więcej okazji z Fly4free.pl

Szef Ryanaira wytacza ciężkie działa. „Wizz Air funkcjonuje jakby był piramidą finansową”

Foto: 123
– Myślę, że to nieuniknione. Wizz Air zbankrutuje albo zostanie wykupiony przez kogoś innego – mówi w wywiadzie z „Corriere della Sera” szef Ryanaira Michael O’Leary.

Dlaczego bankructwa kolejnych tanich linii są nieuniknione?

Znany z ciętego języka O’Leary bardzo lubi ostro komentować poczynania swoich rywali, zwykle wieszcząc im kłopoty. I choć jego przewidywania najczęściej się nie sprawdzają, tym razem może być inaczej. W rozmowie z włoskim dziennikiem szef Ryanaira przewiduje, że jeszcze w tym roku będziemy mieli więcej takich sytuacji jak ta z islandzką linią Play, która praktycznie z dnia na dzień zamknęła działalność i zawiesiła wszystkie loty.

– Problemem w Europie jest to, że wiele linii udaje low-costy, ale tak naprawdę mają bardzo wysoką strukturę kosztową. Play nigdy nie osiągnął zysku. I myślę, że inni mali przewoźnicy będą mieli kłopoty, by utrzymać się na rynku. Myślę też, że
Wizz Air ma kłopoty. Nie sądzę, aby zbankrutował w ciągu kilku najbliższych tygodni, ale uważam, że to nieuniknione: Wizz Air zbankrutuje albo zostanie wykupiony przez kogoś innego – komentuje szef Ryanaira.

Dlaczego według szefa Ryanaira Wizz Air ma poważne problemy?

Zdaniem O’Leary;ego Wizz Air sam wpędził się w kłopoty.

– Sami ryzykowali swoją przyszłość. W czasie pandemii sprzedali swoje samoloty i potem wyleasingowali je z powrotem po bardzo wysokich stawkach. W ostatnich latach rozwijali swoją flotę, kupując samoloty od swojego głównego udziałowca i zwrócili się do banku po refinansowanie tych drogich kontraktów sale-and-leaseback. Przez ostatnie pięć lat Wizz Air wykazywał w swoim bilansie zyski z tych transakcji, jakby był piramidą finansową, gdzie im więcej rośniesz, tym większe zyski notujesz. Ale teraz przestali rosnąć i już nie mogą tego robić – mówi O’Leary.

Foto: Grand Warszawski / Shutterstock

Co szef Ryanaira sądzi o planach rozwoju Wizz Aira w Polsce?

Jak dodaje, Wizz Air rozwija się też w bardzo chaotyczny sposób.

– Pięć lat temu chcieli się rozwijać we Włoszech, potem w Wiedniu. A po chwili zniknęli stamtąd. Potem mieli być numerem 1 na Blikim Wschodzie. I zamknęli Abu Zabi, bo…przeszkadzał im piasek na cholernej pustyni. Co za niespodzianka. Teraz chcą wejść do Kazachstanu, chcą mocniej rosnąć w Polsce. Ale jest za późno na wzrosty w Polsce, bo my już teraz mocno tam inwestujemy. Wygląda na to, że nie osiągną ani jednego euro zysku. Podczas gdy my mamy kolejkę europejskich lotnisk, które chcą, żebyśmy tam rośli – mówi O’Leary w rozmowie z „Corriere della Sera”.

– Dlaczego? – pyta dziennikarz.

– Wiesz dlaczego? Bo przychodzą do nas po cichu i mówią, że Wizz Air już teraz od nich lata, ale obawiają się, że opuszczą ich w przyszłym roku – komentuje szef Ryanaira.

Podsumowanie
👉 Szef Ryanaira, Michael O’Leary, ostro skrytykował Wizz Air, twierdząc, że linia działa jak „piramida finansowa” i wkrótce może zbankrutować lub zostać przejęta.
👉 O’Leary zarzuca Wizz Airowi, że w czasie pandemii sprzedał swoje samoloty, a następnie wyleasingował je z powrotem po wysokich kosztach, co miało doprowadzić do obecnych problemów finansowych.
👉 Według niego Wizz Air sztucznie wykazywał zyski dzięki transakcjom „sale-and-leaseback”, które przestały działać, gdy firma zahamowała wzrost.
👉 Szef Ryanaira uważa też, że Wizz Air rozwija się chaotycznie, zmieniając kierunki ekspansji od Włoch i Wiednia po Bliski Wschód i Polskę, podczas gdy Ryanair ma stabilną pozycję i rosnące zainteresowanie lotnisk w Europie.
Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
To samo gadał ponad 15 lat temu i nic z tego się nie sprawdziło.
qwerty 9768, 6 października 2025, 13:34 | odpowiedz
A niedawno mówił że po podniesieniu opłat/podatków o 3 euro to już mu się nie opłaca i musi zamykać połączenia...A teraz twierdzi że u niego super a Wizzair pada...On gada to co wg. niego da mu najwięcej zarobić... reklama.. reklama... pranie mózgu już od rana
jp1, 6 października 2025, 15:32 | odpowiedz
O'Leary, jak to on, mówi wiele kontrowersyjnych rzeczy, często od czapy, ale taka jest taka jest strategia komunikacyjna. Ważne, że gadają i nazwiska nie przekręcają. 
dejw, 8 października 2025, 7:13 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »