Fly4free.pl

Niemal co piąta stewardesa przeżyła fizyczny atak pasażera. Teraz walczą o zero tolerancji

stewardesa
Foto: Chayuth M / Shutterstock

Obrażanie, groźby, kopanie, popychanie, a nawet rzucanie śmieciami w załogę pokładową – to tylko kilka przykładów ataków, z jakimi musi mierzyć się personel w trakcie lotów. Teraz jednak organizacje zrzeszające ludzi pracujących w tym zawodzie chcą, aby wreszcie wprowadzić politykę „zero tolerancji” dla niesfornych pasażerów.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez Association of Flight Attendants-CWA (AFA) wykazuje jak wielki problem stanowi stosunkowo mała grupa niesfornych pasażerów. Chociaż stanowią zdecydowaną mniejszość wśród wszystkich klientów, ich zachowanie jest bardzo uciążliwe i dotyka dużej liczby personelu pokładowego.

Zgodnie z raportem, ponad 85 proc. badanych stewardes i stewardów miała w tym roku kontakt z niesfornym pasażerem. Więcej niż połowa (58 proc.) doświadczyła przynajmniej 5 incydentów, a co piąty pracownik przyznał się do bycia ofiarą ataków fizycznych. Co jeszcze istotniejsze 71 proc. pracowników, którzy złożyli zawiadomienia w tej sprawie, nie mogło liczyć na żadne dalsze działania linii lotniczej.  

– Badanie tylko potwierdza to, co wszyscy wiemy. Nadużycia werbalne i fizyczne ze strony niewielkiej grupy pasażerów są całkowicie poza kontrolą i narażają innych pasażerów oraz załogę lotniczą, a rozwiązania wymagają koordynacji działań w całej branży lotniczej – mówi Sara Nelson prezes AFA.

Raport wymienia wiele przykładów okropnych zachowań pasażerów. Wśród nich znalazło się m.in. kopanie, rzucanie śmieci w personel pokładowy, popychanie, wyzywanie, celowe brudzenie toalety w odpowiedzi na instrukcje załogi, a nawet wyzywanie personelu na lotnisku już po zakończonym locie.

– Mówimy pasażerom, że nieprzestrzeganie instrukcji członków załogi, używanie wulgarnego języka i/lub gróźb na pokładzie jest przestępstwem federalnym, a następnie samolot jest odbierany przez organy ścigania na lotnisku i pasażerowi jedynie grozi się palcem – opowiada jeden ze stewardów. – W ciągu ostatniego roku niezliczoną ilość razy na mnie krzyczano, przeklinano i grożono, a najwięcej co z tego wynikło, to tymczasowy zakaz lotów dla pasażera. Potrzebujemy prawdziwych konsekwencji, jeśli stewardesy znów mają czuć się bezpiecznie w pracy.

W ostatnim czasie faktycznie ataki nasiliły się – głównie z powodu obowiązku zasłaniania ust i nosa, co nie podoba się wielu pasażerom. Ale agresja w stosunku do załogi nie jest niczym nowym i wielu pracowników linii lotniczych boryka się z tym od zawsze. Nie jest też tajemnicą, że załogi mają długie listy „najgorszych tras”, na których pasażerowie zachowują się najgorzej.

Na szczęście ostatnie tygodnie przynoszą też znaczną poprawę w karaniu najbardziej niesfornych pasażerów, a kwoty mandatów i kar finansowych osiągają spektakularne rozmiary. Zaledwie 2 miesiące temu pisaliśmy na łamach Fly4free.pl o rekordowej grzywnie nałożonej przez Federalną Agencję Lotnictwa – aż 52 tys. USD. Wtedy na pokładzie doszło do awantury i bójki, a pasażera trzeba było skrępować, by samolot mógł jakoś dolecieć na miejsce.

Takich przypadków jest zresztą więcej.

– 9 tys. USD musi zapłacić pasażer, który odmówił założenia maski podczas lotu linii Frontier Airlines, 18,5 tys. USD mężczyzna lecący JetBlue za to, że pił własny alkohol na pokładzie i odmówił zasłaniania ust i nosa. Na 27 tys. USD wyceniono zachowanie pasażera, który uderzał rękami w siedzenie przed sobą i mówił, że ma bombę, a poprzedni rekord – ponad 32 tys. USD przypadły pasażerowi JetBlue, który w trakcie powrotu z Dominikany awanturował się, rzucał śmieciami i jedzeniem, krzyczał i wyzywał stewardessy. Dodatkowo odmówił ubrania maski i szarpał się z załogą – wyliczaliśmy wtedy na łamach Fly4free.pl.

Personel pokładowy przekonuje jednak, że kar jest wciąż za mało w stosunku do liczby incydentów. Według badania tylko w 33 proc. przy atakach werbalnych doszło do aresztowania pasażera po wylądowaniu. W przypadku ataków fizycznych, liczba ta rośnie do jedynie 60 proc.

Więcej na temat raportu można przeczytać na stornie AFA.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »