95 lotów tygodniowo z Polski i będzie jeszcze więcej! Lotnisko, które zna każdy Polak, zaczyna wielką rozbudowę
Lotnisko Luton zna chyba każdy latający samolotem podróżny z Polski, bo to jedno z najpopularniejszych lotnisk dla naszych rodaków. Głównie dzięki Ryanairowi i Wizz Airowi, które latają na Luton z aż 9 polskich lotnisk. I robią to z niesamowitą intensywnością – w sezonie letnim obie tanie linie wykonują aż 95 lotów tygodniowo z Polski na lotnisko Luton (byłoby więcej, bo Wizz Air z powodu uziemienia części floty czasowo zawiesił loty z Szyman). Podlondyńskie lotnisko (które jest piątym największym portem w Wielkiej Brytanii) cierpi jednak na problemy z przepustowością – w ubiegłym roku obsłużyło 16,939 mln pasażerów i zwyczajnie zaczyna się zapychać.
Zarzis od 2358 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Alanya od 2210 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Kreta Zachodnia od 2497 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Odpowiedzią na to ma być duża rozbudowa lotniska, którą w czwartek zatwierdziła brytyjska sekretarz transportu Heidi Alexander. Decyzja ta wzbudziła pewne kontrowersje, bo zielone światło dano mimo licznych obaw i protestów okolicznych mieszkańców, obawiających się o nadmierny hałas i emisje szkodliwych substancji.
Plany rozbudowy są imponujące. W jego ramach powstaną nowe drogi kołowania i dodatkowa infrastruktura, rozbudowany zostanie istniejący terminal pasażerski i powstanie nowy. Jednocześnie zdecydowano, że nie powstanie drugi pas startowy – jedyna droga startowa na Luton po rozbudowie lotniska będzie przyjmować o 77 tysięcy operacji lotniczych więcej rocznie – średnio o 211 dziennie.
W sumie do 2043 roku lotnisko ma być w stanie obsługiwać do 32 mln pasażerów rocznie.

– To są bardzo ambitne plany, ale też realistyczne. Całkowita wartość inwestycji to ok. 2,4 mld funtów. Rozbudowa pozwoli nam też na rozszerzenie naszej siatki połączeń o nowe destynacje, m.in. na Bliski Wschód – zapowiada Alberto Martin, prezes spółki zarządzającej lotniskiem Luton.
To nie jedyne plany dotyczące rozbudowy transportu lotniczego w stolicy Wielkiej Brytanii. Obecnie trwają rozmowy na szczeblu rządowym, dotyczące budowy drugiego pasa startowego na lotnisku Londyn-Gatwick, a ministra finansów Rachel Reeves poparła powstanie trzeciego pasa startowego na lotnisku Londyn Heathrow, największym porcie lotniczym w Europie.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?