więcej okazji z Fly4free.pl

Wizz Air z zarzutami o oszukiwanie klientów w Polsce! Chodzi o „słynne” bilety za 35 zł

Foto: kovalenkau / Shutterstock
Prezes UOKiK postawił linii Wizz Air zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów w Polsce. Chodzi o sytuację z maja ubiegłego roku, gdy przewoźnik udostępnił w swoim systemie rezerwacyjnym bilety na wszystkie trasy z Polski za 35 zł, a następnie… prawie wszystkie anulował.

Chyba największa wpadka Wizz Aira w ubiegłym roku miała miejsce 18 maja, gdy po południu nagle w systemie rezerwacyjnym pojawiły się podejrzanie tanie bilety. Można było kupić w tym czasie bilet na wszystkich trasach z i do Polski za 35 zł w jedną stronę (w taryfie bez wykupionego bagażu i losowym przydziałem miejsca). Przekazywana w internecie informacja o promocji sprawiła, że w ciągu kilkudziesięciu minut pasażerowie wręcz rzucili się na promocyjne bilety – z nieoficjalnych informacji Fly4free.pl wynika, że w tym czasie sprzedano nawet 80 tysięcy biletów.

Niestety, szybko okazało się, że Wizz Air postanowił anulować większość z tych rezerwacji (z wyjątkiem wylotów zaplanowanych na 72 dni od momentu zakupu biletu). Przewoźnik tłumaczył się błędem technicznym w systemie rezerwacyjnym. I jak nietrudno zgadnąć – pasażerowie byli wściekli. Tym bardziej, że tego samego dnia Wizz Air organizował specjalną promocję z okazji swoich 19 urodzin.

Przewoźnik twierdzi jednak, że bilety za 35 zł to błąd i nie jest w żaden sposób połączona z tematem promocji. Inaczej na sprawę patrzy UOKiK, do którego wpłynęły liczne skargi na przewoźnika. W efekcie prezes UOKiK postawił Wizz Airowi zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

„Do UOKiK wpłynęły liczne skargi, w sygnałach czytamy m.in. że „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień by skorzystać z ich promocji”. Rzeczywiście, informacja o zniżkach w ramach promocji urodzinowej była dystrybuowana wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter oraz serwis Instagram. Ponieważ cena biletów w wysokości 35 zł była zbliżona do kwot za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Air w ramach różnych innych promocji (od 39 zł za podróż w obie strony), nic nie wskazywało na to, że nie istnieje możliwość realizacji przelotu lotniczego na tych warunkach” – czytamy w komunikacie prasowym.

– Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Foto: WizzAir

Zarzutów jest więcej

W sprawie Wizz Air toczy się również postępowanie dotyczące uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone. Chodzi o usługę „Elastyczny towarzysz podróży„. Polega ona na  umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Konsumenci w sygnałach kierowanych do UOKiK wskazywali, że przewoźnik nie zwraca za nią opłaty (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostanie przez spółkę odwołany.  W trakcie działań Prezesa UOKiK Wizz Air zastąpił kwestionowany wzorzec umowy nowym, który jednak nadal zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości. Aktualnie spółka dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku.

– Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Witam, dodam kolejne oszustwo - niesłusznie w locie powrotnym z Paryż≥a do Warszawy wizzair naliczył nam po 40 euro od osoby opłaty za brak odprawy online, która była z powodu błędu w systemie niemożliwa. Po złożeniu reklamacji otrzymałam informację, że reklamacja została uznana i że zwrot niesłusznie pobranych kwot zostanie przelany na konto klienta. Nigdy tych pieniędzy na koncie nie zobaczyłam... Oszuści i tyle.
magdad15, 22 stycznia 2024, 17:01 | odpowiedz
Spoko. Mi nie zwrócili kasy za bilet powrotny pomimo że anulowali mi wylot. Oszuści i
Wojtek, 23 stycznia 2024, 21:26 | odpowiedz
Jeżeli klient się pomyli, to traci pieniądze, jeżeli się pomyli Wizz Air, to anuluje połączenia bez rekompensaty i uważa  że wszystko jest OK.  Przywalić im karę 10 % obrotu! 
adamsocha22_wp_pl, 12 lutego 2024, 11:44 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »