Powinienem lecieć czy nie lecieć? W jaki sposób i za ile będę mógł anulować swoją podróż? Gdzie szukać informacji o bieżącej sytuacji związanej z koronawirusem? Czy mogę bezpłatnie zrezygnować z wyjazdu zorganizowanego? Czy warto korzystać z aktualnych promocji? Na jakiej podstawie podąć decyzję o wyjeździe? To tylko panika czy poważny problem? Odpowiadamy na te i wiele innych pytań.
Tysiące pytań, jakie kierujecie do nas w sprawie koronawirusa i waszych potencjalnych podróży, sprawiły, że stworzyliśmy poradnik, który mamy nadzieję nie tylko rozjaśni wam sytuację i pomoże podjąć odpowiednią decyzję.
Ten tekst nie jest aktualizowany. Jeśli poszukujecie najnowszych informacji o kolejnych obostrzeniach poszczególnych krajów lub decyzjach konkretnych linii lotniczych, sprawdźcie naszą relację na żywo. Znajdziecie tam informacje, które linie odwołały loty, jakie trasy nie są w tej chwili obsługiwane, jakie podróże przeszkodzą wam w odwiedzeniu konkretnych krajów, które kraje wprowadziły obostrzenia dla obcokrajowców.
Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
JAK ODWOŁAĆ WYJAZD NA WŁASNĄ RĘKĘ?
Wielu z was chciałoby zrezygnować z wyjazdu i w miarę możliwości odzyskać jak najwięcej wydanych pieniędzy. Nie zawsze jest to proste, a czasem wręcz niemożliwe, ale na szczęście są też sytuacje, w których koszty zostaną wam zwrócone – i to w całości. Wszystko zależy jednak od decyzji linii lotniczej.
Dlatego:
- Jeśli linia lotnicza odwoła loty:
Sytuacja idealna, dla wszystkich pasażerów, którzy nie chcą lub nie zamierzają lecieć, mimo że mają kupione bilety. Wiele linii m.in. Wizz Air, LOT czy Ryanair – zdecydowało się odwołać swoje loty np. do Włoch.
Zarówno w przypadku zmiany godziny lotu jak i jego całkowitego odwołania, macie do wyboru trzy opcje. Zaakceptować decyzję przewoźnika i nic nie robić, zmienić lot lub wnioskować o zwrot całej kwoty wydanej na bilety. Najczęściej opcje do wyboru pojawiają się już w wiadomości o zmianach.
Od razu podpowiadamy, że jeśli macie loty w dwie strony zarezerwowane razem, to w przypadku odwołania jednego lotu, możecie „oddać” bilety zarówno tam i z powrotem. Przewoźnik powinien wam zwrócić wszystkie koszty.
Czas realizacji takiego zwrotu może się jednak nieco wydłużyć w obecnej sytuacji, bowiem tysiące osób składają podobne wnioski.
- Jeśli linia pozwoli na wprowadzenie zmian w rezerwacji:
Tu sprawa jest jasna. Linie jasno określają, że np. pasażerowie, którzy mieli podróżować do Chin w jakimś przedziale czasu, mogą za darmo zmienić bilety na inny termin lub zwrócić je bez ponoszenia kosztów.
Wystarczy tylko dokładnie sprawdzić, czy spełniacie wszystkie warunki postawione przez przewoźnika i już możecie zmienić swoją rezerwację.
- Jeśli linia lotnicza nie robi nic i milczy:
To jedna z najbardziej irytujących postaw w ostatnich tygodniach. Niektóre linie zdecydowały się bowiem po prostu… nie robić nic. W efekcie pasażerowie czują się pozostawieni na lodzie i nie wiedzą, czy i jak mogą anulować lub zmienić swoje bilety.
Odpowiedź brzmi: możecie, ale nie za darmo.
Jeśli linia nie podjęła żadnej z decyzji opisanej w punkcie pierwszym, niestety możecie zrezygnować z wyjazdu tylko ponosząc dodatkowe koszty. Kwoty te będą się różnić w zależności od linii lotniczej i terminu wyjazdu, ale zawsze znajdziecie je w tabeli opłat i prowizji dostępnej na stronie przewoźnika.
Np. Wizz Air pobiera 264 PLN za anulację – jeśli bilety były droższe, zwraca różnicę. W przypadku zmiany biletów – gdybyś chciał wybrać inną datę lub kierunek, musisz zapłacić opłatę manipulacyjną plus różnicę w cenie biletów. Jeśli nowe bilety są tańsze od starych, różnica na twoją korzyść nie będzie wyrównana. Ryanair za zmianę pobiera od 30 do nawet 95 EUR – i ponownie, jeśli bilet przekracza tą kwotę, dostaniesz wyrównanie. Dokładną kwotę zobaczysz po zalogowaniu się do swojej rezerwacji.
Jeśli jednak bilety nie przekraczają opłaty manipulacyjnej, najlepiej jest po prostu NIC NIE ROBIĆ. Wiemy, że wielu z was obawia się, że wtedy linie obciążą was opłatą manipulacyjną. TO NIE PRAWDA. Podkreślamy, że nie ma żadnych kar finansowych, jeśli nie stawicie się na lot – nawet, jeśli wcześniej zdążyliście się odprawić.
Nie chcesz lecieć i nie chcesz odzyskiwać żadnych pieniędzy? Po prostu nie przychodź na lotnisko – nikt nie pociągnie cię do żadnej odpowiedzialności. Opłata manipulacyjna czy też opłata no show – jak różnie określa się ten punkt w tabelach prowizji przewoźników dotyczy WYŁĄCZNIE SYTUACJI, W KTÓREJ CHCIAŁBYŚ DOSTAĆ ZWROT PIENIĘDZY.
GDZIE SZUKAĆ BIEŻĄCYCH INFORMACJI O ODWOŁANIACH, ZMIANACH I DECYZJACH LINII LOTNICZYCH?
Przede wszystkim, jeśli masz wykupiony lot, linia lotnicza, która wprowadza jakieś zmiany, powinna się z tobą skontaktować bezpośrednio. Zazwyczaj wysyła maila, SMS-a lub powiadomienie w aplikacji. Wiemy jednak, że te wiadomości lubią ginąć i czasem nie docierają do odbiorcy. Dlatego warto regularnie zaglądać do swojej rezerwacji i sprawdzać, czy przypadkiem nic się nie zmieniło.
Oczywiście w razie wątpliwości możecie też kontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem lub z pośrednikiem, u którego kupiliście bilety. Ryanair ma ogólnodostępny i bezpłatny czat oraz płatną infolinię. Wizz Air ma jedynie infolinię, ale na Forum Fly4free.pl znajdziecie sprawdzone sposoby, jak obniżyć koszt połączenia.
Aktualne decyzje linii i możliwości zmian w biletach publikujemy także we wspomnianej już relacji na żywo.
CZY MOGĘ ZREZYGNOWAĆ Z WYJAZDU ZORGANIZOWANEGO?
W teorii tak – pod warunkiem, że wyjazd miał mieć miejsce do kraju, w którym występuje epidemia koronawirusa. Jeśli więc chciałbyś bezpłatnie anulować swoją rezerwację, a co za tym idzie nie stracić żadnych pieniędzy musisz się powołać na art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Brzmi on następująco:
Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.
Na pierwszy rzut oka brzmi dość ogólnikowo, ale na szczęście istnieje doprecyzowanie tych przepisów. Za nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności uznaje się:
… działania wojenne, inne poważne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak terroryzm, znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, takie jak wybuch epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży lub katastrofy naturalne.
Oczywiście może się okazać, że biuro podróży mimo powyższych zapisów prawa, nie będzie chciało zgodzić się na bezpłatną anulację. Tym bardziej, że Krakowska Izba Turystyki już zgłosiła się do premiera w z prośbą o uchylenie lub tymczasowe zawieszenie przepisu, obawiając się o masowe bankructwa biur podróży. Trzeba jednak walczyć o swoje, bo jeśli spełniacie warunki, to zwrot pieniędzy wam się należy.
Na przyszłość warto też pamiętać, że można ubezpieczyć się od rezygnacji z wyjazdu. Jeśli podejmiemy taką decyzję, ubezpieczenie zwróci nam pełny koszt wakacji. Zawsze trzeba jednak dokładnie przeczytać warunki polisy, żeby mieć pewność, że obejmuje także rezygnację z takiego powodu jak koronawirus.
NA JAKIEJ PODSTAWIE PODJĄĆ DECYZJĘ?
Wielu z was pyta nas wprost: „jechać czy nie jechać”, często nawet nie doprecyzowując wybranego kierunku czy terminu. I choć bardzo byśmy chcieli doradzić, to uważamy, że jest to zbyt duża odpowiedzialność. Dlatego każdą decyzję o wyjeździe lub jego odwołaniu musicie podejmować samodzielnie.
Możemy Wam jednak podpowiedzieć, gdzie szukać pomocy i sprawdzonych informacji na temat zagrożonych regionów.
Przede wszystkim zaglądajcie na strony:
- Generalnego Inspektoratu Sanitarnego – https://gis.gov.pl/kategoria/aktualnosci/
- Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
- Ministerstwa Zdrowia (także odpowiedników w kraju, do którego się wybieracie) – https://www.gov.pl/web/koronawirus
- Ministerstwa Spraw Zagranicznych – https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacja-msz-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa oraz https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych (z podziałem na poszczególne kraje)
Większość tych instytucji aktualizuje komunikaty każdego dnia. Obecnie zgodnie z oficjalnym komunikatem nie zalecane są wyjazdy do Chin oraz Korei Południowej, Włoch, Iranu, Francji (departament Oise w Regionie Hauts-de-France, region Ile-de France, departament Górna Sabaudia w regionie Owernia-Rodan-Alpy, departament Morbihan w regionie Bretania), Niemiec (Nadrenia Północna-Westfalia) i Japonii.
Pamiętajcie też, że jeśli zdecydujecie się na wyjazd, powinniście przestrzegać wielu zasad, które mogą was uchronić przed zakażeniem. Do najważniejszych należy regularne i dokładne mycie rąk, a także odkażanie ich płynami czy żelami dezynfekcyjnymi. Najlepiej unikać dużych skupisk ludzkich, nie odwiedzać targowisk, nie jeść nietypowych potraw niepewnego pochodzenia.
Oczywiście należy też traktować poważnie wszystkie grypopodobne objawy. W razie wystąpienia złego samopoczucia trzeba skontaktować się z lokalnymi ośrodkami zdrowia lub specjalną infolinią, którą uruchomiło wiele krajów.
CZY WARTO TERAZ KUPOWAĆ BILETY LOTNICZE?
Najbliższe dni zapewne przyniosą wiele spektakularnych promocji na wyjazdy i bilety lotnicze. Czy warto z nich korzystać? I tak i nie. Jak już wspomnieliśmy, nie możemy za was zdecydować czy, kiedy i dokąd chcecie jechać.
Trzeba jednak zauważyć, że obecnie pojawia się wiele tanich biletów nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W efekcie – jeśli sytuacja za kilka tygodni się uspokoi – będziecie podróżniczymi zwycięzcami całego tego zamieszania. Niestety nikt nie wie, w jakim kierunku rozwinie się sytuacja, kiedy i w którą stronę się zmieni.
A co, jeśli się nie zmieni? Na szczęście podobnie jak w przypadku wyjazdów zorganizowanych możecie ubezpieczyć się od rezygnacji z biletów i dzięki temu odzyskacie pieniądze. Warto też rozważyć dopłacenie do wyższej taryfy w danej linii lotniczej, dzięki czemu w razie potrzeby będziecie mogli modyfikować swoją rezerwację – jej datę czy kierunek.
Koniecznie pamiętajcie też o wybieraniu noclegów z możliwością darmowej anulacji – to także oszczędzi wam stresu i potencjalnych niechcianych kosztów.
My niewątpliwie nadal będziemy publikować oferty i robić to, czym zajmujemy się na co dzień, czego od nas oczekujecie i co do nas po prostu należy. Decyzję pozostawiamy wam. Jednocześnie będziemy na bieżąco informować o zmieniającej się sytuacji w naszej relacji na żywo. Zaglądajcie tam regularnie!