– jakie są wymiary bagażu rejestrowanego i podręcznego w liniach lotniczych;
– czego nie można przewozić w bagażu rejestrowanym i podręcznym;
– jak linie lotnicze sprawdzają wagę i wymiary bagażu;
– jak wygląda kontrola bezpieczeństwa i sprawdzanie bagażu na lotnisku;
– jak i gdzie odebrać bagaż rejestrowany;
– co zrobić, jeśli nasz bagaż nie doleciał.
Sousse od 1917 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Bydgoszcz)
Limassol od 2411 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Evia od 2480 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Co to jest bagaż rejestrowany (nadawany), a co to jest bagaż podręczny?
W podróżach lotniczych istnieją dwa rodzaje bagażu – podręczny i rejestrowany (nadawany).
Różnice między bagażem podręcznym a rejestrowanym:
Bagaż podręczny: zabierasz ze sobą na pokład, masz go pod ręką w czasie lotu. Obowiązują limity płynów (do 100 ml na pojemnik, max. 1 litr łącznie) i zakaz przewożenia niektórych przedmiotów (np. ostrzy, zapalniczek).
Bagaż rejestrowany: trafia do luku bagażowego. Może być większy i cięższy, ale nie możesz przewozić w nim elektroniki z bateriami (np. laptopów, powerbanków).
Zarówno bagaż rejestrowany, jak i podręczny, muszą spełniać odpowiednie wymogi dotyczące wagi czy wymiarów. Nie ma jednak jednolitych zasad, a każda linia może określić zupełnie inne limity. Dozwolone wymiary i wagę bagażu sprawdzisz na stronie linii lotniczej.
Gdzie i kiedy nadaję bagaż rejestrowany?
Po przyjściu na lotnisko musisz nadać bagaż rejestrowany przy odpowiednim stanowisku odprawy. Jego numer znajdziesz na tablicy informacyjnej, tuż obok miasta, godziny i numeru twojego lotu.
Jeśli lecisz z bagażem rejestrowanym, warto zjawić się na lotnisku wcześniej – zalecany czas to najczęściej dwie godziny. Stanowisko odprawy bagażu rejestrowanego zamyka się zazwyczaj od 45 do 30 minut przez planowanym odlotem. Dokładna godzina znajduje się na karcie pokładowej.
Czy bagaż rejestrowany i nadawany to to samo?
Tak. Bagaż rejestrowany to inna nazwa bagażu nadawanego – to ten, który oddajesz przed wejściem na pokład i odbierasz po przylocie z taśmy.

Gdzie sprawdzić dozwolone wymiary i wagę bagażu?
Dozwolone wymiary bagażu podręcznego i rejestrowanego mogą znacznie się różnić w zależności od tego, dokąd lecisz, jaką linią i w jakiej taryfie kupiłeś bilet. Najpewniejszych, aktualnych informacji na temat wymiarów i wagi bagażu najlepiej szukać bezpośrednio na stronie linii lotniczej. Najczęściej takie wytyczne znajdują się w zakładce „informacje dla pasażera”, „bagaż” lub „najczęściej zadawane pytania”.
Przykładowe wymiary i limity wagowe bezpłatnego bagażu (stan na czerwiec 2025):
Ryanair (bez priority): 40 × 20 × 25 cm
Wizz Air (bez WIZZ Priority): 40 × 30 × 20 cm
LOT: 55 × 40 × 23 cm + mały przedmiot osobisty (np. torebka)
Uwaga: Wymiary obejmują również wystające elementy (np. kółka, rączki).
Czego nie mogę przewieźć w bagażu rejestrowanym, a czego w podręcznym?
Istnieje długa i szczegółowa lista rzeczy, których nie wolno przewozić w bagażu podręcznym i krótka lista rzeczy zabronionych w bagażu rejestrowanym.
Bagaż podręczny – czego nie wolno przewozić:
Przedmioty niebezpieczne:
– Noże, scyzoryki, brzytwy, żyletki (ostre krawędzie)
– Narzędzia (np. śrubokręty, młotki)
– Sprzęt do samoobrony (np. paralizatory, gaz pieprzowy)
– Igły strzykawkowe (chyba że masz zaświadczenie lekarskie)
– a nawet korkociąg czy metalowy pilnik do paznokci
Substancje wybuchowe i łatwopalne:
– Petardy, fajerwerki
– Zapałki szturmowe, benzyna, spirytus, rozpuszczalniki
– Aerozole inne niż kosmetyczne/medyczne (np. farby w sprayu)
Płyny powyżej 100 ml (łącznie max 1 litr):
– Woda, napoje, zupy
– Kremy, żele, pasty (np. pasta do zębów)
– Perfumy, olejki, kosmetyki w opakowaniach >100 ml
Elektronika i inne:
– Powerbanki powyżej określonej pojemności (zwykle 100 Wh)
– E-papierosy muszą być w podręcznym – ale nie wolno ich używać
W bagażu rejestrowanym nie wolno przewozić przede wszystkim baterii litowo-jonowych, czyli tych, które znajdziesz w powerbankach, laptopach, a także telefonach.
Pełny spis dozwolonych i niedozwolonych to tzw. biała lista stworzona przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W razie wątpliwości możesz także poszukać odpowiedzi w dedykowanym temu tematowi wątku na naszym forum.
Jak linie sprawdzają wagę/wymiar bagażu?
Bagaż rejestrowany mierzony jest „na oko” przez pracownika, który przyjmuje go przy stanowisku odprawy. Jeśli ten uzna, że wygląda na zbyt duży, wtedy zostanie dokładnie zmierzony. Jest jednak dokładnie ważony. Od razu po odłożeniu go na specjalną taśmę bagażową, pojawia się dokładna liczba kilogramów. Zdarza się, że pracownicy przymykają oko na niewielkie przekroczenie wagi, ale czasami nawet jeden nadprogramowy kilogram spowoduje, że linia zażąda od ciebie dopłaty, którą trzeba uiścić na miejscu.
Inaczej jest z bagażem podręcznym, bo zwykle ważniejszy od wagi jest rozmiar. Bagaż podręczny – w zależności od linii lotniczej – musi mieścić się albo pod siedzeniem albo w szafce nad głowami pasażerów.
Podsumowując:
Bagaż rejestrowany: zawsze ważony na stanowisku odprawy, mierzony tylko „na oko”
Bagaż podręczny: może być sprawdzony wyrywkowo, najczęściej przed wejściem do samolotu. Jeśli rozmiar wzbudzi wątpliwości obsługi, zostaniesz poproszony o umieszczenie go w metalowej miarce

Jak wygląda kontrola bezpieczeństwa i sprawdzanie bagażu na lotnisku?
Kontrola bezpieczeństwa to jeden z pierwszych etapów, przez jakie przechodzisz na lotnisku. Stanowisko składa się z kilku elementów – ruchomej taśmy, na której bagaż podręczny przejeżdża przez skaner, bramki, przez którą przechodzą pasażerowie i plastikowych koszyków, do których musisz włożyć różne przedmioty. Z reguły przydają się dwie sztuki na osobę.
Do pierwszego z nich powinna trafić przede wszystkim elektronika – powerbanki, telefon, laptop. Wyciągasz je z bagażu podręcznego i kładziesz w koszyku. Dokładasz zegarek, pasek, kurtkę (jeśli masz je na sobie). Czasami też buty, a także bluzę lub kurtkę, jeśli poprosi o to obsługa. Musisz też opróżnić kieszenie – to znaczy wyjąć z nich monety, klucze czy portfel.
Na wielu lotniskach (choć nie na wszystkich) do koszyka muszą trafić też kosmetyki. Na wielu lotniskach (choć nie na wszystkich) do koszyka muszą trafić też kosmetyki. Wiesz już, że każdy z osobna nie może mieć więcej niż 100 ml, a w sumie mają nie przekraczać 1 litra i muszą być w przezroczystej torebce foliowej lub przezroczystej kosmetyczce.. Z dużym prawdopodobieństwem także trzeba będzie włożyć je do koszyka, choć niektóre lotniska rezygnują już z limitu płynów i osobnej kontroli elektroniki.
Do drugiej tacki włóż plecak. Możesz go też położyć bezpośrednio na taśmie, jeśli tak wolisz. Kiedy twój bagaż podręczny przejeżdża przez skaner, ty przechodzisz przez bramkę. Po drugiej stronie odbierasz swój plecak/walizkę i… tyle. Losowi pasażerowie są też wybierani do dodatkowej kontroli, np. na kontakt z narkotykami czy substancjami niebezpiecznymi.
Jak i gdzie odebrać bagaż rejestrowany?
Bagaż rejestrowany odbiera się z taśmy bagażowej po przylocie. Znajdziesz ją dopiero po kontroli paszportowej (jeśli lecisz do kraju, który ona obejmuje), w hali przylotów. Taśmy bagażowe są ponumerowane, a każda odpowiada konkretnym samolotom. Sprawdź na tablicy przylotów, na której znajdzie się twój bagaż.
Pamiętaj, by nie stać przy samej taśmie, a krok dwa od niej. Stamtąd równie dobrze widać, a dobrze jest zostawić miejsce dla tych, którzy będą wcześniej ściągać walizkę z taśmy. Znacząco ułatwia to sprawę i pozwala odebrać bagaż bez obijania kolan współoczekujących.
Nie martw się, jeśli zauważysz swój bagaż za późno i nie zdążysz go chwycić w odpowiednim momencie. Taśma bagażowa jeździ w kółko, więc za chwilę walizka czy plecak pojawi się ponownie.

Co zrobić, jeśli mój bagaż nie doleciał?
Zdarza się, że w wyniku zamieszania czy pomyłki bagaż nie poleci tym samym samolotem, co ty. Zwłaszcza przy krótkich przesiadkach pomiędzy kolejnymi lotami może być tak, że ty zdążyłeś przejść z samolotu do samolotu, ale bagaż już nie. To nigdy nie jest miła sytuacja, ale…
1. Odczekaj chwilę – czasem walizki pojawiają się z opóźnieniem.
2. Jeśli taśma się zatrzyma, a bagażu nadal nie ma – zgłoś to w punkcie „Lost Luggage”.
3. Wypełnij formularz, podaj dane kontaktowe, numer lotu i opisz walizkę.
4. W większości przypadków bagaż zostanie dostarczony kurierem pod wskazany adres (np. do hotelu lub domu).
W formularzu zgubionego bagażu trzeba opisać walizkę, wpisać nr lotu i swoje dane kontaktowe. Tu przydaje się także kopia naklejki, którą otrzymałeś przy nadawaniu bagażu rejestrowanego. Dzięki temu masz dokładny numer twojej zguby.
Zaginione walizki zazwyczaj przylatują kolejnym lotem z danego miejsca. To znaczy, że jeśli Ryanair lata z Katowic do Aten dwa razy w tygodniu, to nie ma co liczyć na to, że nasza walizka dotrze do nas na drugi dzień (choć czasem możesz mieć szczęście) . Możesz jednak kupić sobie najpotrzebniejsze rzeczy, a później na podstawie zgromadzonych paragonów, domagać się zwrotu poniesionych kosztów. Oczywiście w granicach rozsądku – kup szczoteczkę do zębów, kosmetyki, kilka koszulek czy bieliznę.
8. Mój bagaż doleciał, ale jest zniszczony. Co mam robić?
Na taśmie bagażowej wreszcie pojawia się twoja walizka lub plecak, ale widzisz pęknięcie, rozcięcie, urwaną rączkę, złamane kółko. Co zrobić, gdy twój bagaż jest zniszczony lub uszkodzony?
1. Zgłoś się do punktu obsługi reklamacji na lotnisku.
2. Zrób zdjęcia uszkodzeń
3. Wypełnij formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR, opisz dokładnie, co jest zniszczone
3. Oszacuj także wartość walizki/plecaka.
4. Złóż reklamację – linia może zaproponować naprawę lub odszkodowanie.
Szkody można zgłosić także online, do 7 dni od przylotu. Jeśli to możliwe, załącz zdjęcie lub skan paragonu albo potwierdzenie z karty, na którym widać, ile kosztowała walizka. Może się zdarzyć, że linia zaproponuje oddanie jedynie części wpisanej przez ciebie kwoty. Wtedy drogi są dwie – zgodzić się lub odwołać.
Ostatnia aktualizacja artykułu: czerwiec 2025 roku