Airbus A350 czy Boeing 787-10? LOT się konsultuje – decyzja coraz bliżej!
– Przeprowadzamy w tej chwili analizy, dzięki którym podejmiemy najlepszą dla nas decyzję – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Rafał Milczarski, prezes LOT. W piątek we Frankfurcie przyznał, że plany zakupowe to 30 nowych samolotów szerokokadłubowych na dalekie trasy, z czego LOT dostanie 10.
W tym roku LOT otrzyma ostatnie 2 Dreamlinery ze swojego zamówienia u amerykańskiego Boeinga. Co dalej? Już kilka miesięcy temu na naszych łamach pisaliśmy o tym, że LOT przygotowuje się do kolejnego dużego zamówienia na nowe samoloty i rozważa przeskoczenie do stajni Airbusa – narodowy przewoźnik ma wybierać między Dreamlinerami w konfiguracji 787-9 i 787-10 oraz Airbusami A350-900 lub 1000.
W piątek we Frankfurcie przy okazji ogłoszenia decyzji o przejęciu linii Condor przez Polską Grupę Lotniczą, prezes Milczarski mówił o planach nowych zakupów flotowych polskiego przewoźnika. I trzeba przyznać, że wyglądają one dość imponująco: w ciągu kilku najbliższych miesięcy LOT ma ogłosić zamówienie na 10 nowych samolotów szerokokadłubowych.
– Oczywiście, stoimy teraz przed wyborem nowych maszyn i będziemy wybierać samoloty, które najlepiej nadają się do wykonywania swoich zadań. Jako LOT długo zastanawialiśmy się nad wyborem samolotów Airbusa – rozmowy z tą firmą ciągle trwają i jestem pewien, że w przyszłości zarówno Condor jak i LOT będą miały Airbusy w swojej flocie – mówi Milczarski.
A to dopiero początek, bo dodatkowo PGL planuje też zmodernizować wiekową flotę Condora – pierwotnie jest mowa o zakupie 20 samolotów na dalekie trasy dla niemieckiej linii.
Podczas rozmowy z serwisem Fly4free.pl w Pekinie (przy okazji inauguracji połączenia na lotnisko Daxing) prezes Milczarski mówił, że LOT pracuje obecnie z konsultantami, którzy pomagają firmie dokonać wyboru.
-Prowadzimy obecnie prace analityczne. Jest to jest skomplikowany proces, w którym musimy zachować dbałość o najdrobniejsze szczegóły. Porównujemy wyniki techniczne i operacyjne dwóch typów samolotów – Airbusów A350-900 oraz -1000 i Boeingów 787-9 i -10. Kiedy je sfinalizujemy, to przystąpimy do negocjacji z producentami. W tym momencie zarówno firma Boeing jak i Airbus współpracują z nami. Na pewno mogę potwierdzić, że będzie to duże zamówienie – mówił Milczarski.

To bardzo ciekawy wybór, który będzie miał duży wpływ na dalszą strategię i rozwój LOT. Szczególnie interesujące są największe warianty modeli Airbusa i Boeinga – LOT może się ku nim zwrócić choćby z uwagi na kłopoty z przepustowością na Lotnisku Chopina. Jak wyglądają osiągi tych maszyn? Boeing 787-10 w konfiguracji z samymi miejscami w klasie ekonomicznej zabiera na pokład maksymalnie 440 pasażerów. Z kolei Airbus A350-1000 teoretycznie może pomieścić nawet 480 osób, choć pamiętajmy o tym, że LOT będzie zapewne zamawiał samoloty z trójklasową konfiguracją (biznes-premium economy-klasa ekonomiczna), a więc zabierające na pokład mniej pasażerów. Z kolei pod względem spalania, minimalnie lepsze osiągi ma Dreamliner.
Jaki samolot Waszym zdaniem powinien wybrać LOT?