więcej okazji z Fly4free.pl

UOKiK: 12 praw pasażera, które powinniście znać

UOKiK przed zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej zbadał regulaminy przewozu linii lotniczych oferujących loty krajowe w Polsce. Skontrolowano: Polskie Linie Lotnicze LOT, Eurolot, OLT Express, SprintAir. Zakwestionowano 21 klauzul u wszystkich skontrolowanych.Pobierz pełen tekst raportu (.pdf) >>Jednocześnie UOKiK przygotował katalog 12 praw pasażera, których każdy nasz czytelnik powinien być świadom, gdy decyduje się na zakup biletu lotniczego. Katalog prezentujemy poniżej.

1. Prawo do pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji

Zapoznaj się z ogólnymi warunkami przewozu (OWP).

• Konsument ma prawo do otrzymania przed zawarciem umowy przewozu lotniczego ogólnych warunków przewozu oraz wszystkich innych regulacji dotyczących tej umowy;

• W razie jakichkolwiek wątpliwości, które pojawią się podczas lektury ogólnych warunków przewozu oraz załączników, należy zwrócić się do przewoźnika o ich wyjaśnienie.

2. Prawo do wyciągu z najważniejszych przepisów

Zapoznaj się z wyciągiem z przepisów.

• Przewoźnik ma obowiązek zapewnić, aby wyciąg z najważniejszych przepisów regulujących odpowiedzialność z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu, w tym:
– określenie czasu przewidzianego na wypłacenie odszkodowania,
– informacja o możliwości dokonania ubezpieczenia bagażu,
zostały udostępnione pasażerom we wszystkich punktach sprzedaży biletów, łącznie ze sprzedażą za pośrednictwem telefonu lub internetu.

• Wszystkie informacje, kierowane do pasażerów w zakresie przewozów krajowych muszą być podawane przez przewoźnika w języku polskim.

3. Prawo do informacji o cenie całkowitej

Zapoznaj się z taryfami i opłatami

• Przewoźnik ma obowiązek wskazania konsumentowi ceny ostatecznej, tj. ceny zawierającej wszystkie wymagane składniki – obowiązujące taryfy lotnicze i stawki lotnicze, a także wszystkie należne podatki, dopłaty, opłaty dodatkowe;

• Ogłoszone przez przewoźnika taryfy muszą obejmować wszystkie należne podatki, opłaty obowiązkowe (np. lotniskowe, paliwowe), dopłaty i opłaty dodatkowe;

• Informacje o opcjonalnych dopłatach do ceny muszą być przekazywane w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny na początku procesu rezerwacji; wyrażenie na nie zgody przez pasażera musi być dobrowolne – przez zaznaczenie wybranej opcji (opt-in);

• UWAGA: Ceny usług wskazywane przez przewoźników mogą być podawane w walutach obcych. Jeśli zajdzie potrzeba przeliczania kursów walut przy danej transakcji, zasady przeliczania tych kursów muszą być przez przewoźnika jasno określone.

4. Prawo do odstąpienia od umowy w przypadku podwyższenia ceny

W przypadku podwyższenia ceny za przewóz przez przewoźnika po zawarciu umowy, masz prawo do odstąpienia od niej.

5. Prawa w przypadku zakupu biletu przez internet

Kupując bilet przez internet nie możesz odstąpić od umowy.

• Momentem zawarcia umowy przez internet (czyli w trybie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną) jest moment wystawienia przez przewoźnika biletu lotniczego; samo potwierdzenie rezerwacji nie jest biletem i nie powoduje zawarcia umowy;

• Przed dokonaniem zakupu biletu przez internet warto zapoznać się z regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną, który ma obowiązek sporządzić i udostępnić przewoźnik;

• UWAGA: w przypadku umów o przewóz lotniczy konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy (chyba że ma miejsce sytuacja opisana w pkt 4). Dlatego zakup taki należy dobrze przemyśleć, gdyż w przypadku rezygnacji z zakupu przewoźnik może zażądać zapłaty odstępnego (np. w formie opłaty za zwrot biletu
lub za zmianę terminu lotu);

• Warto zapoznać się z ogólnymi warunkami przewozu i taryfami przewoźnika pod kątem możliwości zwrotu biletu w danej taryfie lub możliwości przesunięcia terminu lotu, czy też możliwości zmiany imienia i nazwiska, gdy inna osoba zdecyduje się na przelot.

6. Prawo do opieki

Jeżeli Twój lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono wpuszczenia Cię na pokład, masz prawo do opieki.

W skład opieki wchodzić może:
– wyżywienie i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania np. bony na obiad w restauracji na lotnisku,
– dwie rozmowy telefoniczne, dalekopisy lub e-maile,
– zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania;

• UWAGA: Pomoc uzależniona jest od czasu oczekiwania na lot opóźniony lub zastępczy, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje pasażerowi tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy. Prawo do pomocy nie przysługuje w przypadku, kiedy opóźnienie wynosi
mniej niż 2 godziny przy długości lotu poniżej 1 500 kilometrów.

7. Prawo do odszkodowania

Jeżeli Twój lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono wpuszczenia Cię na pokład, masz prawo do odszkodowania.

• W przypadku odwołania lotu albo odmowy wpuszczenia na pokład wbrew woli pasażera lub opóźnienia lotu o dwie lub więcej godzin, przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w zależności od długości lotu;

• Przewoźnik pomniejszy odszkodowanie, jeśli zaoferował pasażerom zmianę planu podróży do miejsca docelowego a czas przylotu nie przekracza czasu podróży pierwotnie zarezerwowanego lotu;

• UWAGA: Odszkodowanie nie przysługuje, w przypadku, gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu:
– co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu, lub
– w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
– w krótszym niż siedem dni terminie przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca
docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

• Trzeba pamiętać, że przewoźnik nie będzie musiał wypłacić pasażerom odszkodowania, jeśli odwoła lot np. z powodu śnieżycy, mgły, chmury pyłu wulkanicznego, które uniemożliwiają bezpieczny lot.

8. Prawo do zwrotu kosztu biletu wraz z ewentualnym bezpłatnym powrotem

Jeżeli Twój lot jest odwołany, opóźniony lub odmówiono wpuszczenia Cię na pokład, masz prawo do zwrotu kosztu biletu po cenie za jaką został zakupiony ewentualnie razem z bezpłatnym powrotem.

• Jeśli Twój lot został odwołany, opóźnienie lotu wynosi co najmniej 5 godzin albo nie wpuszczono Cię na pokład samolotu możesz żądać:
– zwrotu w terminie siedmiu dni kosztu biletu, oraz jeśli jest to uzasadnione
– zapewnienia lotu powrotnego do miejsca, z którego rozpocząłeś podróż;
• UWAGA: W przypadku skorzystania z lotu alternatywnego nie można ubiegać się o zwrot kosztu biletu.

9. Prawo do zmiany planu podróży

Jeżeli Twój lot jest odwołany lub odmówiono wpuszczenia Cię na pokład, masz prawo do zmiany planu podróży.

• Możesz żądać lotu w najwcześniejszym terminie na warunkach podobnych na jaki miałeś wykupiony bilet,

albo

• W późniejszym terminie dogodnym dla Ciebie, w zależności od wolnych miejsc w samolocie;
• Pamiętaj, to Ty decydujesz, którą z opcji wybrać oraz, że możesz lecieć samolotem innego przewoźnika;
• UWAGA: Prawo to nie przysługuje, jeśli pasażer skorzystał z prawa do zwrotu kosztu biletu.

10. Prawa osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się

• Przewoźnik lotniczy nie może odmówić przyjęcia rezerwacji na lot i zabrania na pokład z powodu niepełnosprawności lub ograniczonej zdolności ruchowej pasażera;

• Jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład, odwoła lot albo lot będzie opóźniony, bez względu na jego długość, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się przysługują bezpłatnie:
a) posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
b) zakwaterowanie w hotelu w przypadku:
– gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
– gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
c) transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).
Ponadto, wskazanym pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe. Powyższe prawo do opieki realizowane jest tak szybko, jak jest to możliwe.

11. Prawo do odszkodowania i zaliczki za szkody na osobie

W przypadku szkody na osobie masz prawo do odszkodowania.

Szkoda na osobie powstaje w przypadku śmierci, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pasażera.

Roszczenia do 100 000 SDR (międzynarodowa jednostka rozrachunkowa ok 5,26 zł)

• przy żądaniu odszkodowania do wysokości 100 000 SDR przewoźnik nie może kwestionować swojej odpowiedzialności za szkody na osobie;

Roszczenia powyżej 100 000 SDR

• w przypadku roszczeń pasażerów powyżej 100 000 SDR przewoźnik odpowiada, chyba że udowodni brak zaniedbania lub winy ze strony swojej albo osób za niego działających.

• UWAGA: zarówno w przypadku roszczeń do 100 000 SDR, jak i powyżej 100 000 SDR przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności w takim zakresie, w jakim udowodni, że do powstania szkody przyczynił się pasażer.

W przypadku szkody na osobie masz prawo do zaliczki.

System wypłat zaliczkowych

• wprowadzony w celu zaspokojenia aktualnych potrzeb powstających natychmiast po wypadku lotniczym;

• zaliczka nie może być niższa, niż równowartość 16 000 SDR wyrażona w euro, na jednego pasażera w przypadku śmierci;

• przewoźnik lotniczy wypłaca zaliczkę niezwłocznie, nie później, niż w ciągu piętnastu dni po ustaleniu osoby uprawnionej do odszkodowania, w wysokości proporcjonalnej do doznanych trudności;

• wypłata zaliczki nie stanowi uznania odpowiedzialności i może stanowić rekompensatę późniejszych sum wypłaconych na podstawie odpowiedzialności ponoszonej przez przewoźnika lotniczego;

• nie jest ona zwrotna, z wyjątkiem przypadku, gdy przewoźnik udowodni przyczynienie się pasażera do powstania szkody lub okaże się, osoba, która otrzymała tę zaliczkę, jest osobą nieuprawnioną do odszkodowania.

12. Prawo do odszkodowania za szkody na bagażu

Za szkody na bagażu (zagubienie, zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie) masz prawo do odszkodowania

Roszczenia do 1 000 SDR

• W przypadku szkody wynikającej z opóźnienia, zagubienia, zniszczenia lub uszkodzenia bagażu pasażer może żądać od przewoźnika odszkodowania w wysokości do 1 000 SDR na każdego pasażera bez względu na wartość bagażu, winę czy brak winy przewoźnika;

• UWAGA: odpowiedzialność przewoźnika jest wyłączona, jeśli szkoda na bagażu wyniknęła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu;

• W przypadku bagażu niezarejestrowanego, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeśli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.

Roszczenia wyższe

• Jeśli pasażer zadeklaruje wyższą wartość bagażu i złoży specjalną deklarację interesu (czyli ubezpieczy swój bagaż), to przewoźnik odpowiada do wysokości zadeklarowanej przez pasażera;

• UWAGA: przewoźnik może zmniejszyć wysokość odszkodowania, jeśli udowodni, że wartość bagażu jest niższa, niż zadeklarowana;

• Jeśli szkoda na bagażu wynikła z winy umyślnej przewoźnika lub osób za niego działających, pasażer ma prawo do pełnego odszkodowania;

• Przewoźnik odpowiada za bagaż zarejestrowany od momentu oddania go przewoźnikowi do momentu odebrania przez osobę uprawnioną;

• Zagubienie bagażu przyjmuje się, jeśli bagaż nie przybył z upływem 21 dni od dnia, w którym powinien przybyć lub po przyznaniu tego faktu przez przewoźnika; po tym czasie pasażer może dochodzić odszkodowania;

• W przypadku opóźnienia w przewozie bagażu odszkodowanie przysługuje nie z samego faktu opóźnienia, lecz tylko w sytuacji powstania szkody;

• UWAGA: w przypadku szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie bagażu przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności, jeśli udowodni, że on sam i osoby za niego działające podjęły wszelkie środki, jakich można było oczekiwać w celu uniknięcia szkody, albo że podjęcie tych środków było niemożliwe.

Pamiętaj o terminach na złożenie reklamacji

Terminy na zgłoszenie szkody (reklamacji) przewoźnikowi

• w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu – należy zgłosić reklamację natychmiast po jego wykryciu nie później, niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru bagażu zarejestrowanego;

• w razie opóźnienia reklamację należy złożyć nie później, niż w ciągu 21 dni od dnia w którym bagaż został oddany osobie uprawnionej;

• reklamacje powinny być zgłoszone na piśmie;

• UWAGA: przekroczenie wyżej wskazanych terminów uniemożliwia dochodzenie odszkodowania;

• wypełnij na lotnisku tzw. PIR (formularz nieprawidłowości bagażowej) zaraz po odbytym locie w przypadku stwierdzenia zagubienia lub zniszczenia bagażu; pozwoli to na wyeliminowanie wątpliwości, czy szkoda na bagażu powstała poza okresem sprawowania opieki przewoźnika nad bagażem.

Kto udziela pomocy prawnej konsumentom?

Komisja Ochrony Praw Pasażerów działająca przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa, tel.: 22 520 74 84, fax.: 22 520 73 47, email: kopp@ulc.gov.pl.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi na odmowę wpuszczenia pasażera na pokład samolotu, opóźnienie oraz na odwołanie lotu. Pamiętać należy, że Prezes ULC nie rozpatruje skarg związanych z uszkodzeniem bagażu. Skargę wnosi się po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego u przewoźnika lotniczego, tzn. nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia złożenia reklamacji u przewoźnika (nawet w przypadku braku odpowiedzi na reklamację), chyba że umowa
albo regulamin przewozu określa termin krótszy. Pasażer na złożenie skargi ma 2 lata. Skarga powinna być wniesiona na piśmie oraz własnoręcznie podpisana przez wszystkich wnoszących, albo ich pełnomocnika. Skarga wniesiona drogą elektroniczną powinna być podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Do skargi pasażer powinien załączyć następujące dokumenty:

• kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika;
• kopię odpowiedzi przewoźnika na reklamację, albo oświadczenie, że nie została ona udzielona w terminie określonym w umowie, przewozu lub regulaminie przewozu;
• kopię potwierdzonej rezerwacji na dany lot;
• oświadczenie składającego skargę o zgodności kopii przedłożonych dokumentów z oryginałami.

Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów właściwy ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta, do zadań którego należy w szczególności zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej z zakresu ochrony indywidualnych interesów konsumentów oraz występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Dane teleadresowe znajdują się stronie www.uokik.gov.pl.

– Organizacje konsumenckie świadczące konsumentom bezpłatne poradnictwo prawne:

• Federacja Konsumentów, posiadająca oddziały w 27 miastach, szczegóły i adresy mailowe – pod którymi prowadzone jest poradnictwo prawne – na stronie internetowej www.federacja-konsumentow.org.pl w zakładce Kontakt; bezpłatna infolinia konsumencka: 800 007 707 czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 09:00 do 17:00 – bezpłatnej pomocy prawnej udzielają prawnicy Federacji.

• Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, ul. Marcina Kasprzaka 49, 01-234 Warszawa, tel.:22 634 06 68, fax.: 22 634 06 68, e-mail: sekretariat@skp.pl, szczegóły na stronie internetowej www.konsumenci.org.

Europejskie Centrum Konsumenckie, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa,
tel.: 22 55 60 118, e-mail: info@konsument.gov.pl, szczegóły na stronie internetowej www.konsument.gov.pl; organizacja ta rozpatruje skargi o charakterze transgranicznym – polski konsument nie może zatem poskarżyć się do ECK na przewoźnika krajowego.

Tekst opracowania pochodzi ze strony uokuk.gov.pl, całość jest do pobrania ze strony: http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11803

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Tak się zastanawiam, czy jeśli OLT przesunął mi krajówkę o 1,5 godziny wprzód, to czy przysługuje mi jakakolwiek zmiana (przy założeniu, że tego samego dnia nie ma już innych rejsów) ?
ziberro, 28 maja 2012, 11:43 | odpowiedz
od dluzszego czasu zastanawiam sie czym jest dalekopis, wie ktos moze?
goniek, 28 maja 2012, 12:05 | odpowiedz
Jak można dowiedziec się, jaka jest długość lotu? Nie każdy przewoźnik podaje to przy rezerwacji... a od tego uzależnione jest potem dociekanie swoich praw w razie spóźnienia.
celestial, 28 maja 2012, 12:19 | odpowiedz
Kilka tygodni temu moj lot RyanAir'em byl opozniony o 5 godzin. Dostalem voucher 5 euro na jedzenie. Pytanie natomiast: Czy przysluguje mi odszkodowanie? "Jeżeli Twój lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono wpuszczenia Cię na pokład, masz prawo do odszkodowania. • W przypadku odwołania lotu albo odmowy wpuszczenia na pokład wbrew woli pasażera lub opóźnienia lotu o dwie lub więcej godzin, przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w zależności od długości lotu"
Michal, 28 maja 2012, 12:39 | odpowiedz
@celestial: To możesz sprawdzić odległość między lotniskami: http://gc.kls2.com/ @Michal: Przysługuje Ci odszkodowanie, chyba że opóźnienie było związane z wystąpieniem siły wyższej (np. warunki atmosferyczne) i nie można było mu zapobiec. Usterka techniczna nie jest okolicznością nadzwyczajną i nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności.
adamuto, 28 maja 2012, 12:52 | odpowiedz
@adamuto: dzieki. wiesz moze jaka jest najlepsza droga do otrzymania odszkodowania? bijemy prosto do RyanAir czy moze lepiej przez jakiegos posrednika? (zakladajac ze RyanAir bedzie raczej oporny w tej kwestii)
Michal, 28 maja 2012, 13:13 | odpowiedz
A ja mam pytanie. Co jak Lufthansa zamieniła mi lot bezpośredni do Mediolanu powiedzmy z godziny 19:00 na 17:00, na dodatek z przesiadką w efekcie jestem Na miejscu około 2 godz później niż byłbym gdybym leciał bezpośrednio. Wylot o 17:00 powoduje też to, że muszę wziąć wolne w ten dzień, a gdybym leciał o 19:00 nie musiałbym. Czy mogę żądać zwrotu pieniędzy albo innego terminu lotu?
anibas, 28 maja 2012, 13:20 | odpowiedz
Historia z LOT: 2 tygodnie temu wracałem z Nowego Jorku i nie zostałem wpuszczony na pokład z "braku miejsca". Dostałem propozycję lotu na drugi dzień, ale z EWR zamiast JFK, ostatecznie dostałem bilet na Lufthanse oraz $330 zwrotu (80% ceny biletu), hotel, wyżywienie. Teraz się zastanawiam czy mogłem żądać więcej. Skoro jest 250-600EUR w zależności od długości lotu to dostałem minimum, a lot był na trasie JFK-WAW więc raczej najkrótszy nie był. Kolejna sprawa to jak rozumiem, mogłem wtedy nie podejmować decyzji a o zwrot pieniędzy ubiegać się na spokojnie kilka dni później po konsultacjach itd.
bartek, 28 maja 2012, 13:37 | odpowiedz
@adamuto - dzieki! :)
celestial, 28 maja 2012, 14:27 | odpowiedz
Słyszałem, że na lotnisku w Rydze każą dopłacać 6EUR jeśli leci się RyanAirem, jak więc odnosi się to do "3. Prawo do informacji o cenie całkowitej"? Czy jest taka informacja podawana wcześniej czy klient dowiaduje się dopiero na lotnisku?
miki, 28 maja 2012, 14:31 | odpowiedz
Prawa w przypadku zakupu biletu przez internet: Kupując bilet przez internet nie możesz odstąpić od umowy. Tzn. jakie dodatkowe prawa posiadam kupując bilet w biurze LOTu zamiast na stronie www?
Tomek, 28 maja 2012, 15:21 | odpowiedz
@Michal Najpierw musisz napisać do przewoźnika (złożyć reklamację), a następnie (jeśli odpowiedź będzie odmowna lub nie otrzymasz odpowiedzi) po miesiącu napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (wzór wniosku na stronie).
adamuto, 28 maja 2012, 15:40 | odpowiedz
W jakim czasie po zdarzeniu można ubiegać się o odszkodowanie? Czy można gdzieś sprawdzić o której dokładnie odleciał jakiś samolot w przeszłości?
sytchi, 28 maja 2012, 16:19 | odpowiedz
Tomek: Nie posiadasz żadnych dodatkowych praw. Chodzi o to że co do zasady kupując towar/usługą na odległosć (tj. przez telefon, internet itd) albo poza lokalem przedsiębiorstwa (np. gdy łapie Cie akwizytor w kawiarni i coś Ci oferuje) masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Reguła ta nie obowiązuje w przypadku zakupu biletów lotniczych (chyba że warunki umowy / taryfy stanowią inaczej) stąd taka informacja w poradniku. W praktyce niektóre linie pozwalają na zwrot biletu zakupionego przez internet w ciągu pierwszej dob od jego wystawienia. Ale to jest ich dobra wola a nie wymóg wynikający z obowiązujących przepisów.
marek2011, 28 maja 2012, 16:30 | odpowiedz
Tak, że rozumiem jak mam bilet np za 10 euro, a samolot sie spóźni o wiecej niż 2 godziny to mogę zarzadać odszkodowania min 250 euro, tak, że prosiłbym o liste jakie samoloty i gdzie się najbardziej spoźniaja bo moznaby na tym zarobić, przebitka 25-50 razy! Plus zwrot biletu jeszcze. Z Ryanairem na kilkaset lotów zdarzało sie, wiele razy ze sie spóźnił przy odlocie do 30 minut ale na lotnisko docelowe potrafił przyleciec prawie o czasie. Tak, że Ryanair jest raczej punktualny. Jak był pył wólkaniczny to odwołali loty, przysłali informacje i kase szybko zwrocili na konto. Nie wiem czy te przepisy nie sa zbyt rygorystyczne dla tzw tanich przewoźników, no bo jak bilet za 5 funtów to coż żadać odszkodowań na kilkaset funtów za spóźnienie?! W konsekwencji tzw tani przewoźnicy musza podnieś ceny żeby zarobić na odskodowania jeszcze. Powinno być że klient rezygnuje z prawa do odszkodowań za spóźnienie za co ma dużo tańszy bilet. Podobnie jak jest z ubezpieczeniem rezygnuje i mam tańszy bilet. A ubezpieczyć sie mogę gdzie indziej na cały rok i przez 24 godzin.
hol2, 28 maja 2012, 21:53 | odpowiedz
A czy w przypadku uszkodzenia ciała (dokładniej skręcenia kolana, uszkodzenia łękotki i więzadeł) podczas awaryjnego lądowania (zjeżdżania po trapach)należy się jakieś odszkodowanie?
Moonia, 29 maja 2012, 11:09 | odpowiedz
Dobrze wiedzieć. W zeszłym roku w eindhoven musiałem czekać 12 godzin na samolot, bo popsuł się we Wrocławiu. Dostaliśmy vouchery na 4 euro (najtańsza kanapka była za 5 -_-). Drukuję to i wożę ze sobą w walizce od dzisiaj.
jezior, 29 maja 2012, 14:20 | odpowiedz
"(...) tak, że prosiłbym o liste jakie samoloty i gdzie się najbardziej spoźniaja bo moznaby na tym zarobić, przebitka 25-50 razy! Plus zwrot biletu jeszcze." Może jeszcze zwolnij się z pracy i zacznij się utrzymywać z wyłudzania odszkodowań... ręce opadają...
Marek, 29 maja 2012, 21:44 | odpowiedz
mam pytanie. Czy ktoś z was kupując bilety w ukraińskich liniach Aerosvit miał przesunięty lot o dobę?. jeśli tak to proszę o informację co z tym fantem zrobić. Moja sprawa dotyczy lotu do Azji. Piotr
piotrzik, 19 września 2012, 20:23 | odpowiedz
A czy ktoś wie, jak dochodzić odszkodowania za zagubiony bagaż przez Saudi Arabia Airlines? Od miesiąca nie odzywają się do mnie, wysłałem wszystkie wymagana dokumenty, mam PIR i cisza. Bagaż zaginął 11 kwietnia 2013. Wyżej wymienione organizacje konsumenckie nie mogą pomóc.
barteck, 29 maja 2013, 12:47 | odpowiedz
Ostatnio miałam bardzo ciekawą przygodę na lotnisku w Katowicach. Leciałam pierwszy raz i nie nadałam bagażu. Przepuszczono mnie z nim przez dwie bramki, nawet mi go prześwietlono wspomniałam dwukrotnie ,że lecę pierwszy raz a mimo to posłano mnie dalej. Wiem ,że to może dziwnie brzmieć jak ktoś mógł nie wiedzieć że trzeba nadać bagaż ,owszem wiedziałam o tym, ale nie miałam zielonego pojęcia gdzie trzeba tego dokonać.Stąd mój wielki błąd poczym dopiero przy trzeciej bramce końcowej zorientowano się ,że taka oto Pani (hmm Ja) ma przy sobie 15kg bagaż za który oczywiście zapłaciłam przy kupnie biletu. De facto kazano zapłacić mi za niego drugi raz trzy krotną cenę. A jak opowiedziałam o całej sytuacji Pani od odprawy wyśmiała mnie i powiedziała ,że to po prostu nie możliwe jak nikt mógł mi nie powiedzieć bądź nie wrócić mnie z bagażem. Czy ktoś wie, może czy mogę ubiegać sie o odszkodowanie bądź zwrot pieniędzy?? i jaki czas na to mam?
Sara, 5 lipca 2013, 23:24 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »