więcej okazji z Fly4free.pl

W pandemii zmieniły się nasze przyzwyczajenia wyjazdowe. Aktywny wypoczynek dominuje nad opalaniem i nocnym życiem

Podróżowanie
Foto: Denis Belitsky / ShutterStock
2023 rok w końcu można nazwać powrotem do normalności po pandemii, jeśli chodzi o możliwości podróżowania. Od momentu jej wybuchu doszło jednak do sporych zmian w zakresie tego, w jaki sposób spędzamy nasze urlopowe wypady, a także tego, na czym podróżnym najbardziej zależy. Czy trendy te utrzymają się na stałe? A może za jakiś czas wrócą przyzwyczajenia sprzed pandemii?

Firma analityczna Mabrian przeanalizowała spontaniczne zachowania i preferencje podróżnych z całego świata przy użyciu narzędzia Social Listening. Dzięki wykorzystaniu Big Data i sztucznej inteligencji, w okresie od I półrocza 2019 roku do I półrocza 2023 roku pod uwagę wzięto ponad 400 milionów interakcji z zakresu turystyki i podróży w mediach społecznościowych. Celem było zbadanie naszych preferencji dotyczących spędzania czasu podczas urlopowych wyjazdów i wyłapanie nowych trendów. Co się okazało?

Najważniejszy wniosek jest taki, że w porównaniu z okresem sprzed pandemii staliśmy się dużo bardziej aktywni. Konwencjonalne motywacje (sztuka, kultura, opalanie, rodzina, zakupy, życie nocne) zaczęły być mocno wypierane przez plany związane z dobrym samopoczuciem, aktywnością, stylem życia, przyrodą, jedzeniem i kuchnią.

Przyjmując za wyznacznik konwencjonalne motywacje, w I półroczu 2019 roku znajdowały się one w wyjazdowych planach 60,1 proc. osób udających się w podróż. Dwa lata później, czyli już w trakcie pandemii, wskaźnik ten wynosił już 57,1 proc., natomiast obecnie szacuje się go na 52,2 proc. Z drugiej strony, w 2019 roku doświadczenia i przeżycia w I połowie 2019 roku były ważne dla 39,9 proc. osób, podczas gdy obecnie jest to motywacją dla 47,8 proc. podróżnych.

Jeśli chodzi o konkretne doświadczenia, które od czasu pandemii najbardziej zyskały w oczach podróżnych, wyróżniają się aktywny styl życia oraz przyroda i wellness – wynika z analizy Mabrian. Jednocześnie pandemia wywołała dość wyraźny spadek zainteresowania kulturą i sztuką, a także opalaniem. W obu przypadkach jednak da się zauważyć wzrost znaczenia tych aktywności od 2022 roku.

Motywacje podróżnych – 2019 vs 2023 wg firmy Mabrian

Kultura i sztuka: 2019: 29,3 proc. | 2021: 21,1 proc. | 2023: 24,9 proc.
Wellness: 2019: 3,6 proc. | 2021: 4,0 proc. | 2023: 4,7 proc.
Przyroda: 2019: 9,7 proc. | 2021: 8,4 proc. | 2023: 12,0 proc.
Opalanie: 2019: 11,6 proc. | 2021: 6,6 proc. | 2023: 9,1 proc.
Rodzinne aktywności: 2019: 6,7 proc. | 2021: 11,1 proc. | 2023: 6,9 proc.
Kuchnia i jedzenie: 2019: 13,0 proc. | 2021: 18,1 proc. | 2023: 13,9 proc.
Aktywny styl życia: 2019: 13,6 proc. | 2021: 12,0 proc. | 2023: 17,2 proc.
Zakupy: 2019: 6,9 proc. | 2021: 11,7 proc. | 2023: 6,7 proc.
Życie nocne: 2019: 5,6 proc. | 2021: 7,1 proc. | 2023: 4,6 proc.

Sposób, w jaki podróżujemy, stale się zmienia. Od tradycyjnych wakacji polegających na opalaniu się w nadmorskich miejscowościach, kulturze i zakupach w miastach, po odłączenie się i odkrywanie doświadczeń, w których kluczem jest połączenie ze środowiskiem i nami samymi. Istnieje oczywisty wpływ pandemii i efekt zamknięcia, który uświadomił nam, jak ważne jest, aby cieszyć się przebywaniem na świeżym powietrzu oraz czuć się dobrze i zdrowo w czasie wolnym, co znalazło odzwierciedlenie w motywacji podróżnych – wyjaśniła Carlos Cendra, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w firmie Mabrian.

Czy trendy w podróżowaniu wrócą do kształtu sprzed pandemii?

Stwierdzenie, że większe zainteresowanie aspektami przyrodniczymi czy aktywnym stylem życia podczas podróży jest efektem pandemii to tylko połowa efekt analizy firmy Mabrian. Patrząc nieco szerzej, warto pamiętać o ogólnych, światowych trendach. W ostatnich latach dużo mówi się o konieczności dbania o środowisko czy korzyściach, jakie daje regularne uprawianie sportu. Można więc założyć, że to również oddziałuje na to, jak ludzie podróżują.

Zostając jednak przy aspekcie pandemii, niewątpliwie odcisnęła ona piętno na podejściu ludzi do podróżowania. U niektórych pojawił się symptom chęci odcięcia się od innych – w końcu w czasie blokady ich bezpośrednie kontakty zostały mocno ograniczone, co przełożyło się na ich motywacje wyjazdowe. Tu już pojawiają się kwestie psychologiczne, które zostawimy ekspertom i tym, którzy faktycznie mają wiedzę na ten temat.

Czy zaobserwowane zmiany w motywacjach wyjazdowych wrócą do stanu sprzed pandemii? Czy opalanie, kultura i sztuka lub nocne życie ponownie będą tak ważne dla podróżnych? Biorąc pod uwagę, że to właśnie pandemia wywołała zmianę podejścia, póki co trudno uwierzyć w to, że za jakiś czas ludzie nie będą już skupiać się na aktywnym stylu życia czy przyrodzie, a zamiast tego ponownie będą szturmować muzea czy kluby.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »