więcej okazji z Fly4free.pl

UE bierze się za pośredników! Koniec ze spychologią, mają wziąć odpowiedzialność za pasażera

Foto: 123
Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN) pracuje nad poprawą praw pasażerów, którzy kupują bilety lotnicze u pośredników, tzw. OTA (Online Travel Agency). Chodzi przede wszystkim o usprawnienie i ułatwienie procesu reklamacji za odwołane lub opóźnione loty, dzięki czemu pasażerowie będą mogli odzyskać pieniądze znacznie szybciej. Po udanym głosowaniu propozycja zmian trafi niebawem na posiedzenie plenarne Parlamentu Europejskiego.
Z tego tekstu dowiesz się:
– Jakie zmiany planuje Parlament Europejski w zakresie praw pasażera?
– Jak szybko odzyskać pieniądze za opóźniony lub odwołany lot kupiony u OTA?
– Czy pośrednicy będą odpowiadać za pasażerów, którym sprzedali bilet?
– Czym zajmuje się Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN)?

Dlaczego Unia Europejska zajęła się sprawą praw pasażerów i odszkodowań za odwołane i opóźnione loty?

TRAN rozpoczął prace nad zmianą przepisów, ponieważ dostrzegł, ze obecne zasady są dla wielu pasażerów uciążliwe i trudne do zrozumienia. 

– Rosnące rozpowszechnienie agencji ds. roszczeń, prywatnych podmiotów pomagających pasażerom w dochodzeniu odszkodowania, wyraźnie wskazuje na trudności, jakie pasażerowie napotykają w dochodzeniu swoich praw bezpośrednio u przewoźnika lotniczego – czytamy w dokumentach Komisji. – Zjawisko to uwydatnia, że w wielu przypadkach procedura składania skarg i przyznanie odszkodowania okazują się uciążliwe, niepewne lub nadmiernie czasochłonne dla pasażerów – dodaje. 

W efekcie pasażerowie zamiast samodzielnie składać wnioski o odszkodowania, korzystają z firm zewnętrznych. Wolą bowiem stracić część odszkodowania na rzecz zapłaty za usługę, niż walczyć z linią lotniczą (lub pośrednikiem) na własną rękę. 

Jakie zmiany w zakresie praw pasażerów zaproponowała Komisja Transportu?

Przede wszystkim Komisja Transportu chciałaby, aby powstał jeden wspólny formularz, za pomocą którego pasażerowie będą mogli złożyć wniosek o odszkodowanie, a także zwrot kosztów w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu. Do dyspozycji pasażerów ma być zarówno formularz elektroniczny, jak i fizyczny wniosek. 

To znacznie ułatwi, a przede wszystkim ujednolici procedurę odzyskiwania pieniędzy. „Bez wymagania od pasażerów, by polegali na kosztownych pośrednikach” – jak podkreślono podczas prac. 

Kluczowy jest fakt, że obowiązek przesłania formularza będą miały zarówno linie lotnicze, jak i pośrednicy, którzy sprzedali bilet pasażerowi. To znacząco ukróci spychologię, z która mamy do czynienia obecnie – linia lotnicza odsyła pasażera do pośrednika, u którego kupił bilet, a pośrednik do linii lotniczej, bo to ona realizowała usługę. 

Co jeszcze ważniejsze, pośrednicy nie będą mogli pobierać żadnej „opłaty administracyjnej” czy pobierać prowizji, jak mają to obecnie w zwyczaju. 

– W przypadku gdy pasażer kupuje bilet za pośrednictwem pośrednika, całkowita kwota ceny biletu powinna być jasno podana, wraz z ewentualnymi usługami opcjonalnymi, i powinna być zwracana pasażerowi bez konieczności ponoszenia przez niego dodatkowych kosztów – czytamy w uzasadnieniu. – Ponadto pośrednik powinien być odpowiedzialny za udzielanie pasażerom pomocy w związku z biletami i oferowanie alternatywnych rozwiązań w przypadku zakłóceń w podróży.

Odszkodowania mają być z kolei wypłacane z automatu, chyba że przewoźnik udowodni nadzwyczajne okoliczności, które doprowadziły do odwolania lub opóźnienia lotu. 

Kiedy zmiany zostaną wprowadzone w życie?

Głosowanie Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego to pierwszy krok do zmiany przepisów. Po zatwierdzeniu raportu, projekt trafia na posiedzenie plenarne, gdzie wystosowane zostanie oficjalne stanowisko. Później przychodzi etap konsultacji pomiędzy parlamentem i Radą UE, aż w końcu dostajemy finalny akt prawny, który nabiera mocy urzędowej. 

To jednak nie koniec prac. W dłuższej perspektywie Unia Europejska chciałaby również całkowicie przerzucić odpowiedzialność na pośrednika. Co to znaczy? Że to właśnie pośrednik miałby zwracać pieniądze za bilety, bo to on je sprzedał – zamiast odsyłać pasażera do linii lotniczej (która to z kolei lubi odsyłać do pośredników). 

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »