więcej okazji z Fly4free.pl

Ryanair musi oddać aż 36,5 mln PLN nielegalnych dotacji! Ważny wyrok dla lotnisk w Polsce

Foto: Maddie Red / Shutterstock

Gdyby nie te pieniądze, pochodzące z budżetu lokalnego samorządu, Ryanair raczej nigdy nie spojrzałby w stronę lotniska we francuskim Montpellier. Teraz ma jednak problem – Komisja Europejska uznała, że była to niedozwolona pomoc publiczna i nakazała Francji odzyskanie 8,5 mln EUR, które irlandzka linia otrzymała w latach 2010-2017 od lokalnej organizacji turystycznej. To bardzo ważny werdykt także dla wielu małych lotnisk w Polsce.

Skargę na irlandzkie lotnisko złożył do Brukseli jeden z konkurentów Ryanaira i w piątek poznaliśmy werdykt: Komisja Europejska uznała, że Ryanair ma oddać francuskiemu rządowi pieniądze, które w latach 2010-2017 były nielegalną pomocą publiczną dla przewoźnika w zamian za loty z lotniska w Montpellier. Swoją drogą, w kwietniu, gdy trwało już dochodzenie w tej sprawie, Ryanair zawiesił wszystkie loty z tego francuskiego portu i przeniósł się na położone 100 km dalej lotnisko w Beziers. Chodzi tu o bardzo dużą kwotę – 8,5 mln EUR, czyli 36,5 mln PLN.

Dotowanie przez samorządy połączeń, zwłaszcza tanich linii lotniczych, to dość powszechny proceder, zwłaszcza w przypadku małych lotnisk, które mają problemy z przyciągnięciem do siebie przewoźników. Jest tylko jeden problem: UE traktuje takie dotacje jako nielegalna pomoc publiczna, choć linie lotnicze i lotniska mają swoje sposoby, by obchodzić restrykcyjne regulacje. Jednym z nich są np. przetargi na promocję danego regionu przez daną linię lotniczą – na takich zasadach np. Ryanair promuje Podkarpacie i przede wszystkim dzięki temu realizuje kilka tras z lotniska w Rzeszowie. Ale podobne „działania marketingowe” Ryanair świadczy też innym małym lotniskom w naszym kraju.

W przypadku lotniska w Montpellier scenariusz był podobny: Ryanair i jego spółka-córka AMS otrzymały pieniądze na promocję Montpellier i całego regionu na stronie internetowej irlandzkiej linii ze strony organizacji APFTE, czyli lokalnej organizacji turystycznej, która w całości jest finansowana z publicznych środków. W komunikacie KE czytamy, że dotacje ze strony APFTE dały Ryanairowi “niesprawiedliwą przewagę nad innymi liniami lotniczymi” i zmniejszyła konkurencyjność innych regionów i portów regionalnych we Francji.

Czy ten wyrok wpłynie na inne małe lotniska, które w ten sposób zdobywają przychylność Ryanaira i innych tanich linii?

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »