Rosyjski oligarcha może przejąć bastion Ryanaira i jedno z większych lotnisk u naszych sąsiadów
Przed wybuchem pandemii Frankfurt-Hahn było dziesiątym co do wielkości lotniskiem pasażerskim w Niemczech. W październiku 2021 roku ogłosiło jednak upadłość. Na skutek tego Ryanair, lider w segmencie przewozów pasażerskich w Hahn, ograniczył swoje usługi i przeniósł się do sąsiednich, większych portów lotniczych.
Niemiecka Agencja Prasowa dpa przekazała, że w ostatni piątek doszło do podpisania notarialnej umowy kupna lotniska za kwotę około 20 milionów euro, a pieniądze znajdują się już na tzw. rachunku powierniczym. Nowym nabywcą został holding Ring NR Holding, na którego czele stoi rosyjski oligarcha Wiktor Charitonin. Przedsiębiorca farmaceutyczny nie został objęty unijnymi sankcjami w wyniku wybuchu wojny w Ukrainie i jej następstw.
Sharm El Sheikh od 1825 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Djerba od 2119 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Djerba od 1860 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
To już drugie podejście do zakupu lotniska. Pierwsza próba miała miejsce w 2021 roku – wówczas przetarg wygrała firma Swift Conjoy, składając najwyższą ofertę. Nigdy jednak nie wniosła deklarowanej kwoty zakupu, przez co syndyk masy upadłościowej Jan Markus Plathner ponownie otworzył proces przyjmowania propozycji.
Niemieccy politycy wyrazili niepokój związany z potencjalnym przejęciem lotniska przez rosyjskiego oligarchę. Julia Klöckner, członkini partii CDU Nadrenii-Palatynatu w rozmowie z „Rheinische Post” powiedziała, że „każdy Rosjanin, który odnosi sukcesy w branży farmaceutycznej, może to robić tylko z błogosławieństwem Putina„. Poseł CSU Sebastian Brehm zażądał z kolei reakcji federalnego ministra gospodarki Roberta Habecka, który „powinien zapobiec zagranicznym i gospodarczym szkodom poprzez zakaz sprzedaży„.
Z czysto prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby Charitonin i jego spółka nabyli port lotniczy Frankfurt-Hahn. Oligarcha nie jest jedynie dopuszczony do jakichkolwiek działań biznesowych i gospodarczych na Ukrainie. Robert Habeck zapowiedział, że proces sprzedaży „jest obecnie sprawdzany pod kątem potencjalnej obawy, że może to mieć wpływ na infrastrukturę krytyczną„.
Inna niemiecka inwestycja Charitonina
Charitonin w przeszłości dokonywał już wielomilionowych zakupów w Niemczech. W 2014 roku, sześć miesięcy po rosyjskiej inwazji na wschodnią Ukrainę i nielegalnej aneksji Półwyspu Krymskiego, moskiewski miliarder został współwłaścicielem toru wyścigowego Nuerburgring.
Wiktor Charitonin miał się dorobić dzięki współpracy z Romanem Abramowiczem, jednym z najbardziej znanych rosyjskich oligarchów i powierników Władimira Putina, do niedawna właścicielem angielskiego klubu piłkarskiego Chelsea FC. W 2003 roku otworzyli firmę farmaceutyczną Pharmstandard, której akcje były notowane na londyńskiej giełdzie w latach 2008-2016. W 2016 roku z kolei Charitonin został umieszczony przez USA na „liście Putina”, czyli Rosjan, którzy mogli brać udział w procesie fałszowania wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych.
Jedno z największych lotnisk Ryanaira
Port lotniczy Frankfurt-Hahn funkcjonuje od 1951 roku, kiedy to francuskie siły okupacyjne zbudowały w tym samym miejscu lotnisko wojskowe, które rok później przejęli Amerykanie. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych pełniły tam swoje zadania do 1993 roku – wówczas port został oddany do użytku cywilnego jako Rhein-Mosel-Flughafen.
Frankfurt-Hahn jest jednym z lotnisk, z których linia Ryanair wykonuje najwięcej połączeń. Pod względem kierunków obsługiwanych przez przewoźnika dominują Włochy (10 miast), Hiszpania (dziewięć), Maroko (cztery) i Grecja (trzy). Łącznie Ryanair z niemieckiego portu lata do dziewięciu krajów.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?