Samorząd rezygnuje z budowy linii kolejowej na lotnisko. Na razie nie dojedziemy tam pociągiem
Podróżujący z i na lotnisko w Bydgoszczy nie mają możliwości bezpośredniego dojazdu pociągiem, choć akurat mieszkańcy tego miasta nie mają wielkich powodów do narzekań, bo lotnisko leży względnie blisko centrum miasta. Bardziej chodzi o mieszkańców regionu. Jedyną obecnie możliwością jest dojazd linią autobusową nr 80, chociażby sprzed budynku Dworca Głównego PKP. Nie jest jednak tak, że temat skomunikowania portu koleją w ogóle nie istnieje. Przed kilkoma laty władze regionu podjęły temat budowy nowej linii z Trzcińca do Solca Kujawskiego. Trasa miała przebiegać właśnie przed bydgoskie lotnisko.
W rozmowie z serwisem Rynek-kolejowy.pl wicemarszałkini województwa kujawsko-pomorskiego Aneta Jędrzejewska potwierdziła, że faktycznie był taki plan. – W poprzednim programie regionalnym mieliśmy nawet zarezerwowane środki na wykonanie dokumentacji projektowej dla tego zadania. Jednocześnie w momencie, kiedy poznaliśmy szacunkowe koszty dla tej inwestycji, wiadomym stało się, że jako region nie będziemy w stanie tego sfinansować, zwłaszcza zważając na ostateczne koszty rewitalizacji linii nr 207, od Torunia do Chełmży – powiedziała.
Kreta Wschodnia od 2438 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Korfu od 2964 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Kreta Wschodnia od 2500 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Jak się okazało, początkowo projekt chciała przejąć spółka PKP PLK S.A., ale finalnie się z tego wycofała. Wniosek jest jednoznaczny – województwo nie będzie realizować tego działania.
– Na dziś nie chcemy realizować tej inwestycji, podkreślam na dziś, nie wykluczam, że w przyszłości możemy wrócić do tego tematu. Zresztą w nowej edycji programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 wycofaliśmy się już z możliwości dofinansowywania zadań infrastrukturalnych z zakresu kolei, bowiem po prostu nas na to nie stać. Wszyscy wiemy też, że za infrastrukturę odpowiada PKP PLK S.A. a nie samorząd regionu. Oczywiście przy drobnych inwestycjach jesteśmy w stanie się zaangażować, lecz na dziś głównym celem w ramach nowego programu regionalnego jest zakup taboru do realizacji połączeń kolejowych – dodała Jędrzejewska.
Budowa tej linii znajdowała się w planach władz województwa od wielu lat. Miała być połączeniem obecnie jeżdżących linii ne 131 i 18 i rozpoczynać się w Trzcińcu (odnoga trasy Bydgoszcz-Inowrocław), a następnie przebiegać przy Porcie Lotniczym Bydgoszcz i Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym, aby na końcu włączyć się w linię Bydgoszcz-Toruń w rejonie Solca Kujawskiego – opisuje serwis „Metropolia Bydgoska”. Jej powstanie miało być ważne z punktu widzenia odlatujących i przylatujących na bydgoskie lotnisko, ale także przyczynić się do skrócenia czasu podróży dla jeżdżących koleją z północy na południe kraju. Obecnie pociągi na dworcu Bydgoszcz Główna muszą odbywać kilkunastominutowe postoje, aby zmienić lokomotywę. Dodatkowo linia miała ułatwić ruch pociągów towarowych na teren portu multimodalnego w Emilianowie.
Ostatnią uruchomioną trasą kolejową, pozwalającą podróżnym dojechać na lotnisko jest odbudowana linia kolejowa na trasie Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie. Od 10 grudnia umożliwia ona dojechanie pociągiem do portu w Katowicach. Z kolei jesienią uruchomiono bezpośrednie połączenie kolejowo do portu w Jasionce z centrum Rzeszowa.