Fly4free.pl

Budowa Centralnego Portu Lotniczego przyśpieszy. „To może być najważniejszy port w Europie”

Foto: IlkerErgun/Shutterstock
Jeszcze w tym miesiącu poznamy lokalizację budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Politycy przekonują, że inwestycja, która prawdopodobnie pochłonie 30 miliardów PLN jest konieczna.

– Program inwestycji dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z jego lokalizacją zostanie ogłoszony w ostatnim tygodniu września – powiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Pracujemy nie tylko nad samą koncepcją, ale także nad specustawą, która przyśpieszy działania związane z inwestycją.

Wiadomo jednak, że nowa inwestycja powstanie pomiędzy Warszawą i Łodzią. Choć wielu ekspertów ma wątpliwości, czy budowa CPK ma sens pod względem ekonomicznym, minister infrastruktury i budownictwa nie kryje optymizmu.

Port ma szansę być jednym z najważniejszych w Europie – powiedział Andrzej Adamczyk   podczas Forum Lotniczego 2017.

Podobne nadzieje z Centralnym Portem Komunikacyjnym wiąże Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

–  Bilans otwarcia CPK będzie bilansem zamknięcia Lotniska Chopina – powiedział Samson. – PLL LOT już teraz musi rozbudowywać flotę i siatkę połączeń, musimy ściągać do Polski pasażerów przesiadkowych z krajów takich jak Indie. Wszystko po to, by po oddaniu CPK powiedzieć im: od jutra będziecie się przesiadać nie na Lotnisku Chopina, ale w Centralnym Porcie Komunikacyjnym – tłumaczył.

Według polityków nie ma żadnych wątpliwości, że budowa CPK jest absolutnie konieczna, bo Lotnisko Chopina było projektowane na 20 mln pasażerów, a już w tym roku według szacunków osiągnie poziom 14 mln. Według najnowszych danych ruch lotniczy w Polsce do 2030 powinien się podwoić.

– Rynek rozwija się dynamicznie, a my mamy duże problemy z przepustowością – tłumaczy Mikołaj Wild. – Prognozy dla Lotniska Chopina były zbyt konserwatywne i już dawno je przebijamy. W świetle tych faktów CPK staje się koniecznością. To będzie nowe komunikacyjne serce Polski. Obok węzła  lotniczego o znaczeniu międzykontynentalnym powstaje też węzeł kolejowy dla całego kraju – dodał.

Eksperci wskazują jednak, że przede wszystkim trzeba zastanowić się nad kosztami. Część z nich będzie bowiem związana z koleją, część z drogami czy infrastrukturą handlową. Trzeba wiedzieć, jak one się rozłożą i czy w późniejszym etapie port przyciągnie wystarczająco dużo pasażerów, by zrównoważyli oni wydatki.

– Wszyscy lubimy Lotnisko Chopina, bo to takie przytulne lotnisko, to nie odpowiada ani aktualnym potrzebom ani temu, jak one będą wyglądać za 10 lat. Sztuką nie jest zobaczyć, gdzie teraz mamy krążek, ale gdzie poleci on za chwilę – wyjaśnił.

Nie wszyscy podzielają dobry nastrój zwolenników budowy CPK.

– Kiedyś obiecywaliśmy tu sobie wspólnie nową strategię lotniczą wpisaną w strategię komunikacyjną. Takiego dokumenty nadal nie mamy. Ale skoro decyzja o budowie CPK została podjęta, to nie ma się teraz zastanawiać, czy chcemy szybkie koleje czy nie. W tej sytuacji są koniecznością, bez tego cała idea portu nie ma sensu – mówił Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Od dawna proponuję analizę potencjalnej współpracy między Lotniskiem Chopina, a Modlinem. Tego mi brakuje – dodał.

Kluczowa decyzja infrastrukturalna – jak nazywa CPK wicepremier Morawiecki – prawdopodobnie pochłonie nawet 30 mld PLN ale na razie są to tylko szacunki. Wciąż nie znamy też konkretnej lokalizacji.

– Gdzie, kiedy, za ile? To są pytania, które trzeba zadać – przekonuje Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanair. – Jeśli odpowiemy na nie, to dopiero wtedy można oceniać sens inwestycji – mówi.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Frankfurt, Amsterdam czy Heathrow już się boją. Melodia przyszłosci. Ale niech nie gadają głupot o najwazniejszych porcie w Europie. Nawet jak kasę znajdziemy to potem problem z realizacją projektu. Nawet małe lotnisko Modlin okazało się niewypałem bo była poprawa pasa startowego. Tutaj bedzie 200 razy więcej okazji do wpadek. Niemcy w Berlinie już od dawna poradzić sobie nie mogą a mają dużo wieksze doswiadczenie i pieniadze.
rydzo, 15 września 2017, 10:14 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Jak politycy przekonują, że inwestycja, która prawdopodobnie pochłonie 30 miliardów PLN jest konieczna, to już wszystko jasne.
Marko Facijewicz, 15 września 2017, 10:55 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Myślę że koncepcja jest w 90% błedna. Przypomina mi budowanie lotniska w Montrealu, albo sytuację w Belfaście. W Montrealu lotnisko zbudowano daleko od miasta, przy okazji było kilka innych niekorzystnych czynników, i teraz lotnisko moloch stoi puste. W Belfaście jest małe lotnisko miejskie i hub daleko od miasta, które lotnisko jest wygodniejsze do użytku? Jakie ja mam problemy z CPK: -mniej Warszawiaków będzie z niego korzystać, bo będzie daleko od miasta -będzie mniej krajówek, bo stracą one sens jeżeli lotnisko będzie daleko od centrum -koszt 30 mld złotych to kosz kosmiczny -w międzyczasie zmieni się władza, która zostawi lotnisko WAW otwarte i cała koncepcja padnie Moim zdaniem plusem Chopina jest to, że jest tak blisko centrum. Zdecydowanie mniejszym kosztem można przesunąć ulice które są w pobliżu, czy wykupić inne tereny na rozbudowę, żeby zbudować lotnisko mogące przewozić 40-60 mln pasażerów w przeciągu najbliższych 10 lat (co i tak przy optymistycznych prognazach będzie zdecydowanie za dużą przepustowością).
ponchek, 15 września 2017, 11:28 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Jak dla mnie inwestycja ma sens tylko przy spełnieniu kilku warunków: -całkowite zamknięcie Okęcia równocześnie ze startem CPK, żadne zostawianie lotniska dla VIPów, czy dla wojska - teren zaorać i wystawić na licytację, kasa niech pokryje chociaż część kosztów budowy CPK. -znakomita komunikacja kolejowa, koniecznie z Warszawą (pewnie koło 40 km) i Łodzią (~70km), a optymalnie z Poznaniem, Katowicami, Krakowem (~230 km). MUSI być szybka, bez przystanków po drodze, z terminala do Warszawy Centralnej powinno być maks 15-20 minut, jeśli tego nie będzie, to całe lotnisko nie na sensu i lepszą opcją jest zostawienie Okęcia dla drogich linii, a rozbudowany Modlin dla całej reszty chętnych.
SaaS, 15 września 2017, 12:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
a dla mnie to będzie klapa na wzór A380. ok, na początku jako nowość ktoś to kupił, eksploatował, stwierdził że to bez sensu. zostali bogaci Arabowie którym rządy kupują samoloty ale to i tak za mało żeby projekt dalej miał sens. ludzie z Wawy polecą z Chopina, Śląsk i małopolska wybierze KRK i KTW, pozostali mają swoje porty a z molocha kto będzie latał? z przesiadkami wszędzie i brakiem dojazdu sensownego? chyba że to sie zatrzyma w fazie budowy jak Berlin.
tomtychy, 15 września 2017, 16:47 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »