więcej okazji z Fly4free.pl

Zapomnij o klasycznym widoku z okna. Samoloty bez szyb? Linia Emirates myśli o tym na poważnie

Pierwsza klasa w Emirates
Foto: emirates.com

Zamiast realnego okna, umożliwiającego podziwianie widoków podczas podróży samolotem – jego wirtualny odpowiednik. Tak ma wyglądać przyszłość lotnictwa.

Czyżby jedno z najprzyjemniejszych uczuć, którego możemy doznać w trakcie lotu samolotem pasażerskim powoli odejdzie do lamusa? Miłośników oglądania panoramy z wysokości kilku kilometrów będą z jednej strony zasmuceni… z drugiej jednak, mogą być w siódmym niebie.

Linia z Zatoki Perskiej chce zrewolucjonizować coś, co wydawało się niezbędnym elementem samolotu pasażerskiego. O czym mowa? O oknach.

Samolot bez okien?

Przewoźnik ogłosił plany budowy samolotów z wirtualnymi oknami. Jak to rozwiązanie ma wyglądać w praktyce? Kluczem będzie nowoczesna technologia, wykorzystująca kamery rejestrujące obraz w wysokiej rozdzielczości.

Obraz tego, co jest na zewnątrz samolotu, ma być przesyłany bezprzewodowo do kabiny, w której podróżują pasażerowie. To nie mrzonki, podobne rozwiązanie jest już wprowadzane w nowej pierwszej klasie, dostępnej w samolotach linii lotniczej Emirates – przewoźnik przy okazji prezentacji nowego pakietu podkreślał innowacyjność zmian.

Wirtualne okna w Emirates
Foto: onemileatatime.blogspot.com

To idzie przyszłość

Prezydent Emirates, Tim Clark, nie kryje entuzjazmu:

– Jakość wyświetlanego obrazu jest tak dobra, że masz uczucie, jakbyś był w oknie. To lepsze doznanie niż teraz, z małym okienkiem prezentującym tylko wycinek tego, co można zobaczyć – stwierdził Tim Clark w wywiadzie dla BBC. – Naszym ostatecznym celem jest posiadanie samolotów bez okien – dodał prezydent linii Emirates.

Skąd takie parcie na nowoczesne rozwiązanie? W grę wchodzi wiele czynników. Jednym z nich jest fakt, iż zniknąłby problem „złych miejsc” w samolocie, które oferują słaby widok z okna.

Dlaczego? KAŻDE miejsce oferowałoby ten sam widok, dodatkowo dając podróżnemu możliwość jego personalizacji, wybierając kamerę, z której chce oglądać obraz. Chcesz widzieć coś innego? Jedno naciśnięcie przycisku… i z wirtualnego okna rozpościera się odmienny widok.

Wady i zalety maszyny bez okien

Eksperci wskazują, że samolot bez fizycznych okien byłby lżejszy, mógłby latać szybciej (i wyżej) oraz byłby pozbawiony strukturalnej słabości wynikającej z konstrukcji zawierającej okna.

Oczywiście wszystkie wyżej wymienione zalety przekładają się na oszczędności, które byłyby dodatkową (finansową) korzyścią wynikającą z wprowadzenia na większą skalę rozwiązania wirtualnych okien.

Wirtualne okna w Emirates
Foto: Twitter / Emirates / mockup

Problemy z technologią?

Jakie są obawy przed tego typu rozwiązaniem? Już teraz wielu pasażerów skarży się na klaustrofobię, która jest przeszkodą w odbywaniu przez nich podróży drogą lotniczą. Pozbawienie maszyn fizycznych okien z pewnością nie przyczyniłoby się do zmniejszenia tego stanu, a wręcz przeciwnie – mogłoby go powiększyć.

Eksperci do spraw bezpieczeństwa lotniczego zwracają uwagę na jeszcze jedną kwestię.

– Częstotliwość odświeżania technologii wyświetlania może powodować niepożądane skutki uboczne. Mówiąc wprost: migotanie. Co z tymi, którzy reagują na nie w sposób niepożądany? – wskazuje profesor Graham Braithwaite z Cranfield University. – Nie wiemy także, jaki miałoby to wpływ na pasażerów podczas długiego, kilkunastogodzinnego lotu – dodaje ekspert.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Już były takie pomysły. Metro bez okien. Bo po co w wagonach metra szyby? I co? Metro nadal ma okna.
krużnyj, 8 czerwca 2018, 18:00 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »