architektoniczną lotniska i dworca kolejowego.
Kemer od 2622 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Korfu od 2575 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Sousse od 2593 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Dokument obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. Jej otrzymanie umożliwia inwestorowi dodatkowo m.in. usuwanie drzew i krzewów, prowadzenie prac geologicznych oraz wymaganych badań archeologicznych i konserwatorskich.
– Badania środowiskowe rozpoczęliśmy w styczniu 2021 r. Ich wyniki były na bieżąco uwzględniane w pracach nad master planem lotniska. Dziękuję zespołowi, który przygotował obszerny raport środowiskowy oraz zapewnił, że oddziaływanie naszej inwestycji na środowisko zostało skutecznie ograniczone. Dzisiejsza decyzja dowodzi, że nawet w przypadku tak skomplikowanych inwestycji jak CPK można utrzymać bardzo wysokie tempo pracy, nie idąc na kompromisy co do jakości – podkreśla Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Raport środowiskowy dla CPK, który był podstawą wniosku o decyzję, liczył ponad 20 tysięcy stron. Sama decyzja środowiskowa ma zaś ponad 350 stron.
Jeszcze w lipcu CPK chce uzyskać promesę zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wkrótce potem złożony zostanie wniosek do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej, a kolejnym krokiem będzie już samo pozwolenie na budowę.
CPK podkreśla, że cały czas trwają zaawansowane prace nad projektem budowlany dla terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, które dla CPK prowadzi brytyjskie konsorcjum Foster+Partners.
Zgodnie z założeniami, budowa CPK ma zostać zakończona w 2027 roku, a rok później z lotniska mają być realizowane pierwsze regularne loty pasażerskie. W pierwszym etapie lotnisko ma być zdolne do obsłużenia 40 mln pasażerów rocznie.