Ryanair nie żartuje. W ciągu ostatnich 3 lat zniknęli z 22 lotnisk! Których tras żałujecie najbardziej?
Czy Ryanair zniknie wkrótce z 10 lotnisk regionalnych we Francji? To możliwe, jeśli – jak twierdzi irlandzki przewoźnik – francuski rząd nie zrezygnuje z planów drastycznych podwyżek podatku lotniczego w tym kraju. Na ostateczne rozstrzygnięcie tej sprawy musimy jeszcze poczekać, ale nie ulega wątpliwości, że słynny low-cost nie jest sentymentalnie związany ze swoimi lotniskami. Przeciwnie – Irlandczycy stosują zasadę, że jeśli koszty są zbyt wysokie, to bez sentymentów żegnają się z danym lotniskiem. Tak jak w Niemczech, gdzie od wiosny przyszłego roku przestaną latać do Lipska i Dortmundu. Nie są to jednak jedyne lotniska, z których Ryanair w ostatnim czasie zrezygnował. Z których jeszcze? Sprawdził to serwis Air Service One, który podliczył zarówno nowe lotniska w siatce Ryanaira od 2022 roku oraz te, z których irlandzka linia się wycofała. Jakie płyną z tego wnioski?
Sousse od 1948 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Słoneczny Brzeg od 2225 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
Riwiera Albańska od 2479 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Ryanair wycofał się z 22 lotnisk, ale…
Z danych ASO wynika, że od 2022 roku irlandzki przewoźnik wycofał się w sumie z 22 lotnisk. Musimy tu jednak dokonać istotnego rozróżnienia, bo nie wszystkie lotniska Irlandczycy opuścili ze względów ekonomicznych. Tak jest choćby w przypadku ukraińskich portów, skąd Ryanair wycofał się ze względu na rosyjską agresję i prowadzone od prawie 3 lat działania wojenne w tym kraju. W tym przypadku chodzi o lotniska w Charkowie, Kijowie, Lwowie i Odessie. Musimy przy tym pamiętać, że Michael O’Leary jasno zaznacza, że gdy tylko dojdzie do rozwoju i przestrzeń powietrzna zostanie otwarta dla samolotów cywilnych, Ryanair będzie pierwszą zagraniczną linią, która wróci do tego kraju.
Co z innymi portami? Już wyliczamy. W 2022 roku Ryanair przestał latać do Akaby w Jordanii, Brestu, Haugesund, La Palmy oraz lotniska we Frankfurcie. Ten ostatni przykład jest zresztą dość ciekawy. Irlandczycy byli obecni na jednym z największych lotnisk w Europie tak długo, jak długo mogli cieszyć się dużymi zniżkami w tym porcie (co niemiłosiernie wkurzało Lufthansę). Gdy zniżki zniknęły, irlandzka linia bez żalu pożegnała się z Frankfurtem.
Z kolei w 2023 roku Ryanair zaprzestał lotów na lotniska w Comiso, Ejlacie, fińskim Tampere, Tuzli, szwedzkim Visby położonym na Gotlandii oraz w dwóch rumuńskich miastach: w Suczawie i Timisoarze. W tym roku liczba pożegnań była relatywnie mniejsza, bo Ryanair zaprzestał lotów do Drezna, Lulei i Bordeaux, gdzie z końcem października zamknął swoją bazę. Warto jednak zaznaczyć, że było to niezwykle huczne pożegnanie, bo jednocześnie Ryanair zawiesił grubo ponad 40 tras na to lotnisko, w tym loty z Krakowa. Do tej listy należy dodać 2 potwierdzone pożegnania na przyszły rok, czyli lotniska w Dortmundzie i Lipsku. Czy będzie ich więcej? Czas pokaże.
Nowe lotniska Ryanaira? Najciekawsza Sahara Zachodnia
Jednocześnie irlandzka linia równie intensywnie uzupełnia miejsca na swoje mapie połączeń kolejnymi lotniskami. Od 2022 roku Ryanair pojawił się w sumie na 25 nowych lotniskach lub tych, na które powrócił. Spośród tych, na których zadebiutuje w przyszłym roku zdecydowanie najciekawsze jest marokańskie lotnisko Dakhla, leżące na terenie Sahary Zachodniej. W siatce Ryanaira pojawią się też 2 greckie lotniska: Lemnos i Patras (gdzie Ryanair latał już w latach 2012-2015). Gdzie jeszcze w ostatnich latach debiutował Ryanair? W 2022 roku najciekawszymi debiutami było lotnisko Funchal na Maderze, w 2023 roku Belfast, Tirana i… Lotnisko Chopina w Warszawie (do którego Ryanair miał już w przeszłości kilka podejść). W tym roku zaś Ryanair pojawił się m.in. w Sarajewie, Reggio Calabria, Salerno i Norwich.