REKLAMA

Norwegian i inne linie lotnicze wściekłe. Ten kraj zakaże opłat za wybór miejsca w samolocie. Będzie też zakaz opłat za bagaż?

wnętrze samolotu
Foto: Matej Kastelic / Shutterstock

Nie da się? Oj tam, oj tam, potrzymajcie nam piwo – powiedzieli senatorowie z Brazylii i przegłosowali prawo, które zabrania liniom stosowania opłat wobec pasażerów za wybór miejsca w samolocie. Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, najmocniej ucierpi Norwegian, który chce uruchomić tanie loty krajowe po Brazylii oraz bezpośrednie połączenia z Europą.

Przychody pozalotnicze są coraz większym źródłem dochodu dla linii lotniczych na całym świecie. Dzięki temu przewoźnicy mogą utrzymywać względnie niskie ceny za sam przelot, ale z drugiej strony każą nam płacić dodatkowe pieniądze za właściwy każdą dodatkową usługę jak wybór fotela w samolocie czy bagaż, coraz częściej także ten podręczny, o czym przekonuje ostatnia poważna zmiana w polityce Ryanaira.

Nie wszystkie kraje chcą jednak poddać się dyktatowi przewoźników, a jednym z wyjątków jest Brazylia.

Pasażerowie mają prawo wybierać sobie miejsce w samolocie bez żadnych opłat w momencie, w którym kupują bilet na dany lot. Pobierając taką opłatę linie przerzucają dodatkowe koszty na pasażerów – powiedział cytowany przez agencję Bloomberg senator Jose Reguffe, autor prawa, które wprowadza zakaz pobierania przez linie lotnicze opłat za wybór miejsca w samolocie na lotach z Brazylii i do Brazylii.

Jak podaje Bloomberg, 8 sierpnia projekt ten został przegłosowany w senacie i teraz trafi do niższej izby parlamentu. Jeśli tam także zostanie przegłosowany, ustawa trafi na biurko prezydenta Brazylii do podpisu.

A to nie koniec uszczęśliwiania pasażerów, bo jedno z brazylijskich stowarzyszeń adwokackich rozpętało niedawno kampanię, aby w Brazylii zakazać także dodatkowych opłat za bagaż. Uważają oni takie opłaty za nielegalne i krzywdzące dla konsumentów i chcą, aby możliwość zabrania walizki na pokład była wliczona w cenę biletu.

Foto: pio3 / Shutterstock

Z czego to wynika?

W Europie jesteśmy przyzwyczajeni do całkowicie liberalnej polityki linii lotniczych, które mają pełną swobodę w ustalaniu stawek za przeloty i dodatkowych opłat, ale nie wszędzie jest tak samo. A jednym z najbardziej protekcjonistycznych regionów pod tym względem jest właśnie Ameryka Południowa. Sytuacja zaczęła się tu zresztą niedawno zmieniać – Argentyna kilka miesięcy temu usunęła przepis o minimalnej cenie biletu na lotach krajowych, co de facto otworzyło ją na pojawienie się tanich linii lotniczych. W efekcie ceny biletów na “krajówkach” spadły nawet czterokrotnie.

Tą samą drogą podążała Brazylia, gdzie co prawda deregulację cen biletów wprowadzono już w 2002 roku, ale prawdziwe zmiany miały miejsce dopiero w 2016 roku. Wprowadzono wówczas w życie tzw.  “rezolucję 400”. Dla nas to nie jest wielka nowość, ale w Ameryce Południowej ten przepis to była prawdziwa rewolucja – uchwalono mianowicie, że linie lotnicze mogą wprowadzić do swoich ofert taryfy bez bagażu nadawanego, czyli z samym bagażem podręcznym.

Linie lotnicze były w euforii i od razu zaczęły stosować nowe przepisy, a efekty przyszły błyskawicznie – przychody pozalotnicze linii Gol w IV kwartale 2017 roku wzrosły w skali  roku o 15 proc. do poziomu 89 mln USD.

Ta decyzja sprawiła, że ogromnym brazylijskim rynkiem zainteresowały się także międzynarodowe low-costy takie jak Norwegian, który ogłosił, że chciałby wykonywać w Brazylii loty krajowe. Ale nie tylko, bo Norwegian złożył już do brazylijskiego regulatora wniosek o uruchomienie w przyszłym roku trasy międzykontynentalnej z Londynu Gatwick do Sao Paulo lub Rio de Janeiro.

Byłaby to kolejna trasa Norwegiana do Ameryki Południowej, bo od kilku miesięcy przewoźnik ten lata już z Londynu do Buenos Aires. Czy nowe przepisy skomplikują plany Skandynawów?

Linie protestują

– Aby pojawić się na nowym rynku, a co za tym idzie stworzyć tu nowe miejsca pracy i rozwijać gospodarkę danego kraju – dla Norwegiana jest kluczowe, abyśmy mogli operować jako nowoczesny przewoźnik, a nie jako linia w modelu ekonomicznym pochodzącym z przeszłości – komentuje dla Bloomberga Matias Maciel, rzecznik Norwegian Air Shuttle ASA.

Krytyczni są też brazylijscy przewoźnicy.

– Od momentu wprowadzenia deregulacji cen biletów w 2002 roku średnia cena biletu spadła z 600 do 200 reali [z ok. 548 PLN do 182 PLN – przyp. mp]. Zostało już dawno udowodnienie, że deregulacja wprowadza większą konkurencyjność i jest lepsza dla rozwoju gospodarczego – mówi Frederico Perreira, prezes linii Avianca Brasil.

Z kolei Latam Airlines Group w przesłanym do mediów komunikacie narzeka, że “propozycja nowych regulacji idzie wbrew modelom usług realizowanych przez międzynarodowe linie lotnicze”.

Jak Wam się podobają plany brazylijskich polityków? Chcielibyście wrócić do starych czasów? Z jednej strony – narzekamy na wciąż rosnące dodatkowe opłaty, ale ich całkowite wyeliminowanie (i co za tym idzie, nieuchronne podwyżki cen biletów), to chyba już spora przesada?

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Tak czy inaczej suma przychodów po stronie linii lotniczej musi się zgadzać: albo jeden zapłaci za wybór miejsca 100, a trzech wybierze losowy przydział, albo czterech zapłaci po 25.
turecky, 3 września 2018, 14:44 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Ten tytuł przypomina mi już słynne "Nauczyciele jej nienawidzą! Wynalazła metodę na naukę języków w 5 minut!" :D
kamil7430, 3 września 2018, 22:43 | odpowiedz
Dubaj widok z Burdż Kalifa
Najlepsza oferta

Tydzień w Dubaju za 851 PLN

Kamil Walinowicz | 2019-05-24 20:00
REKLAMA
REKLAMA
Nasze najlepsze teksty są tutaj
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel