więcej okazji z Fly4free.pl

W Air France i KLM będzie mniejszy limit bagażu niż w Ryanair! W najtańszej taryfie za podręczny trzeba dopłacić

Foto: Air France/KLM
Od 1 lipca linie Air France i KLM wprowadziły testowo nową taryfę basic, gdzie w cenie biletu nie wniesiemy na pokład walizki kabinowej. Przewoźnicy twierdzą, że dzięki temu będą mogli zaoferować tańsze bilety i dać pasażerom wybór, jednak praktyka pokazuje, że najczęściej taki ruch prowadzi do ukrytych podwyżek cen biletów.
Z tego tekstu dowiesz się:
  • Jak wyglądają szczegóły nowych taryf Air France-KLM i co możemy w ich ramach zabrać ze sobą na pokład?
  • Od kiedy i na jakich trasach obowiązują nowe taryfy?
  • Dlaczego Air France i KLM zdecydowały się wprowadzić nowe taryfy bez dużego bagażu podręcznego?
  • Czy ta decyzja może doprowadzić do obniżek cen biletów?

Decyzja Air France-KLM jest o tyle istotna, że do te pory w Europie takie taryfy były realizowane niemal wyłączenie przez low-costy. Linie tradycyjne z kolei w taryfach podstawowych oferowały najczęściej loty z wliczonym w cenę biletu bagażem podręcznym, czyli walizką kabinową i przedmiotem osobistym, a więc na przykład małym plecakiem. Holenderskie i francuskie linie to pierwsi tradycyjni przewoźnicy w Europie, którzy idą w stronę Ryanaira. Jak wyglądają szczegóły?

Od 1 lipca Air France i KLM pilotażowo nową taryfę „basic”, która nie obejmuje żadnego bagażu. Jak czytamy w „Rzeczpospolitej”, w jej ramach na pokład będziemy mogli zabrać ze sobą tylko przedmioty pierwszej potrzeby, a więc na przykład małą torbę, torbę na laptopa lub mały plecak, które muszą zmieścić się pod siedzeń. Maksymalne wymiary takiego przedmiotu to 40x30x15 centymetrów.
Taryfa basic dotyczy rezerwacji na loty rozpoczynające się od 9 września i w pierwszym etapie obejmuje loty z Amsterdamu i Paryża do Aten, Dublina, Florencji, Helsinek, Monachium, Pragi, Sztokholmu, Turynu i Wiednia.

Foto: PONG HANDSOME / Shutterstock

Skąd ta decyzja?

Rzeczniczka KLM tłumaczy w rozmowie z „Rz”, że przewoźnik chce sprawdzić w ten sposób czy zabieranie mniejszej ilości bagażu pozytywnie wpłynie na komfort podróży.

– Obecnie pasażerowie mają tendencję do zabierania na pokład większej ilości bagażu, co powoduje, że personel ma problem, bo brakuje miejsca w schowkach nad głowami. Bagaż musi być przenoszony do luku bagażowego w ostatniej chwili, co czasami powoduje opóźnienia – tłumaczy rzeczniczka.

Jednocześnie przewoźnik informuje, że podróżni, którzy będą chcieli polecieć z bagażem podręcznym, mogą skorzystać z taryfy light lub dokupić walizkę kabinową za dodatkową opłatą która zaczyna się od 15 euro za odcinek lotu.

Foto: Shutterstock

Linie chwalą się, że zaoferują tańsze bilety, ale… może być odwrotnie

Jednocześnie obaj przewoźnicy twierdzą, że nowe taryfy pozwolą im lepiej konkurować cenowo z tanimi liniami i zaoferować bardziej atrakcyjne ceny lotów na krótkich trasach. Jednak praktyka z USA i innych miejsc, gdzie pojawiała się taryfa basic, pokazuje niestety coś zupełnie innego. Taki „downsizing”, czyli danie podróżnym możliwości wyboru i rozłożenie ceny biletu na czynniki pierwsze to najczęściej sposób na ukryte podniesienie cen w wyższych taryfach. Czy tak będzie tym razem? Zobaczymy. Na razie przeciw decyzji przewoźników protestują organizacje konsumenckie, według których nowe zasady są mylące dla pasażerów i są sposobem na wyciąganie dodatkowych pieniędzy od podróżnych.

***

Co ciekawe, wprowadzone zmiany oznaczają, że w najtańszych taryfach Air France i KLM będą miały mniejszy wymiar darmowego bagażu podręcznego niż Ryanair i Wizz Air, gdzie bez dopłat możemy zabrać na pokład plecak o wymiarach 40x30x20 cm.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Przecież SAS ma już taką taryfę i w dodatku to też Fying Blue
adamowe_interia_pl, 16 lipca 2025, 11:33 | odpowiedz
Finnair ma takie same limity w taryfie Superlight, oferowanej od dwóch lat.
automatae, 16 lipca 2025, 13:55 | odpowiedz
Oferowanie tańszych biletów w praktyce wygląda tak, że za bilety będziecie płacić tyle samo, co wcześniej, ale w zamian będziecie jeszcze dopłacać do bagażu. 
dejw, 16 lipca 2025, 13:56 | odpowiedz
Dokładnie. Ale i tak na f4f kwik, jak ktokolwiek próbuje na liniach wymusić kabinówkę jako minimum - bo będzie drożej... 
dejw Oferowanie tańszych biletów w praktyce wygląda tak, że za bilety będziecie płacić tyle samo, co wcześniej, ale w zamian będziecie jeszcze dopłacać do bagażu. 
xionc, 16 lipca 2025, 18:00 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »