więcej okazji z Fly4free.pl

Trudna relacja pasażera i linii lotniczej. „Gnębią” nas, a my dalej latamy – czy to już masochizm?

Foto: Matej Kastelic / Shutterstock
Branża lotnicza zmienia się coraz szybciej i nie zawsze na korzyść dla pasażera - w imię tańszych biletów odbierane są nam kolejne przywileje. Jaki jest pasażer i czego potrzebuje? - postaramy się odpowiedzieć podczas World Travel Show.

Jakie są potrzeby współczesnego pasażera? To pytanie, na które próbują sobie odpowiedzieć przedstawiciele każdej linii lotniczej na świecie. Odpowiedź nie jest bowiem tak prosta jak kiedyś, gdy mieliśmy jasny podział na kilka klas podróży. Dziś linie lotnicze starają się dotrzeć do jak najszerszego spektrum pasażerów, a przy tym – zmaksymalizować swoje zyski. A tam, gdzie zyskuje przewoźnik, rzadko korzysta pasażer. Zmiany dzieją się więc w błyskawicznym tempie.

Jedną z najlepiej widocznych zmian są taryfy no-frills, czyli takie, gdzie w cenie biletu mamy tylko prawo do przelotu i miejsce w samolocie. Oczywiście, miejsce wybierane losowo, bo jeśli chcemy mieć wpływ na to, gdzie usiądziemy musimy dopłacać. Na przykład – obok naszych bliskich. To jeszcze kilka miesięcy temu był bardzo kontrowersyjny temat w przypadku Ryanaira, który w końcu przyznał, że specjalnie rozdziela znajomych i rodziny, którzy nie płacą za wybór miejsca w samolocie.

Idźmy dalej – bagaż podręczny. Czyli taki, który teoretycznie możemy bez dodatkowych opłat wnieść na pokład. A przynajmniej tak było do niedawna, bo w ostatnich miesiącach duże zmiany wprowadziły linie Ryanair i Wizz Air. Obie linie postawiły pasażerom warunek. Chcesz zabrać walizkę na pokład? Musisz dopłacić. W przeciwnym razie swój bagaż podręczny już wkrótce będziemy musieli bezpłatnie nadać przy wejściu do samolotu, a po przylocie zamiast do taksówki, powędrujemy do miejsca odbioru bagaży.

A nawet jeśli uda nam się wnieść bagaż na pokład, to tak jak w amerykańskich liniach lotniczych – nie mamy prawa skorzystać ze schowka nad głową.

Nie wspominając już o kolejnych niedogodnościach, jak stale kurcząca się wielkość foteli i miejsca na nogi u przewoźników. Chodzi o jak najlepsze wykorzystanie miejsca, czyli upchnięcie możliwie największej liczby pasażerów. Nie dziwią więc pomysły zmniejszania łazienek kosztem kolejnego rzędu foteli lub zaprezentowany w czerwcu przez Airbusa układ foteli 3-5-3, czyli… aż 11 miejsc w rzędzie w klasie ekonomicznej Airbusa A380.

Wszystkie te przykłady sprowadzają się do jednego zasadniczego hasła: linie lotnicze próbują metodą małych kroków coraz mocniej uprzykrzyć nam życie, byle byśmy tylko zgodzili się na zakup dodatkowych usług. A co z nami? Czemu się na to godzimy? Przewoźnicy oferują nam świetny haczyk: tani, często nawet bardzo tani bilet. Jednak z drugiej strony, bilet obarczony tak dużą liczbą restrykcji, że na przelot bez dodatkowych usług decydują się tylko najwięksi „hardkorowcy”. Zwłaszcza w przypadku połączeń długodystansowych. Takich, jakie realizuje choćby Aer Lingus. Irlandzka linia wprowadziła niedawno taryfę na dalekie trasy, gdzie pozwala co prawda pasażerom zaoszczędzić kilkanaście EUR, ale w zamian nie dostaniemy za darmo koca ani słuchawek. Jeśli jest więc nam zimno lub chcemy obejrzeć film na samolotowym monitorze – musimy dopłacać.

Czy faktycznie przyszłość branży lotniczej zmierza w tę stronę? Czy dla pasażera liczy się już tylko niska cena biletu? A może jednak dalej w cenie jest wysoka jakość usług? Jeszcze ciekawszym tematem jest specyfika pasażera z Polski, czyli kraju, gdzie rynek lotniczy zdominowały tanie linie. Co się dla niego liczy i czy jakoś wyróżniamy się na tle pasażerów z innych krajów? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas panelu dyskusyjnego, który odbędzie się 20 października o godz. 13.30 podczas World Travel Show. WTS to największe targi podróżnicze i turystyczne w Polsce, które odbędą się w dniach 20-22 października w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą.

Fly4free jest partnerem World Travel Show. W naszej strefie, oprócz ciekawych dyskusji na różne tematy, znajdzie się też strefa relaksu, a także inne atrakcje przygotowane przez nas oraz naszych partnerów m.in. serwis Fly.pl oraz PolskiegoBusa.

O kolejnych atrakcjach, a także samych targach będziemy Was informowali w kolejnych dniach. Bilety na imprezę możecie kupić TUTAJ.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
"Irlandzka linia wprowadziła niedawno taryfę na dalekie trasy, gdzie pozwala co prawda pasażerom zaoszczędzić kilkanaście EUR, ale w zamian nie dostaniemy za darmo koca ani słuchawek." No bo taki to wielki problem dla pasażera. Kocyk i słuchawki zawsze można z domu wziąć. Przynajmniej ja tak robię.
PodrozniczkazOPO, 4 października 2017, 20:03 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »