Ryanair szuka 300 kandydatów na pilotów w Polsce! Ile kosztuje szkolenie i jak wysokie zarobki oferuje?
Pandemia koronawirusa nie oszczędza branży lotniczej, choć jej przedstawiciele są przekonani, że wkrótce rynek znowu się ożywi.
– Szacujemy, że już tego lata popyt na podróże lotnicze wróci do poziomów zbliżonych sprzed pandemii i będzie to bardzo dynamiczny proces. Ale myślimy też długofalowo – Ryanair w najbliższych latach odbierze ponad 200 nowych samolotów, a ponadto widzimy, że choć obecnie sytuacja nie jest najlepsza, wkrótce na rynku pracy zacznie brakować pilotów. Chcemy więc zachęcić, zwłaszcza młodych ludzi, do pracy w tym zawodzie, oferując im bardzo dobre warunki – mówi Michał Kaczmarzyk, dyektor zarządzający Buzz, czyli polskiej spółki Ryanaira.
W sumie irlandzka linia chce w ciągu najbliższych 3 lat zatrudnić ponad 2 tysiące pilotów, Buzz poszukuje zaś 300 pilotów. Szuka ich zarówno wśród absolwentów szkół lotniczych, jak i też osób, które nie posiadają jeszcze licencji, ale są zainteresowane pracą pilota. Dla takich osób powstał Program Mentorski Ryanair, realizowany we współpracy z linią Bartolini Air w Łodzi. Jest to 18-miesięczny intensywny program szkoleniowy, który kończy się uzyskaniem licencji pilota i… praktycznie gwarancją pracy w liniach Ryanair, oczywiście po spełnieniu dodatkowych wymogów.
Słoneczny Brzeg od 1414 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
Djerba od 1506 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Costa Brava od 1947 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
– Jesteśmy bardzo dumni, że jako jedyny ośrodek szkoleniowy w regionie oferujemy Program Mentorski Ryanair, dzięki któremu młodzi ludzie zyskują 98-procentową szansę na prace pilota u największego przewoźnika w Europie – mówi Bartłomiej Walas, prezes Bartolini Air.
Brzmi dobrze, ale jak wyglądają szczegóły, a zwłaszcza cena takiego szkolenia? Trzeba przyznać, że nie jest ona niska.
– Całość dwuletniego szkolenia teoretycznego i praktycznego wiąże się z kosztem 59900 EUR, czyli ok. 271,5 tys. PLN. Na polskie warunki to bardzo duża kwota, ale trzeba ją traktować jako dobrą i pewną inwestycję. Tym bardziej, ze w porównaniu do innych europejskich ośrodków tego typu, cena ta jest o 30-40 procent niższa – mówi Walas.
Michał Kaczmarzyk dodaje, że kwota za szkolenie spłaca się w ciągu 1-1,5 roku od rozpoczęcia pracy w liniach Ryanair.
– Po rozpoczęciu pracy jako pierwszy oficer nasi piloci mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu 60-65 tys. EUR rocznie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że piloci pracujący u nas mogą liczyć na wysokie naloty – patrząc po ubiegłorocznych wakacjach ruch lotniczy wrócił bardzo szybko, co przełożyło się też na więcej pracy dla pilotów. W efekcie szybko, nawet po 3-4 latach pierwsi oficerowie mogą awansować do rangi kapitana, co wiąże się z dwukrotnie wyższymi zarobkami rzędu 110-120 tys. EUR rocznie – mówi Kaczmarzyk.
Warto pamiętać, że nie są to jedyne koszty, jakie musi ponieść potencjalny kandydat na pilota w liniach Ryanair. Trzeba do tego jeszcze doliczyć koszty type ratingu, czyli zdobycia uprawnień do pilotowania samolotu określonego typu, czyli w tym przypadku Boeingów 737. Taki kurs trwa 6 miesięcy, a jego koszt?
– Całkowity koszt programu to 30 tys. EUR, natomiast studenci programu mentorskiego płacą tylko 6 tys. EUR, za resztę dopłaca zaś spółka Warsaw Aviation – mówi Kaczmarzyk.
Oczywiście, nie ma nic za darmo – w zamian piloci podpisują bowiem „lojalkę”, w ramach której muszą latać w barwach Ryanaira przez okres od 3 do 5 lat.
Dodatkowe informacje na temat programu mentorskiego oraz warunków rekrutacji można zdobyć bezpośrednie w Bartolini Air oraz pod adresem mailowym cadet@buzzair.com