Czy Wizz Air mógł anulować „promocyjne” bilety za 35 zł? Eksperci wyjaśniają, co mogą zrobić niedoszli pasażerowie
W czwartek 18 maja tysiące osób skorzystało na „technicznej pomyłce” Wizz Aira i kupiło bilety po śmiesznie niskich cenach. W systemie rezerwacyjnym przewoźnika pojawiło się mnóstwo bardzo atrakcyjnych ofert w cenie 35 zł za podróż w jedną stronę. Nie chodziło tylko o bliskie kierunki – błąd dotyczył także dalekich tras m.in. na Wyspy Kanaryjskie czy do Abu Zabi. Wydawało się, że to piękny prezent – z nieoficjalnych danych wynika, że sprzedanych zostało az 80 tys. biletów po promocyjnych cenach.
Od początku pojawiały się jednak wątpliwości – trudno było uwierzyć w to, że Wizz Air pokusiłby się o aż tak atrakcyjną „promocję urodzinową”. Z góry więc można było zakładać, że to błąd i trzeba było poczekać na reakcję przewoźnika. Ta jednak nie była pozytywna z perspektywy podróżnych. Okazało się, że to nie „promocja”, a błąd techniczny, po czym posiadacze rezerwacji otrzymali maile z informacją o ich anulowaniu.
Przewoźnik poinformował o rozpoczęciu procesu zwrotu środków wydanych na bilety i zobowiązał się do przelania pieniędzy na konta pasażerów w ciągu maksymalnie pięciu dni roboczych. Jeśli spojrzymy na całą tę sytuację z punktu widzenia przepisów, to pojawia się pytanie – czy Wizz Air mógł anulować tak wiele rezerwacji właśnie z tego powodu?

Anulowanie biletów a OWU Wizz Aira
Eksperci z firmy DelayFix, zajmujący się prawami pasażerów postanowili skonfrontować zaistniałą sytuację z ogólnymi warunkami przewozu pasażerów i bagażu Wizz Aira. Zgodnie z treścią obowiązującego od 1 marca 2023 roku OWU, przewoźnik może anulować rezerwację tylko w dwóch przypadkach: w sytuacji braku uiszczenia przez pasażera ceny całkowitej rezerwacji (pkt 4.1.2. OWU) lub sytuacji, gdy istnieje wysokie ryzyko, że płatność dokonywana przez pasażera jest wynikiem oszustwa (pkt 5.7.7 OWU). Nigdzie nie ma więc informacji, że do anulowania może dojść przy okazji „błędu cenowego”.
Do tego warto przedstawić definicję „ceny całkowitej” z OWU przewoźnika. „CENA CAŁKOWITA: cena do zapłaty za wszystkie usługi zapewniane Pasażerowi przez Wizz Air, obejmująca Opłatę za przewóz lotniczy oraz Opłaty za Inne usługi, a także opłaty za wszelkie pozostałe usługi kupione przez Pasażera na Witrynie„.
Co na to eksperci z DelayFix? – Jeśli przy dokonywaniu rezerwacji (jej finalizacji) Przewoźnik podał cenę za dokonanie rezerwacji i pasażer taką cenę zapłacił, to należy uznać, że pasażer uiścił Cenę Całkowitą – wyjaśniają. Dodają też, że zgodnie z art. 661 k.c., oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. W punkcie 1.2.2 OWU „Potwierdzenie rezerwacji” czytamy z kolei, że umowa przewozu zostaje zawarta w momencie zapłaty Ceny całkowitej i wydania przez WizzAir Planu podróży. Skoro więc pasażer uiścił opłatę za bilet, a przewoźnik lotniczy wydał plan podróży (potwierdzenie rezerwacji), to doszło do skutecznego zawarcia umowy przewozu lotniczego.
Jednocześnie ważny jest punkt 5.2. OWU, zgodnie z którym „Wysokość Opłaty za przewóz i Ceny całkowitej jest obliczana zgodnie ze stawkami obowiązującymi w dniu Rezerwacji danego przewozu, wskazanymi na Witrynie lub w Aplikacji„. Eksperci tłumaczą, że „skoro w dniu dokonywania rezerwacji na Witrynie i w Aplikacji WizzAir była wskazana taka stawka, należy przyjąć, że Cena Całkowita została zapłacona„.
Kolejny punkt działający w tej sytuacji na niekorzyść Wizz Aira to 4.1.2. Czytamy w jego treści, że „rezerwacja nie zostanie sfinalizowana bez zapłaty Ceny całkowitej w momencie dokonania Rezerwacji, chyba że w niniejszych Warunkach określono inaczej„.
– Jeżeli pasażerowie otrzymali potwierdzenie Rezerwacji, to należy przyjąć, że Cena Całkowita została zapłacona – dodają eksperci z DelayFix.
Można się ubiegać o odszkodowanie
Pasażerowie, których rezerwacje zostały anulowane, mogą domagać się wypłaty odszkodowania na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Co ważne – sprawa będzie mogła być rozpatrzona tylko w sytuacji, gdy rejs, którego ona dotyczy miał się odbyć w przeciągu 14 dni od momentu otrzymania informacji o anulowaniu biletów. Jeśli planowany lot lub loty miały się odbyć w późniejszych terminach, nie przysługuje im odszkodowanie. Mają jednak prawo do uzyskania zwrotu środków na konto bankowe lub konto w aplikacji Wizz Air, do czego zresztą sam przewoźnik się zobowiązał.