Spółka zajmująca się budową Centralnego Portu Komunikacyjnego dostała od rządu 300 mln PLN. – Niedługo takie pieniądze będziemy wydawać co kwartał – mówią przedstawiciele rządu.
Projekt CPK zaczyna się rozkręcać – ma o tym świadczyć dotacja, jaką spółka nadzorująca budowę lotniska otrzymała od rządu.
– Dofinansowanie w kwocie 300 mln PLN to pieniądze z funduszu reprywatyzacyjnego. Oznacza to, że te środki mają zacząć na siebie zarabiać, a państwo polskie traktuje CPK jako dobrą inwestycję – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy lotniska.
Pieniądze mają zostać przeznaczone m.in. na badania środowiskowe i szczegółowe analizy dotyczące m.in. części kolejowej projektu.
Na liście zadań dla lotniskowej spółki w najbliższym czasie znalazło się m.in. stworzenie aktualizacji i opracowań, które mają poprzedzać uzgodnienia środowiskowe i lokalizacyjne dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa–CPK–Łódź–Poznań/Wrocław.
– Jeszcze w tym roku przedstawimy konkretny przebieg tych linii kolejowych. Mówimy o programie, który obejmie swoim zasięgiem 179 powiatów – mówi Wild.
I dodaje, że autorzy projektu CPK liczą na to, że Bruksela dofinansuje właśnie kolejową część inwestycji.

Jakie są plany spółki?
W planach na najbliższe miesiące jest wybór partnera strategicznego, czyli międzynarodowego podmiotu z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu.
Spółka przygotowuje się do zlecenia na początku przyszłego roku planu generalnego CPK (tzw. master planu), który przedstawi m.in.: prognozowany rozwój portu lotniczego w perspektywie ponad 10 lat, prognozy ruchu lotniczego, precyzyjne zwymiarowanie planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy inwestycji.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo około 100 mln. Według wstępnych planów, pierwsze samoloty mają wystartować z CPK zimą 2027 roku.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?