Wizz Air szybko rośnie na 2 nowych rynkach. To będą nowe turystyczne hity?
Węgierski przewoźnik otwiera coraz więcej tras do Kosowa i Albanii. Czy doczekamy się wkrótce połączeń do tych krajów z Polski?
W ubiegłym roku Wizz Air zanotował aż 155 proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów na trasach z i do Kosowa. Wciąż nie są to duże liczby, bo w 2018 roku Wizz ledwie przekroczył 100 tys. pasażerów na trasach do i z tego kraju, ale pokazuje, że to bardzo interesujący rynek dla węgierskiej linii.
Wizz Air pojawił się w Kosowie w kwietniu 2017 roku, gdy uruchomił stąd trasy do Budapesztu i Londynu. W zeszłym roku pojawiły się kolejne połączenia – do Memmingen, Bazylei i Dortmundu.
Czy możemy się spodziewać połączeń do Polski? Prezes Wizz Aira Jozsef Varadi nie odpowiada na to pytanie wprost, ale przyznaje, że Kosowo jest bardzo ważnym krajem dla Wizza.
– Na razie jesteśmy tu obecni w ograniczonym zakresie, bo wciąż uczymy się tego, jak działa rynek w Kosowie. Nie wykluczam, że w przyszłości zbazujemy tu samolot, ale w tym momencie nie mamy takich planów – mówi szef Wizz Aira w rozmowie z ExYu Aviation.
Dość stabilnie Wizz Air rozwija się z kolei w Albanii, choć tu także otwiera on nowe połączenia. Kilka dni temu Wizz Air ogłosił, że od 1 września uruchomi trasę z Tirany do niemieckiego Memmingen. To czwarta trasa węgierskiej linii ze stolicy Albanii (na razie Wizz Air lata tu z Budapesztu, Londynu Luton i Dortmundu).
W ciągu półtora roku swojej obecności w Albanii Wizz Air przewiózł 135 tys. pasażerów z i do tego kraju.
Czy wkrótce będzie więcej połączeń do tych krajów? Wszystko na to wskazuje, jednak wiele zależy od kilku czynników. W przypadku Albanii plany Wizz Aira są zależne od otwarcia lotniska dla tanich linii w Kukes, którego inauguracja była już kilka razy przekładana. Czy w końcu coś w tej sprawie drgnęło? Kilkanaście dni temu albańskie Ministerstwo Infrastruktury i Energii przyznało koncesję na zarządzanie lotniskiem holendesko-albańskiemu konsorcjum. Umowa obowiązuje przez 35 lat, a w zamian lotnisko zainwestuje ponad 9,17 mln EUR w jego rozbudowę.
Plany zakładają, że lotnisko zacznie działać jeszcze jesienią 2019 roku, choć znacznie bardziej realnym terminem jest 2020 rok.
A my trzymamy oczywiście kciuki za to, aby Wizz Air lub jakakolwiek inna tania linia uruchomiła wkrótce loty do któregoś z tych dwóch krajów z Polski.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?