Wizz Air wyprzedza LOT! Duża zmiana na liście największych linii latających z Polski
Podział rynku lotniczego w Polsce od kilku lat jest dość stabilny. Na pierwszym miejscu nieodmiennie znajduje się Ryanair, a dwa kolejne stopnie podium zajmują Wizz Air i LOT, od czasu do czasu wymieniając się pozycjami. W 2022 roku drugą największą linią w Polsce był LOT – z oficjalnych danych ULC wynika, że w tym okresie narodowy przewoźnik przewiózł 8,469 mln pasażerów, podczas gdy trzeci Wizz Air – 7,616 mln podróżnych. I choć na oficjalne wyniki za rok ubiegły będziemy musieli jeszcze poczekać, to już teraz wiemy, że przewoźnicy zamienią się miejscami w zestawieniu największych linii latających z Polski.
Alanya od 1910 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Rodos od 2450 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Pafos od 2523 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
W piątek Wizz Air pochwalił się w komunikacie prasowym, że w ubiegłym roku przewiózł na trasach z i do Polski 11,2 mln pasażerów. Jak na ich tle wypada LOT? Narodowy przewoźnik na razie nie podzielił się swoimi wynikami, jednak jest pewne, że nie wyprzedzi Wizz Aira. Według stanu na koniec listopada LOT przewiózł 9,27 mln pasażerów, co oznacza, że wynik narodowej linii będzie oscylował raczej w granicach 10 mln przewiezionych podróżnych.
– Rok 2023 był udany dla naszej działalności w Polsce i jesteśmy dumni z osiągniętych wyników. W tym roku przewieźliśmy rekordową liczbę 11,2 mln pasażerów do i z Polski oraz świętowaliśmy historyczny kamień milowy, jakim jest przewiezienie w sumie 100 mln pasażerów w Polsce od początku naszej działalności w 2004 r. W 2023 r. uruchomiliśmy 23 nowe niskokosztowe połączenia, ogłosiliśmy dodanie 8. samolotu w Gdańsku i 12. na Lotnisku Chopina w Warszawie, rozpoczęliśmy działalność w Radomiu – mówi cytowana w komunikacie prasowym Sasha Vislaus, menadżerka ds. komunikacji korporacyjnej w Wizz Air.
Pewnym liderem w Polsce jest Ryanair – jak pisaliśmy na naszych łamach, w zeszłym roku przewoźnik przewiózł z i do naszego kraju 16,5 mln pasażerów. A w przyszłym roku planuje zwiększyć liczbę podróżnych do 17,5 mln osób.
Niewykluczone przy tym, że na koniec tego roku LOT i Wizz Air ponownie zamienią się miejscami. Z jednej strony LOT planuje w tym roku zwiększyć liczbę pasażerów do grubo powyżej 11 mln podróżnych, Wizz Air zaś ma problemy z silnikami w swoich samolotach, z których dużą część będzie musiał uziemić. W efekcie potencjalne wzrosty „landrynki” w naszym kraju w tym roku będą znacznie niższe, jeśli w ogóle.