więcej okazji z Fly4free.pl

Ryanair mocno rośnie na rynku, który dotąd omijał z daleka. W Polsce też tak było, ale to już przeszłość

Foto: icemanphotos / Shutterstock
– Trasy krajowe to nie jest segment ruchu, który chcemy mocno rozwijać w Polsce. Skupiamy się raczej na trasach międzynarodowych – mówił podczas konferencji prasowej w Warszawie Michael O’Leary, prezes Ryanaira. Choć z najnowszych danych OAG wynika, że w segmencie tras krajowych na innych rynkach Ryanair rośnie w rekordowym tempie. Szczególnie mocno we Włoszech, a wkrótce pojawi się na zupełnie nowym rynku – w Maroku, gdzie połączy największe miasta tego kraju aż 11 połączeniami.

W teorii trasy krajowe nie są atrakcyjne dla tanich linii jak Ryanair (choć wszystko oczywiście zależy od kraju). Głównie wynika to z faktu, że najczęściej czas lotu jest krótszy niż na przeciętnej trasie międzynarodowej, a to oznacza, że przewoźnik mniej zarabia na dodatkowych usługach sprzedawanych pasażerom, takim jak dodatkowy bagaż czy wybór miejsca w samolocie. Jednak z najnowszych danych OAG wynika, że irlandzka linia, notując rekordowe wyniki pasażerskie, rośnie jeszcze szybciej w segmencie lotów krajowych. Mało tego – Ryanair jest obecnie drugą największą linią w Europie latającą na trasach krajowych! Spójrzmy jak to wygląda w szczegółach.

Z zestawienia OAG wynika, że w 2023 roku Ryanair oferował na trasach krajowych w kilku krajach ponad 31 mln foteli, co oznacza wzrost oferowania aż o 38,2 procenta w stosunku do 2019 roku. Co ciekawe, więcej pasażerów na trasach krajowych w Europie obsługuje tylko linia Turkish Airlines (tutaj duże znaczenie ma oczywiście położenie geograficzne i duża powierzchnia Turcji), a kolejne miejsca za Ryanairem zajmują Aerofłot, easyJet, Vueling oraz Iberia.

Foto: OAG

Co ciekawe, największym „krajowym” rynkiem Ryanaira w Europie są Włochy. Irlandzka linia zwiększyła tam swoje oferowanie na trasach krajowych aż o 54 procent w stosunku do 2019 roku. Co więcej, przewoźnik ma aż 44,8 procent udziału w rynku przewozów krajowych, co oznacza, że prawie co drugi lot krajowy we Włoszech jest obsługiwany przez irlandzkiego przewoźnika. Powód jest jasny: Ryanair wykorzystał zwolnienie miejsca przez Alitalię, która z powodu kłopotów finansowych zniknęła z rynku, a jej następca, czyli ITA – wykonuje operacje na znacznie mniejszą skalę.

Foto: OAG

To jeden z dwóch największych rynków Ryanaira, jeśli chodzi o loty krajowe – drugim jest Hiszpania, gdzie w ubiegłym roku Ryanair oferował na lotach krajowych prawie 9 mln foteli i miał jednocześnie 15,9 procenta udziałów w rynku.
Kolejne miejsca na liście rynków, gdzie Ryanair w ubiegłym roku realizował najwięcej lotów krajowych zajmują Portugalia, Wielka Brytania, Francja i… Polska.

Foto: OAG

Ryanair tania lato po Polsce, ale nie widzi w tym przyszłości

Z danych OAG wynika, że w ubiegłym roku irlandzka linia zaoferowała w ruchu krajowym w naszym kraju nieco ponad 417,8 tysiąca foteli, czyli ponad 2,5 raza więcej niż w 2019 roku. Tak duży wzrost oferowania, a co za tym idzie – także nowych tras krajowych – był częściowo związany z czynnikami zewnętrznymi. Pierwszym był COVID i chęć wypełnienia oferowania „bezpiecznymi” kierunkami, drugim – wybuch wojny i rosyjska agresja na Ukrainę. Z dnia na dzień Ryanair musiał zawiesić loty z kraju naszych wschodnich sąsiadów i został z samolotami, które musiał jakoś wykorzystać. Część z tego ruchu postanowił przerzucić na Polskę – w efekcie od późnej wiosny 2022 roku przewoźnik wznowił m.in. trasę z Modlina do Szczecina, zdecydował się nie zawieszać trasy z Gdańska do Wrocławia (której los wydawał się przesądzony), a także uruchomił nowe połączenia z Szyman do Krakowa i z Lublina do Gdańska. Potem doszło do tego kolejne połączenie krajowe – z Poznania do Krakowa.
Ryanair zaczął więc latać więcej na krajówkach, choć w ostatnich miesiącach widzimy, że znów mocno ogranicza działalność w tym segmencie. Z systemu rezerwacyjnego zniknęły m.in. sezonowe połączenia z Wrocławia i Krakowa na Mazury, w wyniku sporu z Modlinem nie ma już lotów krajowych do Szczecina, a od końca marca znika też połączenie z Poznania do Krakowa.
Czy to stały trend? Ryanair nie ukrywa, że w przypadku Polski loty krajowe nie są tym, na czym przewoźnik planuje się bardzo skupiać.

– Trasy krajowe to nie jest segment ruchu, który jest dla nas w Polsce priorytetem. Skupiamy się raczej na trasach międzynarodowych – mówił podczas niedawnej konferencji prasowej w Warszawie Michael O’Leary.

Co dalej? Ryanair szykuje ekspansję w Maroku

Nie oznacza to jednak, że Ryanair całkowicie zrezygnuje z lotów krajowych. Mało tego, irlandzka linia szykuje dużą ekspansję w kolejnym kraju, czyli w Maroku. W tegorocznym rozkładzie letnim Ryanair uruchomi aż 35 nowych tras z Maroka, z czego 11 to połączenia krajowe. Zgodnie z rozkładem irlandzka linia połączy ze sobą największe marokańskie miasta.

Foto: Ryanair
Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Kiedy loty Hamburg Kraków , Kraków Hamburg ludzie czekają !
Tomasz Knapik, 5 lutego 2024, 11:15 | odpowiedz
Kiedy Ryanair przywróci loty z Birmingham do  Gdańska  ? Lub Birmingham  Szczecin.Obecne  wiele ludzi ma do wyboru albo Birmingham  Bydgoszcz  , z której połączenie komunikacyjne jest fatalne (bo zwyczajnie go brak )albo lot Wizzair .  To już lepiej Skasować Bydgoszcz a przywrócić Gdańsk 
Arecki 81, 6 lutego 2024, 4:54 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »