Fly4free.pl

Ukryte funkcje samolotu, o których pewnie nie mieliście pojęcia. Czarny trójkąt, dziury w oknach i co tak naprawdę wdychamy przez maski tlenowe?

okno w samolocie, zachód słońca w samolocie
Foto: sippakorn / Shutterstock.com

Wielu z Was dobrze zna samoloty oraz związane z nimi procedury. Moglibyście na pamięć recytować instrukcje bezpieczeństwa cytowane przez personel pokładowy przed startem, znane jest Wam zjawisko turbulencji, a nawet jako tako ogarniacie skomplikowany cennik Ryanaira. Jednak przedstawione przez nas ukryte funkcje samolotów powinny zaskoczyć nawet najczęściej podróżujących…

Przedstawiamy Wam ukryte atrybuty w samolotach pasażerskich, które mogły Was zastanawiać albo o których nie mieliście pojęcia. Mała dziurka w szybie, specjalnie oznaczony fotel z najlepszym widokiem z okna czy ukryta poręcz dla personelu to tylko niektóre z nich!

Czarny trójkąt

Okna w samolocie są nie tylko po to, żeby zapewnić pasażerom dobry widok – to także względy bezpieczeństwa. Jeżeli załoga miałaby podejrzenia, że w trakcie lotu wystąpił problem z jednym ze skrzydeł tj. z klapami, skrzelami (slotami) lub nawet silnikami, to wyjrzenie przez okno może być bardzo pomocne.

W tym celu piloci mogą udać się do miejsca w kabinie pasażerskiej z najlepszym widokiem na skrzydła, które jest przeważnie oznaczone małym, czarnym trójkątem na ścianie.

– Czarnym trójkątem oznaczono miejsce nazwane „fotelem Williama Shatnera” – wyjaśnia emerytowany inżynier lotniczy Lee Ballentine.

Motyw Shatnera jest odniesieniem do amerykańskiego serialu „Strefa Mroku”, gdzie w 123. odcinku  pod tytułem „Koszmar na 20 tys. stóp” – postać grana przez aktora widzi siedzącego na skrzydle gremlina.

Sypialnia dla załogi

Jeżeli myślisz, że personel pokładowy na lotach długodystansowych jest cały czas na nogach, to jesteś w błędzie. Większość samolotów zaprojektowana do obsługi lotów na dalekich dystansach posiada z przodu, z tyłu lub jednocześnie w obu częściach maszyny – ukryte sypialnie. Piloci oraz stewardesy  podczas kilku lub kilkunastogodzinnych lotów pełnią naprzemienne dyżury, co pozwala części załogi na sen lub po prostu na odpoczynek.

Sypialnia dla załogi, crew rest
Foto: Jordan Tan / Shutterstock.com

Ukryty zatrzask do łazienki

W kabinie pasażerskiej na drzwiach toalety znajduje się schowany pod napisem „zakaz palenia” bądź „toaleta” ukryty suwak, który w razie sytuacji awaryjnej pomoże personelowi pokładowemu na dostęp do zamkniętej od środka toalety. Z tej samej funkcji korzysta załoga podczas blokowania drzwi przed lądowaniem i startem. Ta ciekawostka powinna być przestrogą dla palących bądź szukających innych podniebnych wrażeń.

Foto: yasin fedakar / Shutterstock.com

Małe otwory w oknach

Jeżeli kiedykolwiek leciałeś samolotem mając miejsce przy oknie, na pewno zauważyłeś małą dziurkę w dolnej części szyby. Spokojnie, to żadna awaria czy wada.

Ciśnienie powietrza spada wraz ze wzrostem wysokości, ale samoloty są zaprojektowane tak, aby utrzymywać ciśnienie w kabinie na bezpiecznym poziomie. Dzięki malutkiemu otworowi w środkowej części okna, ciśnienie panujące w kabinie jest zróżnicowane i nie zagraża pasażerom.

Pomiędzy środkową, a zewnętrzną szybą występuje mała luka, natomiast otwór upustowy pomiędzy wewnętrzną, środkową a zewnętrzną szybą umożliwia wyrównanie ciśnienia między kabiną pasażerską, a szczeliną powietrza. Dzięki tej funkcji, z szyb odprowadzana jest także wilgoć – co zapobiega zamarzaniu bądź zaparowaniu okien.

Otwór upustowy w oknie, okno w samolocie, regulacja ciśnienia
Foto: JakubD / Shutterstock.com

Magiczny guzik w podłokietniku

Podłokietnik w rzędzie przy przejściu wydaje się być nieruchomy. Jednak jeśli potrzebujesz więcej miejsca na biodra, czy wysunięcie nóg… możesz go podnieść – wystarczy odszukać mały przycisk znajdujący się pod nim – w jego dolnej części.

Przycisk jest szczególnie przydatny przy pomocy dla pasażerów niepełnosprawnych, ale może także zwiększyć naszą wygodę podczas długiego lotu.

Jak się nie wywrócić...

Jedną z najbardziej irytujących sytuacji w samolocie, są obijający się o nasze zagłówki inni pasażerowie, którzy nie mogą złapać równowagi.

A czy zauważyliście, że takiego problemu nie ma jednak personel pokładowy? Otóż przy dolnej części luków bagażowych, znajdujących się nad naszymi głowami – znajduje się malutkie wydrążenie biegnące po całej długości samolotu – co pozwala nam bezpiecznie prowadzić w nim rękę,  niczym po poręczy.

schowki na bagaż, schowki w samolocie
Foto: Nomad_Soul / Shutterstock.com

Żółte haczyki na skrzydłach

Na przykładzie samolotów Airbusa (np. flota Wizz Air), na skrzydłach można zaobserwować żółte haczyki. Te małe niepozorne elementy, w razie awaryjnego lądowania na wodzie mogą uratować Wam życie.

Jeśli nastąpi lądowanie w zbiorniku wodnym, skrzydła samolotu będą bardzo śliskie dla pasażerów próbujących opuścić maszynę po skrzydłach. W tej sytuacji przedostanie się do trapów awaryjnych (dmuchanych zjeżdżalni) mogłoby być więc wyjątkowo trudne. Aby ułatwić dojście do nich, z pomocą służą właśnie małe żółte haczyki na skrzydłach, które pozwalają załodze wsunąć linę przez jeden hak i zamocować ją do następnego, tworząc linową poręcz.

Wykorzystanie tego elementu w samolocie, mogliśmy zaobserwować przy okazji słynnego lądowania na rzecze Hudson, kiedy pasażerowie właśnie po skrzydłach opuszczali tonącą maszynę.

Foto: Nataliya Pylayeva / Shutterstock.com

Koktajl z chemikaliów

Maski tlenowe znajdują się we wszystkich samolotach pasażerskich, ale to, co w sytuacji awaryjnej się z nich sączy nie jest dokładniem tlenem ani sprężonym powietrzem jak dla nurków. Zbiorniki tlenu są ciężkie i nieporęczne, więc inżynierowie używają w samolotach bardziej skomplikowanych systemów.

Panel nad każdym siedzeniem zawiera „koktajl” chemicznych substancji, które po spaleniu uwalniają tlen. Mogą one zawierać nadtlenek baru, drobny biały proszek stosowany w fajerwerkach, chloran sodu (częściej stosowany jako środek owadobójczy) oraz chloran potasu.

Koniec końców, trafia do nas produkt, dzięki któremu możemy oddychać podczas np. dekompresji kabiny pasażerskiej.

system tlenowy, samolot
Foto: kryzhov / Shutterstock.com

Uchwyt przy drzwiach

Drzwi w samolocie mają pozornie bezsensowny uchwyt od wewnątrz. Po co?

Cóż… w razie ewakuacji pasażerowie często wpadają w panikę – tak więc stewardessa, nadzorująca opuszczanie pokładu w bardzo szybkim tempie – przez drzwi i trap awaryjny – otrzymuje coś, czego może się złapać, aby nie została w popłochu wypchnięta z samolotu przed zakończeniem ewakuacji.

drzwi w samolocie
Foto: anucha maneechote / Shutterstock.com

Kajdanki i defibrylator

Niesforni pasażerowie zdarzają się na pokładzie bardzo często.

W samolotach znajdują się więc kajdanki… ale nie takie, jakimi dysponują służby mundurowe, tylko plastikowe ze ściągaczami, aby móc do czasu lądowania obezwładnić tych najbardziej agresywnych pasażerów. Mowa tu oczywiście tylko o wyjątkowych i skrajnych sytuacjach.

W niektórych samolotach znajdują się także defibrylatory, które mogą uratować życie osobie, u której nastąpi np. atak serca. Oprócz tego, na pokładzie znajdują się także oczywiście gaśnice oraz maski gazowe – tylko do użytku dla personelu, w razie gaszenia pożaru.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Defibrylator nie pomaga na "np atak serca" wg to nie ma czegos takiego. Defibrylatora uzywamy tylko w sytuacji, gdy u czlowieka doszlo do zatrzymania krazenia. 
slawek_d1, 5 października 2018, 22:54 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »