Kolejowe szprychy to miał być kluczowy element sieci dojazdowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, realizowana już po otwarciu lotniska w Baranowie. To pajęczyna nowych linii kolejowych prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy, która według zamierzeń twórców tej koncepcji miała zostać zrealizowana do 2040 roku. Jak czytamy na stronie CPK, miała ona sprawić, że w efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska z niemal wszystkich dużych miast w Polsce (poza Szczecinem) zajmie nie dłużej niż 2 godziny. Teraz jednak – jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej” – projekt kolejowych szprych zostanie porzucony. Przynajmniej na razie.
Teneryfa od 2469 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Pafos od 2503 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Rodos od 2325 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
– Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprych. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza (…) – Założenie, że wszystkie linie kolejowe będą się zbiegać w jednym punkcie, z perspektywy gospodarczej i społecznej nie ma uzasadnienia – powiedział kilka dni temu Zbigniew Szafrański, szef rady nadzorczej spółki CPK.
Co to oznacza w praktyce? Spółka CPK będzie kontynuowała prace nad „igrekiem”, czyli linią szybkiej kolei z Warszawy przez CPK i Łódź do Wrocławia i Poznania, która i tak powstanie w pierwszej kolejności. Kontynuowane będą też prace na najbardziej zaawansowanej nowej linii, czyli z Katowic do Ostrawy.
Nie oznacza to jednak, że projekt szprych zostanie całkowicie porzucony. Jak czytamy, ponieważ żadne prace budowlane dotyczące innych szprych niż te wymienione w pierwszej kolejności, nie rozpoczną się przed 2030 rokiem, da to spółce czas na ponowne przeanalizowanie programu kolejowego i wybranie tych linii, których budowa będzie najbardziej uzasadniona.
Jednocześnie coraz częściej przewija się nowa data zakończenia budowy samego lotniska. Obecny rząd i władze spółki całkowicie odrzuciły forsowaną przez poprzedników datę, czyli 2028 rok. Znacznie częściej pojawia się za to jesień 2032 roku jako realny termin zakończenia budowy CPK.






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?