UE bierze się za pośredników! Koniec ze spychologią, mają wziąć odpowiedzialność za pasażera
– Jak szybko odzyskać pieniądze za opóźniony lub odwołany lot kupiony u OTA?
– Czy pośrednicy będą odpowiadać za pasażerów, którym sprzedali bilet?
– Czym zajmuje się Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN)?
Dlaczego Unia Europejska zajęła się sprawą praw pasażerów i odszkodowań za odwołane i opóźnione loty?
TRAN rozpoczął prace nad zmianą przepisów, ponieważ dostrzegł, ze obecne zasady są dla wielu pasażerów uciążliwe i trudne do zrozumienia.
– Rosnące rozpowszechnienie agencji ds. roszczeń, prywatnych podmiotów pomagających pasażerom w dochodzeniu odszkodowania, wyraźnie wskazuje na trudności, jakie pasażerowie napotykają w dochodzeniu swoich praw bezpośrednio u przewoźnika lotniczego – czytamy w dokumentach Komisji. – Zjawisko to uwydatnia, że w wielu przypadkach procedura składania skarg i przyznanie odszkodowania okazują się uciążliwe, niepewne lub nadmiernie czasochłonne dla pasażerów – dodaje.
W efekcie pasażerowie zamiast samodzielnie składać wnioski o odszkodowania, korzystają z firm zewnętrznych. Wolą bowiem stracić część odszkodowania na rzecz zapłaty za usługę, niż walczyć z linią lotniczą (lub pośrednikiem) na własną rękę.
Jakie zmiany w zakresie praw pasażerów zaproponowała Komisja Transportu?
Przede wszystkim Komisja Transportu chciałaby, aby powstał jeden wspólny formularz, za pomocą którego pasażerowie będą mogli złożyć wniosek o odszkodowanie, a także zwrot kosztów w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu. Do dyspozycji pasażerów ma być zarówno formularz elektroniczny, jak i fizyczny wniosek.
To znacznie ułatwi, a przede wszystkim ujednolici procedurę odzyskiwania pieniędzy. „Bez wymagania od pasażerów, by polegali na kosztownych pośrednikach” – jak podkreślono podczas prac.
Kluczowy jest fakt, że obowiązek przesłania formularza będą miały zarówno linie lotnicze, jak i pośrednicy, którzy sprzedali bilet pasażerowi. To znacząco ukróci spychologię, z która mamy do czynienia obecnie – linia lotnicza odsyła pasażera do pośrednika, u którego kupił bilet, a pośrednik do linii lotniczej, bo to ona realizowała usługę.
Co jeszcze ważniejsze, pośrednicy nie będą mogli pobierać żadnej „opłaty administracyjnej” czy pobierać prowizji, jak mają to obecnie w zwyczaju.
– W przypadku gdy pasażer kupuje bilet za pośrednictwem pośrednika, całkowita kwota ceny biletu powinna być jasno podana, wraz z ewentualnymi usługami opcjonalnymi, i powinna być zwracana pasażerowi bez konieczności ponoszenia przez niego dodatkowych kosztów – czytamy w uzasadnieniu. – Ponadto pośrednik powinien być odpowiedzialny za udzielanie pasażerom pomocy w związku z biletami i oferowanie alternatywnych rozwiązań w przypadku zakłóceń w podróży.
Odszkodowania mają być z kolei wypłacane z automatu, chyba że przewoźnik udowodni nadzwyczajne okoliczności, które doprowadziły do odwolania lub opóźnienia lotu.
Kiedy zmiany zostaną wprowadzone w życie?
Głosowanie Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego to pierwszy krok do zmiany przepisów. Po zatwierdzeniu raportu, projekt trafia na posiedzenie plenarne, gdzie wystosowane zostanie oficjalne stanowisko. Później przychodzi etap konsultacji pomiędzy parlamentem i Radą UE, aż w końcu dostajemy finalny akt prawny, który nabiera mocy urzędowej.
To jednak nie koniec prac. W dłuższej perspektywie Unia Europejska chciałaby również całkowicie przerzucić odpowiedzialność na pośrednika. Co to znaczy? Że to właśnie pośrednik miałby zwracać pieniądze za bilety, bo to on je sprzedał – zamiast odsyłać pasażera do linii lotniczej (która to z kolei lubi odsyłać do pośredników).






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?