Wizz musi zwrócić części pasażerów pieniądze i zmienić regulamin. Przełomowy wyrok sądu – czy ruszy lawinę?
Pozew przeciw Wizz Airowi wniosła do sądu austriacka Izba Pracy (AK), która jest jedną z największych organizacji konsumenckich w tym kraju. Zwróciła uwagę na szereg klauzul w regulaminie przewozów Wizz Aira, które od 2019 roku były krzywdzące dla austriackich pasażerów korzystających z usług linii. Werdykt OGH, czyli Najwyższego Trybunału Sprawiedliwości w Austrii, jest ostateczny – sąd przyznał rację AK w przypadku 81 z 88 zgłoszonych klauzul, które zostały uznane za nielegalne.
Kreta Wschodnia od 1983 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Ayia Napa od 2669 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Hammamet od 2725 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Wśród nich znalazła się m.in. kwestia opłaty za check-in na lotnisku w wysokości 40 euro, która była niewystarczająco dobrze wyeksponowana w regulaminie i została w efekcie uznana za nielegalną. Dotyczy to też kwestii zwrotów pieniędzy za odwołane loty wyłącznie w formie kredytu przelewanego na konto Wizz bez pisemnej zgody pasażerów. Sąd uznał też, że czas na wykorzystanie środków z konta Wizz, a także voucherów, które linia oferowała pasażerom, wynoszący 12 miesięcy, jest niewystarczający. Podobnie jak praktyka, w myśl której po tym okresie środki do wykorzystania przepadają. Według orzeczenia sądu przewoźnik musi też zmienić sposób przyjmowania reklamacji, także w przypadku biletów kupowanych przez pośredników, gdzie Wizz Air miał utrudniać możliwość otrzymania zwrotu środków w przypadku odwołania lotu.
Wizz Air odniósł się już do wyroku sądu i poinformował, że zawarł w tej sprawie porozumienie z AK. Przewoźnik informuje, że część zmian została już zaimplementowana. Jednocześnie linia zgodziła się zwrócić poszkodowanym pasażerom 40 euro opłaty za check-in na lotnisku. Przewoźnik zdecydował się tez na przedłużenie terminu ważności na wykorzystanie voucherów i środków na koncie Wizz z 12 miesięcy do 5 lat. Jak informuje przewoźnik, wszystkie niewykorzystane środki i vouchery, które „przepadły”, mają być zwrócone na konta pasażerów z Austrii z nowym terminem ważności.
Co ważne, wyrok sądu dotyczy tylko pasażerów Wizz Aira z Austrii. Nie można jednak wykluczyć, że Wizz Air wkrótce zaktualizuje swój regulamin także w innych krajach.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?